• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laga gasolspis

Adlershof

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7486
Medlemskap
2022
När man tänder spisen så trycker man in reglage knappen en kort stund. 2 av plattorna slocknar när man skall gör detta. Det lilla kännaren som sitter vid spisens låga som skall reglera detta. Går det att byta dessa? Är det komplicera? Hur gör man?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Kan vara dålig kontakt under hällen, lyft hällen och manipulera kabelskorna till vare brännare, hjälpte för mig,,
Var vid ett tillfälle hos en husbilsverkstad med det felet. Han drog ut kökslåda, körde in näven under i några sekunder & sa prova nu. Visst fungerade det, han hade bara lossat sladden & satt tillbaka den igen. Så detta är inget ovanligt.
 

Adlershof

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7486
Medlemskap
2022
Måste ha förklarat mitt problem lite fel. men tack för snabba svar. När jag håller spisknappen intryckt så brinner lågan på spisen. Men när jag släpper spisreglaget så slocknar lågan. Gnista finns och det tänder men när jag skall avsluta och släppa ut gasreglaget som lågan slocknar. Det måste väl vara något som påverkas av värmen som gör att det skall fortsätter att brinna.
 

Adlershof

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7486
Medlemskap
2022
Hbilen är en Rimor Sailer 2005. Med ugn som förmodligen inte är använd. Har haft inne reglaget så att lågan har brunnit 20 sek. Men när jag släpper reglaget Så slocknar lågan. Det sitter ett 15 mm liten pinne med en liten kula på toppen. Trodde att den reagerar av värmen vid uppstarten.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hbilen är en Rimor Sailer 2005. Med ugn som förmodligen inte är använd. Har haft inne reglaget så att lågan har brunnit 20 sek. Men när jag släpper reglaget Så slocknar lågan. Det sitter ett 15 mm liten pinne med en liten kula på toppen. Trodde att den reagerar av värmen vid uppstarten.
Jo, det verkar som tändsäkringen ("pinnen") inte fungerar som den skall.
Vet tyvärr inte riktigt vad man kan eller bör göra åt det. "Leris" lösning kan kanske hjälpa.

MVH
Hans
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hbilen är en Rimor Sailer 2005. Med ugn som förmodligen inte är använd. Har haft inne reglaget så att lågan har brunnit 20 sek. Men när jag släpper reglaget Så slocknar lågan. Det sitter ett 15 mm liten pinne med en liten kula på toppen. Trodde att den reagerar av värmen vid uppstarten.
Under hällen sitter det en metalltråd till varje platta, de sitter fast med flatstift... Gör som han gjorde när han drog ut köklådan.... In med handen o känn dig försiktig fram... Lossa tråden från stiftet och sätt det sen tillbaka... Eller ut med lådan o in med huvudet... Då bör du se kablarna som går från varje vred till respektive platta....
Du får nu själv göra jobbet..... Eller betala en husbilsfirma att göra jobbet.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Måste ha förklarat mitt problem lite fel. men tack för snabba svar. När jag håller spisknappen intryckt så brinner lågan på spisen. Men när jag släpper spisreglaget så slocknar lågan. Gnista finns och det tänder men när jag skall avsluta och släppa ut gasreglaget som lågan slocknar. Det måste väl vara något som påverkas av värmen som gör att det skall fortsätter att brinna.
Dra bort vredet. I det lilla hål som finns undertill på vredt stoppar du i en liten liten pappersbit. Se trycker du tillbaka vredet på plats. Tänd som vanligt igen. Nu bör det fungera
 
Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Vi hade ett liknande fel för ett antal år sedan. En av lågorna tände men slocknade efter en kort stund. Lämnade in bilen för undersökning. Det hittade inget fel, alla kablar och kontakter var som de skulle. Av en ren tillfällighet tömde vi besticklådan och då fungerade spisen. Det visade sig att de stora knivar vi hade i lådan störde funktionen för gasen.

Mitt tips är: kolla besticklådan.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En meget vanlig fel er at det er kommet noe inn i de små hullene på brennen, er det en SMEW brenner så er toppen skrudd fast med to Torch skruver. Husker ikke helt om det er T-8, men når en tar av toppen så ser en sporene som danner hullene i brenneren. Rens alle sporene og skru sammen og feilen forsvinner (99% sikker). En overkoking kan lage dette problemet.
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Jag har samma problem. vet ej svaret ännu men när jag håller en kniv eller nåt annat metallföremål på pinnen och brännaren samtidigt så funkar min så länga jag har kniven där men så fort jag tar bort kniven så slocknar det.
så jag la en bricka mellan stiftet och brännaren så den får kontakt och då funkar allt som det skall.
verkar vara dålig kontakt någonstans .
prova att göra lika. du kanske har samma fel .
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Pinnen är till för att gasen stängs av om lågan slocknar, säkerhetsfunktion.
Är den funktionen kvar med en bricka?

Jag tog bort min diskbänk med inbyggd spis för div reparationer.
Det var en del rost under spisen.
Om det är rost kanske det är dålig kontakt.

Det har varit en del disk på tork under åren på diskbänken och spisen.
Kanske inte så smart gjort av mig så här i efterhand.

Det är noga med gas installationer.
Att börja experimentera är inget jag skulle göra.
Då måste man ha full kontroll på vad man gör.

Åke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är noga med gas installationer.
Att börja experimentera är inget jag skulle göra.
Då måste man ha full kontroll på vad man gör.

"Friskt kopplat är hälften brunnet" brukar man säga när det ggäller "hemelektriker".

Tyvärr har jag inte sett något liknande uttryck när det gäller gasolinstallationer.

Pålle
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Pinnen är till för att gasen stängs av om lågan slocknar, säkerhetsfunktion.
Är den funktionen kvar med en bricka?

Jag tog bort min diskbänk med inbyggd spis för div reparationer.
Det var en del rost under spisen.
Om det är rost kanske det är dålig kontakt.

Det har varit en del disk på tork under åren på diskbänken och spisen.
Kanske inte så smart gjort av mig så här i efterhand.

Det är noga med gas installationer.
Att börja experimentera är inget jag skulle göra.
Då måste man ha full kontroll på vad man gör.

Åke
Japp allt funkar som det skall
 
Toppen