• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Larmar för oljebyte, stiger snabbt i temp

F

F.d. 9552

Guest
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 140 hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Fortero
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Hej
Har en Ford Transit -08 som har gått 2700 mil. När jag startar den kommer larmet att jag skall "byta olja omgående". Efter att jag kvitterat larmet återkommer det inte under körning men stänger jag av bilen och vrider på tändningen igen så kommer det direkt. Har endast kört ca 450 mil på nuvarande olja, bytte i fjol och ska byta nästa vecka. Inte nog med att oljelarmet kommer, motorn stiger mycket snabbt i temperatur också. Efter kanske 5-6 minuters körning är tempen uppe i 90 grader enl mätaren, tempökningen från 60 till 90 grader går enl mätaren på mindre än 1 minut men den stiger ej mer än till 90 inga tendenser att koka. Märks även på kupevärmen att temeraturen kommer snabbt och snabb värme brukar inte vara vanligt i en
dieselbil utan extravärmare.
Båda dessa problem märkte jag första gången när jag körde den till vintergaraget i höstas samma sak var det nu när jag hämtade den. Har ägt bilen sedan våren -10 och som sagt allt var frid o fröjd tills sista turen i höstas.
Pratade med den lokala Volvoverkstaden som även servar Ford och de påstod att larmet kan komma om det har läckt in diesel i oljan men nivån är vad jag kan se på samma ställe sedan oljebytet och verkar inte på något sätt utspädd och den snabba värmestegringen var förmodligen ett fel på givaren eller mätaren.
Känner mig inte övertygad över svaret jag har fått så därför undrar jag om någon av er vet något om mitt problem eller har någon bra teori
Tackar på förhand / Stefan

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det med temp.stegring vet jag ingenting om men signalen om att byta olja är en signal om att göra service Den måste släckas i datorn räcker inte att byta eller fylla på olja.

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2025
Hej, har en Ford -08 men med 130 HKr motorn. på vår bil larmade det "Fyll på olja". Kollade och oljenivån var ok. Svaret jag fick på Skobes som servar Ford här i Nyköping var att det är dags snart för service och oljebyte. Dom var medvetna om att Larmtexten är fel av i sin beskrivning av larmet. Jag kunde också släcka larmet under färd, men vid omstart kom det direkt tillbaka. Det måste släckas via datorn och det gjorde dom vid servicen. Upplever att vår bil går också riktigt kvikt upp i värme., men har aldrig kollat hur lång tid det tar.
Men jag har ett annan fråga, i höstas böt jag en EGR ventil, det är en vetil för avgasåterledning. Den hade börjat låta relativt högt som när man sågar några tag vid stopp av motorn.
Vi böt den i höstas och då var den tyst, nu vid start låter den fast tyst. på Skobes säger dom attt den arbetar några tag för att göra rent från sot och låter då lite. det är bara det att den var tyst i höstas och den som vi böt var tyst i 2000 mil. kanske blir det bättre om den får gå litet efter vintersömnen.
Är det någon som har erfarenhet?
Hans L

F

F.d. 9552

Guest
Tack för svaren ang servicelarmet, ja det är nog så att det är dags för service.

Angående fenomenet att den stiger snabbt i temperatur. Testkörde idag och efter 4-5 km kommer det rejält varmt från värmefläkten, tempvisaren är på 90, även slangarna in till värmeväxlaren i bodelen är varma. Men motorn är inte speciellt varm, slangarna efter termostaten är iskalla. Kanske det trots allt är normalt men lite oroligt är det.

EGR ventil hur fungerar den, är det något som ska bytas med jämna mellanrum ?

Toppen