• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laptop i husbilen

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 30065

Guest
Jag vill gärna ta med mig laptopen i husbilen till sommaren. Frågan är hur jag gör med laddningen av laptopen. Har sett att det finns växelriktare med ren sinusvåg som skulle kunna fungera. Finns det något annat sätt att lösa laddningen?
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Laptop i husbilen

Glöm inte bort att först kolla på nätet vad originaladaptern för 12V kostar till din dator. Det är inte alls så att det alltid är billigare att köpa en universalkonverter.
Vad är det för dator? Tillverkare + Modell.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Laptop i husbilen

Onödigt att göra om 12V likström till 230V växelström och sedan tillbaka till ca 19V likström. Blir förluster i växelriktaren. Köp en 12V laddare istället - original eller universalomformare.

Vi använder Kjell & Co's universalomformare med utmärkt resultat till vår Asus. Min gamla Dell går också att köra den vägen, fast bara utan batteriet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Laptop i husbilen

Jag har under många år utan problem använt denna typ av omvandlare.

Det kan vara en fördel att spärra omställaren på önskad spänning för att undvika skador på datorn.


3187d1173805165-44473.jpg


Från 12 volt omställbar till 15-24 volt, 120 watt
Art 44-473 pris: 399,- (2010)

Kjell & Co säljer avbildade omvandlare som jag använder att driva både GPS och laptop under färd. Batteriet i laptopen blir samtidigt laddat.
 
F

F.d. 30065

Guest
Sv: Laptop i husbilen

Hej tummen, laptopen är en DELL Inspiron 9400, på laddaren står det 19,5 V och 4,6 Ah.
Kanske finns det orginal 12V laddare till Dellen.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Laptop i husbilen

Det finns det men att köpa tillbehör till dell efter att man köpt själva datorn är vansinnigt dyrt, sådant ska man se till att ta med i dealen när man köper datorn då är priset ofta under halva.
Jag tror den jag köpt en gång i tiden kan passa din dator. ska leta efter modellbeteckningen när jag kommer hem.
Tyvärr så skulle den nog kosta en hel del att bara skicka med posten så det är nog billigare att köpa en sån universal om de har en kontakt på den som passar.
 
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Laptop i husbilen

Hajj.
Det är inte dyrt att skicka småsaker med posten. Gå in på posten.se och använd "skicka lätt" max pris för upp till 0,5kg är 39:- övernatt befordran.

Ha D

Postaren
 
F

F.d. 30065

Guest
Sv: Laptop i husbilen

Hej igen tummen, jag ser fram emot att du hittar 12V laddaren och att den stämmer med min 220 V, om du hittar den köper jag den gärna och betalar naturligtvis frakten.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Laptop i husbilen

Det som lätt kan lura en är att dells syn på en "reseladdare" vore något som är lättare att ta med än den ordinarie. Så är inte falled med denna, den väger istället mer än originalet men jag ska hitta den + väga den så kan vi se vad frakt skulle gå på för äventyret.
+ identifiera att de är kompatibla. Den var till en Precission M70 men de har i stort 3-4 generationer av spänningsagg så jag tror det är samma.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Laptop i husbilen

Jag har under många år utan problem använt denna typ av omvandlare.

Det kan vara en fördel att spärra omställaren på önskad spänning för att undvika skador på datorn.


3187d1173805165-44473.jpg


Från 12 volt omställbar till 15-24 volt, 120 watt
Art 44-473 pris: 399,- (2010)

Kjell & Co säljer avbildade omvandlare som jag använder att driva både GPS och laptop under färd. Batteriet i laptopen blir samtidigt laddat.

Tack för tippset att spärra omvandlaren......köpte denna för ett par månader sedan till min lapp, men har varit lite orolig att den skall ändra sig. Har du något tipps för att låsa den ?
mvh Stig
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Laptop i husbilen

Hej Stig K , ja har samma laddare använt den i flera år utan problem , ja tog lite häftmassa och satte över går säkert med Tejp ock,, hälsningar Lasse J
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Laptop i husbilen

Köpte en omformare hos Harald Nyborg för5 år sedan fungerar perfekt,användes till data kamera mm,kostade då ca 400 kr och är på 600 w

Berra
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Laptop i husbilen

Min gamla Dell Inspiron 6400 funkade utan batteri med Kjells universal-laddare inställd på 19V (ville ha 19,4V). Finns bara inställningar på hela volt, så det är 19V eller 20V som gäller. Har inte provat med 20V och batteri isatt (bytt till Asus numera), men tror att det skulle funka. Någon som provat?
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Laptop i husbilen

laf0050-500x500.jpg
Nu är den upphittad och vägd.
Det är en kombinationshistoria som går både på 12V, flygplanstjosan om man åker 1a klass samt 230volt.
Max 65W är den märkt med.
19,5v 3,34A
780gram väger den utan emballage.
adaptern ingår i PA12 series

under min dell står "For use with PA10 or PA12"

Den du visade på bilden förut är i pa10 series och jag har 2 extra sådana PA-1900-02D
De väger 540gram per styck


Kollat runt vad den kan vara värd och börjar man i den galna skalan så har vi dustin tog 1561kr för den :)
dellonline.net tar $38 för den, ebay verkar ligga runt $20 för den.
Så om det är ok 200kr + frakt. Betala isåfall när du provat den och är nöjd.
Postpaket 150kr (max 3kg)
DHL S - Paket Small24 x 18 x 7 max 1kg120kr

Någon som vet något billigare sätt för 1kg?

Väljer du postpaketet så kan du få med de två andra 230 adaprtarna om du vill, de får ju plats inom 3kg
Jag har även en Dell Precission M70 liggande som har ett dött/döende grafikkort.
Hårddisken är urplockad men övriga reservdelar finns för den som behövr laga en M70.
Skärmen är 1920x1200...
 
L

linde

Guest
Sv: Laptop i husbilen

Postens gröna för max 2kg kostar i minsta storlek 30 kr (S) nästa ligger på drygt 40 tror jag
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen