F
F.d. 9552
Guest
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 140 hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Fortero
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Hej
Har en Ford Transit -08 som har gått 2700 mil. När jag startar den kommer larmet att jag skall "byta olja omgående". Efter att jag kvitterat larmet återkommer det inte under körning men stänger jag av bilen och vrider på tändningen igen så kommer det direkt. Har endast kört ca 450 mil på nuvarande olja, bytte i fjol och ska byta nästa vecka. Inte nog med att oljelarmet kommer, motorn stiger mycket snabbt i temperatur också. Efter kanske 5-6 minuters körning är tempen uppe i 90 grader enl mätaren, tempökningen från 60 till 90 grader går enl mätaren på mindre än 1 minut men den stiger ej mer än till 90 inga tendenser att koka. Märks även på kupevärmen att temeraturen kommer snabbt och snabb värme brukar inte vara vanligt i en
dieselbil utan extravärmare.
Båda dessa problem märkte jag första gången när jag körde den till vintergaraget i höstas samma sak var det nu när jag hämtade den. Har ägt bilen sedan våren -10 och som sagt allt var frid o fröjd tills sista turen i höstas.
Pratade med den lokala Volvoverkstaden som även servar Ford och de påstod att larmet kan komma om det har läckt in diesel i oljan men nivån är vad jag kan se på samma ställe sedan oljebytet och verkar inte på något sätt utspädd och den snabba värmestegringen var förmodligen ett fel på givaren eller mätaren.
Känner mig inte övertygad över svaret jag har fått så därför undrar jag om någon av er vet något om mitt problem eller har någon bra teori
Tackar på förhand / Stefan
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 140 hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Fortero
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Hej
Har en Ford Transit -08 som har gått 2700 mil. När jag startar den kommer larmet att jag skall "byta olja omgående". Efter att jag kvitterat larmet återkommer det inte under körning men stänger jag av bilen och vrider på tändningen igen så kommer det direkt. Har endast kört ca 450 mil på nuvarande olja, bytte i fjol och ska byta nästa vecka. Inte nog med att oljelarmet kommer, motorn stiger mycket snabbt i temperatur också. Efter kanske 5-6 minuters körning är tempen uppe i 90 grader enl mätaren, tempökningen från 60 till 90 grader går enl mätaren på mindre än 1 minut men den stiger ej mer än till 90 inga tendenser att koka. Märks även på kupevärmen att temeraturen kommer snabbt och snabb värme brukar inte vara vanligt i en
dieselbil utan extravärmare.
Båda dessa problem märkte jag första gången när jag körde den till vintergaraget i höstas samma sak var det nu när jag hämtade den. Har ägt bilen sedan våren -10 och som sagt allt var frid o fröjd tills sista turen i höstas.
Pratade med den lokala Volvoverkstaden som även servar Ford och de påstod att larmet kan komma om det har läckt in diesel i oljan men nivån är vad jag kan se på samma ställe sedan oljebytet och verkar inte på något sätt utspädd och den snabba värmestegringen var förmodligen ett fel på givaren eller mätaren.
Känner mig inte övertygad över svaret jag har fått så därför undrar jag om någon av er vet något om mitt problem eller har någon bra teori
Tackar på förhand / Stefan