• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Latitud o Lon...

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 4538

Guest
Här kommer en fråga från en som inte fattar..Hur använder jag latitud o longitud på min 930 Tom Tom. Tacksam för hjälp. Jag antar jag kan använda den till att söka en plats. Tack på förhand..
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Latitud o Lon...

Hej tryck till på skärmen ,sedan tryck på navigera till ,sedan på den blå pilen ,tryck sedan på latitud longitud åskriv in kordinaterna:mcride:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Latitud o Lon...

Tänk på att kolla vilken enhet på koordinaterna som är inställd. Finns tre alternativ, grader, minuter och sekunder. Det brukar oftast vara minuter.
Du hittar det under inställningar - enheter.
Om du har fel inställning och knappar in koordinaterna kommer du att köra rejält fel....
/Annette
 
F

F.d. 4538

Guest
Sv: Latitud o Lon...

Hej o tack. När jag trycker så kommer det upp inga platser nära markör..o det fattar jag inte. Tacksam för hjälp.K
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Latitud o Lon...

Hej Kenneth!

Eftersom jag har en likadan GPS som du, så ska jag försöka hjälpa dig. Dock kan det vara svårt att skriva instruktioner, men jag kan ringa upp dig lite senare idag om du vill, så kanske vi kan lösa problemet!
/Annette
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Latitud o Lon...

Först trycker du mitt på skärmen och sedan på "ändra inställningar"sedan på blå pil längst till höger (4 tryck) och där trycker du på "välj enheter" markera "km" sedan på klar där väljer du "18:00" klar markera "Minuter" klar "Celsius" klar "millibar" klar --- klar

Nu slår vi in koordinaterna :
Tryck mitt på skärmen --- navigera till---blå pil---lati/longitud
Exempel :
N60°30,27.00 --- ok
E15°32,40.80 --- ok---beräknar --- klar

Hoppas det är begripligt

Jojje
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Latitud o Lon...

Tror att vi löst Kenneths problem via telefon, det verkar varit att han inte fått in rätt tecken (graden, kommat och minuttecknet) ihop med siffrorna.
När vi testade nu, så hamnade vi iallafall på samma ställe...
Lite lurigt är det, för när man ska börja knappa i en koordinat, så försvinner den föreslagna koordinaten, och med den också vilka tecken som samtidigt måste knappas in. Jag gjorde själv samma fel i början...
/Annette
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Latitud o Lon...

Hej AnetteHar lyckats ta mig ut pa weben har ner i Sanmarino, 5+ och sporegn. Har haft problem med kordinater under storre delen av resan har lyckats battre med adresser och postnummer. Nar vi kommer hem far jag nog forska satta mig in det hela. Har tva Garmin med mig den en verkar helt vilsen stundtals (Kennwood maskinen) min mindre Garmin Nuvi verkar daremot klara det mesta och har en massa alternativ for kordinaterna.Ha det gott, kanske satsar vi pa att vara hemma redan pa lordag isafall missar vi varandra i Heligehafen, Torbjorn
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Latitud o Lon...

Hej Torbjörn och Annika!
Ja, det är typiskt att det ska strula med grejerna när man är iväg på resa. Jag är inte så haj på Garmins grejer...hoppas det löser sig!
Vi kommer ner till Celle fredag kväll, och åker norrut på lördag, så då missar vi nog varann...
Ha en trevlig fortsatt resa och kör försiktigt, här är just nu regn och tre plusgrader, inget att glädjas över precis...
/Annette
 

Leif&Inger

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Nybro
HBK-Nr
1427
Medlemskap
2021
Sv: Latitud o Lon...

Hej Jojje Jag har samma problem med min tomtom QXXLHar prövat dina råd till Kennert men funkar ej på denna har du något råd till mig
Häls/Leif&Inger
HBK 1427
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Latitud o Lon...

Har du enhet "minuter" ?
Om ja fortsätter du med koordinatinmatningen.
När jag gjorde enl. TomTom blev det fel.
De vill ha punkt efter andra sifferparet och sedan kommatecken efter tredje sifferparet.
Då kommer man några hundra meter fel !
Alltså xxgradtecknet xxkomma xxinget
Går att simulera rutten och då ser man om det funkar.
Har en XL men de bör ha samma upplägg.
På vilket sätt funkar det ej ?
Vi kan ta det på telefon om du vill.

Jojje
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen