• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lastbil till husbil

F

F.d. 7506

Guest
Hallå!

Jag är i planerna att införskaffa mig en lastbil (typ gammal FL7 2 axlad 8 meters skåp med bakgavellyft) och göra om den till husbil för att jobba i Norge/Gruvorna nått år med att köra lastbil. Ser det som att spara in på boende kostnaden (långtidsparkering för lastbilar :p) i norge och att få slippa pendla vid gruvorna (tajt med bostäder har jag fått höra). Vill ju också ha med mig en hoj :mcride: (kanske en snöskoter också får anskaffas) alternativ en bil på släp bakefter.

Ska sägas att gasdelen är inga problem, har jobbat med gas sen 2001 på Jörnello (familjeföretag) i Kattarp som gör allt inom gas. Så de är inga hinder för mig. Sen är jag utbildad elektriker så de är mindre problem. Men har lite problem i att hitta bra lösning så att lastbilen ska bli en husbil.

Har googla massor men vimlar ju inte med några som har gjort liknande.

Har några frågor som jag undrar över som nån duktig kan förklara:

Fråga nr. 1: Har förstått att bilen kan registreras som lastbilar med karosserikod 22 skåp - bostadsinredning. Är jag tvungen då att slå ihop skåp och förarhytten? Förarhytten har ju egen fjädring så ser det lite som ett hinder. Kommer inte på nån enkel/billig lösning.

Fråga nr. 2: Måste man egentligen göra om den till lastbilar med karosserikod 22 skåp - bostadsinredning? Tror inte bara det blir högre skatt, blir nog ex. problem hos norrmännen tull om man tar in 2-3 P11 till norge i en lastbil och inte i en "husbil" på pappret. Kan ni mer problem som kan uppstå?

All hjälp och länkningar och passningar till liknande projekt är guld värt. Vill inte starta igång utan att ha kött på benen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Lastbil till husbil

Häftig plan. :)
Har sett liknande mindre konverteringar i 4wheeldrive tidningen där en gammal militär terränglastbil fått bostadsinredning. Kommer dock inte ihåg om det specifierades hur den var reggad.
Går kanske att kalla bodelen "last" men då får man nog inte bo i den. :/
Lycka till och hoppas du får bra hjälp här.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Lastbil till husbil

Kan inte några norska regler men skall du ha en svenskreggad bil under längre tid i Norge kan du med all sannolikhet räkna med problem.
Säkert något att undersöka ordentligt.
 
F

F.d. 7506

Guest
Sv: Lastbil till husbil

Kan inte några norska regler men skall du ha en svenskreggad bil under längre tid i Norge kan du med all sannolikhet räkna med problem.
Säkert något att undersöka ordentligt.

Tackar :). Kollade här och ser inte ut att vara några problem. Kommer ju jobba där och ha kvar mitt boende i skåne. Kommer som sagt inte stanna där förevigt.
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Lastbil till husbil

Justja, var ju en annan tråd där boende i Norge avhandlades, och det kom fram att man bara får ha en svensk bil i landet en viss tid. Är det för länge ska den skattas i norge eller nått sådant.

*edit*
Hittade tråden, det var bara spekulation som gick snett i mitt minne.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t56814/
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen