• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lasagne

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Lasagne

På grund av att hästkött är mörare och inte innehåller så mycket fett som nötkött är hästkött dyrare och mer eftetraktat i Italien.
Undrar vad Italiensk lasagne innehåller? som är så god!!

Åt mycket hästkött under sena tonåren då vi avslutade skolveckan på Rest, Minerva i Stockholm med en rejäl 400gr hästbiff sk elefantöra...mycket uppskattad.
Äter inte halv o helfabrikat men fick jag välja så blir det häst-varianten. De övriga ingridienserna som ingår är i Lasagnen bör nog granskas närmare...
Grisen i säcken...

Bosse

F

F.d. 52943

Guest

Har också gynnat Minerva ett antal gånger. Deras tournedos var suverän. (Bodde granne med Minerva under en period 1972).

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Visserligen finns de som absolut inte vill äta hästkött. För min del kvittar det lika.

Men det större problemet är att om man inte kan ha kontroll över vad som finns i maten så kan det hända att någon säljer in partier med dåligt kött. Det skulle kunna vara smitttat av sjukdom eller radioaktivitet samt mycket annat som jag inte kan komma på här och nu.

Höstköttlasagnen kunde de behållit i affärerna med en extra information påklistrad och kanske ett tillfälligt lägre pris.

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Jag har en (kött)bonde i bekantskapskretsen och han sa något tänkvärt när vi raljerade över vad som var i köttfärsen.

Han var inte så orolig för vilket djur köttet kom ifrån utan mera vad djuret varit med om innan det gick till slakt.
Till skillnad från kor och grisar så har hästar nästan alltid levt ett arbetsliv innan, och går till slakt ofta för att dom inte kan göra jobbet längre. Den sista tiden innan slakt är hästar därför ganska hårt medicinerade med antibiotika och annat (särskilt i länder där den fortfarande används som arbetsredskap) och detta får vi med oss i köttet när vi äter det.

Visst någon kan argumentera för att även kor och grisar kanske är medicinerade men skillnaden är att hästar nästa garanterat varit det direkt innan slakt. :mad:

PS : jag tycker dock att det är kul att driva med det hela med bilder och annat :D:D

G

Granducan

Guest

Jag är nog "allätare" men jag vill inte känna mig lurad. Jag vill ha rätten att själv välja och köpa det kött jag tänkt äta till middag. Allt handlar om pengar i slutet. Alla vill ju få in storkovan. Hörde på radion idag att köttfärs inte alltid är vad det låter. Nej minsann det kan vara centrifugerade senor m.m och av det man lyckas utvinna blir det nåt liknande köttfärs. Fy vad äckligt, tur att man lärt sig laga mat från grunden och dessutom tycker att det är kul. Stackars alla skolbarn och gamla som inte har något val utan tvingas äta det som bjuds.. :wideeyed:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Kontentan av detta, nu blir jag vegitarian på riktigt.
Har haft dessa tankar tidigare men detta lurendrejeri avgör saken

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Eller också lever man efter min grannes devis: "Jag äter inte det kött som jag inte klappat". En möjlighet för oss som lever på den värmländska landsbygden!

Toppen