F
F.d. 7506
Guest
Hallå!
Jag är i planerna att införskaffa mig en lastbil (typ gammal FL7 2 axlad 8 meters skåp med bakgavellyft) och göra om den till husbil för att jobba i Norge/Gruvorna nått år med att köra lastbil. Ser det som att spara in på boende kostnaden (långtidsparkering för lastbilar
) i norge och att få slippa pendla vid gruvorna (tajt med bostäder har jag fått höra). Vill ju också ha med mig en hoj
(kanske en snöskoter också får anskaffas) alternativ en bil på släp bakefter.
Ska sägas att gasdelen är inga problem, har jobbat med gas sen 2001 på Jörnello (familjeföretag) i Kattarp som gör allt inom gas. Så de är inga hinder för mig. Sen är jag utbildad elektriker så de är mindre problem. Men har lite problem i att hitta bra lösning så att lastbilen ska bli en husbil.
Har googla massor men vimlar ju inte med några som har gjort liknande.
Har några frågor som jag undrar över som nån duktig kan förklara:
Fråga nr. 1: Har förstått att bilen kan registreras som lastbilar med karosserikod 22 skåp - bostadsinredning. Är jag tvungen då att slå ihop skåp och förarhytten? Förarhytten har ju egen fjädring så ser det lite som ett hinder. Kommer inte på nån enkel/billig lösning.
Fråga nr. 2: Måste man egentligen göra om den till lastbilar med karosserikod 22 skåp - bostadsinredning? Tror inte bara det blir högre skatt, blir nog ex. problem hos norrmännen tull om man tar in 2-3 P11 till norge i en lastbil och inte i en "husbil" på pappret. Kan ni mer problem som kan uppstå?
All hjälp och länkningar och passningar till liknande projekt är guld värt. Vill inte starta igång utan att ha kött på benen.
Jag är i planerna att införskaffa mig en lastbil (typ gammal FL7 2 axlad 8 meters skåp med bakgavellyft) och göra om den till husbil för att jobba i Norge/Gruvorna nått år med att köra lastbil. Ser det som att spara in på boende kostnaden (långtidsparkering för lastbilar

Ska sägas att gasdelen är inga problem, har jobbat med gas sen 2001 på Jörnello (familjeföretag) i Kattarp som gör allt inom gas. Så de är inga hinder för mig. Sen är jag utbildad elektriker så de är mindre problem. Men har lite problem i att hitta bra lösning så att lastbilen ska bli en husbil.
Har googla massor men vimlar ju inte med några som har gjort liknande.
Har några frågor som jag undrar över som nån duktig kan förklara:
Fråga nr. 1: Har förstått att bilen kan registreras som lastbilar med karosserikod 22 skåp - bostadsinredning. Är jag tvungen då att slå ihop skåp och förarhytten? Förarhytten har ju egen fjädring så ser det lite som ett hinder. Kommer inte på nån enkel/billig lösning.
Fråga nr. 2: Måste man egentligen göra om den till lastbilar med karosserikod 22 skåp - bostadsinredning? Tror inte bara det blir högre skatt, blir nog ex. problem hos norrmännen tull om man tar in 2-3 P11 till norge i en lastbil och inte i en "husbil" på pappret. Kan ni mer problem som kan uppstå?
All hjälp och länkningar och passningar till liknande projekt är guld värt. Vill inte starta igång utan att ha kött på benen.
Senast redigerad av en moderator: