• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larmet går

maxons

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
30791
Medlemskap
2024
Vårt Wipro III larm larmar oregelbundet!!
Mitt i natten kan larmet gå, utan att någon försökt komma in i bilen och utan att någon gas är på.
Jättejobbigt att inte kunna lita på larmet.
Det verkar som det händer något om jag försöker värma bilen med elpatron.
Startar jag Truman värmare på elpatronen, utan varmvatten, så hör jag värmaren gå igång. Efter ca 5 min så går larmet. Jag larmar av, och det blir tyst i 30 sek innan larmet går igen. Spelar ingen roll om bilen är låst eller inte. Det sitter tre magnetgivare, en på vardera framdörr och en på bodelsdörren och en gasindikator. Stänger jag av värmaren så går larmet kanske en till två gånger till innan det blir tyst. Sedan brukar det förbli tyst tills jag provar värmare igen.
Tror det är en Truman combi c6 med elpatron och gasol.
Jobbigt när larmet är kopplat till bilens tuta och det sätter igång mitt i natten
 

maxons

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
30791
Medlemskap
2024
Om det är kopplats till CAN-BUS så kan den krångla. Jag har TELIA SENSE på CAN-BUS på min Mazda. Den falsklarmar oregelbundet om jag har larmet på i garaget. Men det behövs ju inte då garaget i sig är larmat. Inga falsklarm utanför garaget?!?
Gunillas Kenth, Bilen står parkerad på vår garageuppfart och larmet har nog gått igång kanske 4-5 ggr utan förvarning på en vecka. Helt oregelbundet.
Samtidigt är det svårt att stänga av när det väl satt igång. Hjälper inte att "låsa" upp dörrarna med huvudnyckel som har centrallås funktion. Larmet börjar igen efter ett par sekunder. Har även ibland varit tvungen att starta tändningen för att få tysk på det....
Och det är ett CAN-BUS system.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Vi har ju inte samma fabrikat på vårt larm, men ofta är det samma logik. Verkar som det är en givare som ligger på gräns! Skalskyddet kan ju vara känsligt, men det är väl inte aktiverat? (Finns väl inte någon mus i bilen) Trådlösa givare kan ju vara känsliga vid batteriproblem, som någon i tråden redan sagt.
 
Toppen