• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm?

bengtochlena

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Lund
HBK-Nr
12145
Medlemskap
2023
Måste det kosta 10000 kr för att få ett larm monterat?
Nyligen köpt husbil och vill gärna ha larm innan vi kör på semester
Bor i skåne och tar tacksamt emot tips
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Larm?

Hej
Har vi fortfarande rabatt hos säkerhetsbutiken i Klippan, vet att det var på installationen tidigare, men hur är det nu i år?? Hittar inget här i klubben eller hos deras hemsida, kan i och för sig ringa till dom, men det vore intressant att veta vad ni fick..




Vänliga Hälsningar

Hej, du kan gå in på deras hemsida "Säkerhetsbutiken Skåne AB" jo, klubbmedlemmar har rabatt!

Med vänlig hälsning
Pilot
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Larm?

Vet inte vad du riktigt menar med att ha nytta av larmet:confused:..jag har haft det iaf, när någon försökte ta sig in i bilen i Frankrike på natten så gick skallarmet och idioten stängde dörren kvickt som bara den och försvann.
Dessutom om någon gör inbrott i bilen så brukar tjuvarna inte reparera skadan efter sig med uppbrutna dörrar inslagna fönster o.s.v då kan det vara bra att ha ett larm som ringer upp dig på mobilen och talar om att någonting hänt...jag menar skadan kan ju bli värre om dörrar och fönster står öppna efter en sådan tråkig incident eller hur?

//Pilot
Hej ! Det var ju sådana här svar jag ville ha , när ni haft nytta av larmet !! 2 svar i den riktningen .!!Emvehå Sevallbo
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Larm?

Hur skall man kunna veta hur många tjyvar som ångrat sig och gått på andra mål?
Min båt har i vilket fall fått vara i fred trots inbrott i olarmade båtar på vardera sidan om den vid bryggan, rimligen tack vare larmet (och den blinkande dioden).

aake
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Larm?

När man lämnar HB:n med värdeföremål kvar (kan inte bära med sig allt...) känns det bra att ha larm och precis som nänmts tidigare - jag kan tänka mig ta ev. skador för att ha detta "skydd".
Har man pass och annat inlåst i väl fastsatt värdeskåp tror jag att det finns kvar trots inbrott, de flesta tjuvar avbryter då larmet utlöser. Gäller att ha larmcentralen så monterad att tjuv inte med hammare omedelbart kan slå sönder det. Skulle så vara fallet kanske inte centralen hinner ringa upp larmmottagare, skicka sms, ljudande larm upphör omedelbart osv.

Skulle inte vilja vara utan!
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Larm?

Över 2000 har läst min undran över nytta med larm ,3 -4 st har positiv erfanhet av larm .Ett av svaren handlade om båt ,har själv erfarenhet av båt , min båt liten styrpulpet utan larm där snodde dom bensintanken , stora båtar bredvid min med larm där snodde dom elverk och sprit !!Jag har full förståelse för att många känner trygghet med ett larm , men är det inte fler som har haft nytta av larmet . Räcker det med att ha ett larm så är man lugn ?? Eller är det jag som inte förstår ??
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Larm?

Då måste jag tänka om ! Efter många år i husbil o husvagn har jag inte ens tänkt tanken på ett larm .vad gör för fel !

Du gör inte fel, du har gjort ett val, mitt val var/är att ha larm, man gör som man själv vill eller hur?
Jag kan bara redogöra för mig själv och mina erfarenheter sedan är det upp till var och en att ta ställning...precis som i övriga livet!

P.s denna tråd med frågeställning är precis som alla andra trådar d.v.s många läser och någon procent känner sig manade att svara!

//Pilot
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Larm?

Då måste jag tänka om ! Efter många år i husbil o husvagn har jag inte ens tänkt tanken på ett larm .vad gör för fel !

Du gör inget fel.
Fördelen med ett larm oavsett om det sitter på en Bil, MC, båt, villa eller husbil är följande.


1. Avskräckande (funkar inte alltid på pundare)
2. En känsla av trygghet.
3. Tjyven väljer ett lättare mål.

Om man sedan haft nytta av larmet? Ja den avskräckande effekten går ju knappast att ha koll på. Att larmet gå kan ju göra allmänheten uppmärksam men det är inte säkert någon bryr sig....

Nackdelen då.

1. Priset.
2. Eventuella falsklarm.


Jag har valt att ha larm i husbil och i personbilen (standard) men inte hemma.
Men det är upp till var och en att bedöma nyttan av skyddet.

Har kört bil i dryga trettio år och aldrig haft nytta av vare sig bälte eller airbag :twitcy:
Men inte en meter utan...
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Larm?

Men kan inte ett larm ge en falsk trygghet , att lite normalt sunt förnuft minskar ?Ungefär som en reflexbricka gör , eller som lagen om företräde på övergångställe , det är bara att kliva ut ?Säkerhetsbälte är det väl lag på ? Går det att köpa en bil utan airbag idag ?/Sevallbo
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Larm?

Men kan inte ett larm ge en falsk trygghet , att lite normalt sunt förnuft minskar ?Ungefär som en reflexbricka gör , eller som lagen om företräde på övergångställe , det är bara att kliva ut ?Säkerhetsbälte är det väl lag på ? Går det att köpa en bil utan airbag idag ?/Sevallbo

Så klart det kan ge falsk trygghet.
För mig är det självklart att städa undan synligt gods innan bilen lämnas.
Samt inte parkera var som helst.

Jämförelsen med bälte o airbag haltar en del. jag är medveten om det.
Det går väl knappast heller att köpa en personbil utan larm :rolleyes:

Hur som det är upp till var och en att ha larm.
 
Toppen