• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Larm

Åtta larm och basebollträ innanför dörren...... . Ja, Carola hade jag i alla fall aldrig fått med mig i den "säkerhetsbilen" inte ens på en tur runt kvarteret.

Kenth, har du problem? Är det farligt att åka husbil?

Tommy

Ja, du har sagt det förr. Det är ju inte alla som är herre i sin egen husbil. :)

Det är som alltid, vi är olika. Jag har byggt larm sen jag var 18 år. Lägenheter, villor, bilar motorcyklar, privata tandläkarmottagningar. Att jag inte vill sätta en halv miljon någonstans i Europa utan att vara med i matchen är väl i sig inget konstigt.

Hitintills har vi inte råkat ut för något, peppar peppar ta i trä. Men om det händer så ska det kosta angriparen mer än vad han tycker det är värt.

Det är inget basebollträ utan ett brännbollträ av den lättare sorten. Gunilla jobbar på förskola och vi spelar brännboll, Kubb och Mölkky på våra resor. Även Maglite- lampan med 5 batterier används till det den ska.

Om olyckan skulle vara framme och en angripare kommer in i husbilen har vi laglig rätt att ta fram brödkniven och köttkniven i lådan och jaga ut vederbörande. Men knivar har väl alla i sina husbilar?

Här kommer hälften av larmen. De används aldrig samtidigt.

backsens.JPG

P6200004.JPG

P6200006.JPG

P6200007.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Larm

Helt rätt Kenth!
Vi har själva blivit utsatta 2 gånger för inbrott i bilen när vi sovit, båda gångerna i Frankrike detta har jag skrivit om här på forumet, jag kan tala om att det kanske varit tur både för mig och svinen som hade i vår husbil att göra att jag inte fick tag i dem för jag vet faktiskt inte vad som kunde ha hänt.
Numera har jag larm plus en del annat till vårt förfogande, det går inte att vara "naiv" ute i Europa idag det finns många fattiga som tycker att människor som kör husbil gott kan avstå från lite utrustning, pengar o.s.v
Det är bara att larma på så att det känns bra för en själv och familjen hur man gör det spelar ingen roll!
Med vänlig hälsning
ArTii
 

ktmbosse

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
18225
Medlemskap
2023
Sv: Larm

Jag har köp från dom här, man kan välja vilka delar du vill ha ex..många dör kontakter..trådlös och du kan styra den med mobiltelefon jag installerat skälv och den fungerar bra..
GSM Larm med Skalskydd, Hemlarm, Villalarm, Inbrottslarm, Trådlöst - Vikinglarm AB

Som ny på forumet och som medlem i husbilsklubben.se vill jag bara säga..kanonforum! Får ju hjälp med allt :J
Har just köpt ett GSM vikinglarm med skalskydd. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar att montera, de säger 1-1,5 timmar. Får väl filma med GoPro och lägga upp på Youtube, kanske...Näää...J
Ha de gott...:)
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Larm

Hej Kent. Bra svar. Var har du köpt gsm larm och dörrlarm. Får du bara sms
Eller ringer telefonen. Jag skulle vilja ha ett som ringer upp mobilen. Bör man ha både rörelsevakt och larmade dörrar eller blir det lite tårta på tårta?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Larm

Har precis monterat in larm i husbilen. Köpte ett helt paket med 3 trådlösa IR detektorer och 9 magnetkontakter. Beslutade att använda endast 3 magnetkontakter (bodelsdörr & luckor) då det främst var skalskydd vi var ute efter. Hyttdörrarna är låsta med Heosafe samt att jag har ett Mega lock rattkrycka. Efter montering så började det spruta ut SMS, spänningsskillnaden som blir på morgonen när det kommer in lite ljus från gavelfönstret på logen och solpanelerna kickar in räcker för att trigga sabotageskyddet i larmet. Fick 15 SMS fram tills det molnade på nu på morgonen :(
Monterade in en spänningsregulator från Kjell & Co (kan köpas på eBay etc för ca 10:) och problemet var löst.
Extremt prisvärt, fungerar klockrent. Larmet kan köpas på eBay för runt tusenlappen beroende på hur många detektorer man vill ha, har för mig att jag betalade 1100:-. Larmet i fjärde posten gissar jag är en enklare version utan display och knappsats, samma fjärrar som jag har.


Peter :)
 

Bilagor

  • DSC_0072.JPG
    DSC_0072.JPG
    3 MB · Visningar: 14
  • DSC_0071.JPG
    DSC_0071.JPG
    2 MB · Visningar: 14
  • DSC_0079.JPG
    DSC_0079.JPG
    2,4 MB · Visningar: 10
  • DSC_0080.JPG
    DSC_0080.JPG
    2,7 MB · Visningar: 9
Toppen