• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm med hundskall

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej

Va tror ni om detta:wideeyed: "Larm med hundskall" fins på Jula för 790:-
För oss som är alergiska mot pälsdjur och inte kan ha en riktig hund,:( kanske detta kan vara ett alternativ för att slippa få påhälsning när man står på en parkering?
Sorry såg på anonsen en extra gång, den drivs med 220v, ( funkar altså inte )
Snarken
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Larm med hundskall

Hej!

Absolut det bästa ni kan ha med i husbilen. Vi har åkt 2 x 6 månader i Sydspanien, Portugal, Marocko, Frankrike osv med den. Aldrig hänt än något. (knack knack..)

Den apparaten tar ju och börjar skälla även när folk går utanför bilen, den skäller först lite och blir värre sedan.

Vårt normala larm fungerade inte (fungerar fortfarande inte), och vi hittade apparaten hos JULA. Vi har sedan dess använt den hela tiden. Skrämmer säkert bort många.

Dessutom är själva apparaten 12V!! (Det medföljer en transformator för 230V). Klipp av sladden till transformator, koppla på en cig.tändarinsats (var noga att + blir i mitten).

Sedan är det bara att trycka den in i 12V uttaget och gå ut. Den har till och med en dröjsmål innan den börjar skälla så man hinner ut.

Rekommenderas!

Hälsning
anita&jyrki
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Larm med hundskall

Finns det någon i Klubben som har erfarenhet av larmet Air Block. Fick besök av en försäljare idag. Fördelen med larmet är att det ej behövs någon kabeldragning. Det aktiveras om någon öppnar en dörr eller fönster. den tjuter med en signal på 120 db. Den kan tas med och användas i Husbilen Sommarstugan ja i stort sätt var som helst. Air Block - Trådlöst Larm
MVH. Gunnar S
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Larm med hundskall

Hej Gunnar

Vi har ett Air Block Security Alarm 2000 i vårt hus.
En amerikansk uppfinning för lata larm-installatörer, den bevakar hela huset med en enda enhet.
Den fungerar på så sätt att den känner av en luft-trycks-förändringar i huset.
Om man öppnar ett fönster eller dörr så går larmet igång och fungerar på riktigt stora hus och även i olika plan.
En annan stor fördel med larmet är att det kan vara aktiverat när man vistas inne i huset.

Dock är larmet inte användbart i husbil, har provat detta.
Det finns alltför för mycket ventilations-öppningar och blir lurad av när det blåser.

Vi hade tidigare en massa trådlösa rörelse-detektorer spridda i huset och slängde ut skitet, pallade inte med alla batteribyten jämt och ständigt.

Torbjörn
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Larm med hundskall

Tack Rantzow för informationen, den stärker mig. Jag gillar den enkla installationen samt att priset är ok, inga dyra installationer. Sen att den inte skulle fungera i husbilen är förstås ett minus. Men det får jag stå ut med ifall jag gör en investering.
MVH. Gunnar S
 
Senast redigerad av en moderator:

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Larm med hundskall

... och när man kommer tillbaka till bilen, blir man mött med ett skall då?

Snabbt rusa ín och rycka kontakten.

Eller hur funkar det?
 
F

F.d. 25060

Guest
Sv: Larm med hundskall

Jag har försett min " hund " med fjärrkontroll med längre räckvidd än hunden för att kunna gå in och ut ur bilen utan att bli utskälld.
Hälsningar Janne
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Larm med hundskall

Hej "hund"-vänner

Jula´s hundvakt har tidigare diskuterats här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t24447-2/

Enligt manualen så ger Glas och Trä en lätt reduction, Fibreglass eller plastics Full reduction medan Metal (aluminium, steel, bronze) ger Heavy reduction av avkänningseffecten eller avståndet.
Enheten bör placeras 1-1,5 m över golv för att få bästa avkänningsområde.

Detta betyder att radiovågorna minskar avsevärt igenom plåt- eller plastkarossen och genom plastfönstren och likaså genom jalusierna med aluminiumsidan utåt vilket jag även har konstaterat själv.
Har provat både 12V= och 230V~ anslutning med samma dåliga avkänning. :mad:

Hälsningar erkhu
 
F

F.d. 25060

Guest
Sv: Larm med hundskall

Fjärrkontrollen är ett relä med radiostyrning, säljs av Kama. Finns ett billigare på Kjell&Company. Min hund sitter bakom lastluckan av glasfiber med tjock isolering,detta ger lagom räckvidd. Den ska ju inte reagera när folk rör sig på behörigt avstånd.
Janne
 
F

F.d. 25060

Guest
Sv: Larm med hundskall

Hunden skäller tills den lede fi avlägsnat sig utanför larmgränsen, beroende på var hunden sitter och vilken känslighetsnivå du valt. OBS att ju närmare fi kommer desto intensivare blir skallet.
Janne
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Larm med hundskall

Hej Kalle

Jag har köpt två Air Block Security Larm 2000 eftersom det stod i reklamen att de även passade husvagnar och husbilar.

På larmet finns det två inställnings-knappar för alarmnivå.
Alternativen är stort hus eller ett litet hus samt låg och hög känslighet.
Eftersom en husbilen är ett ”väldigt litet hus ”så ställde jag in knappen på litet hus och låg känslighet.
Trots den absoluta lägsta nivå-inställningen så startades larmet av en vindby, detta beroende takluckerornas ventilationshål vilka orsakade en tryckföränding inne i husbilen när vinden susade förbi takluckerna.
Följaktningen innebär detta.
Om man vill ligger vid havet eller när det stormar till lite så går larmet igång, vilket är inte så kul, särskilt inte när sirenen tjuter med 120 decibel.
Därför passar inte Air Block Security 2000 i husbilar, åtminstone inte i en Concorde.

Till frågan som ställdes ovan, av Kalle.
Att ha öppet fönster i hemmet med larmet aktiverat har jag inte provat men det bör fungera såvida man slipper vindfenomenet.


[FONT=&quot]Torbjörn[/FONT]
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Larm med hundskall

Hej du Janne, nu har jag varit på Kjell och compani och där hade dom inte hört talas om den där "manicken" du rekommenderade för att stänga av hundskallet.
Kan du förklara lite hur det fungerar?
Jag har varit på Jula och köpt hunden. Men den är tvärtyst innan för min säkerhetsdörr! Ska prova den i husbilen senare i veckan...
Hälsningar Inger
 
F

F.d. 25060

Guest
Sv: Larm med hundskall

God afton Inger. I Kjell& Companys katalog nr 28:2 finns en " trådlös fjärrstyrning" , artikelnummer 50-567, sändare (fjärkontroll) art.nummer50-558. Kopplingsanvisning förutsätter jag medföljer apparaten. Tänk på att inte placera hunden bakom plåt då detektorn inte klarar detta. Jag har dessutom kopplat en diod till hunden för att själv se när den är till/från.
Lycka till!
Janne
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Larm med hundskall

Hmmm. Förstod väl att det var komplicerat.. Tänkte att det kanske fanns någon snitsig grej, typ adapter som man kopplade in i cigguttaget och som bröt strömmen med en fjärr.
Men sååå lätt var det inte!
Tack i alla fall, får väl väcka grannarna om hunden nu funkar. Har inte ngn glasfiber i min husbil, bara plåt så den kanske inte fungerar ändå!?
Hälsningar Inger
 
Toppen