• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laga duschkar

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Hur lagar man bäst duschkaret i husbilen? Har ett par mindre sprickor i två av hörnen. Såg några gamla inlägg på forumet men har någon här fixat med sprucket duschkar den senaste tiden eller har något bra förslag på rep/tätningsmtrl? Typ gelcoat för båtar eller nåt.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Jag har idag lagat med Gorilla epoxigel som jag köpt på Bauhaus. Vi får se om det fungerar. Har alltid haft trätrall på duschkaret för att fördela vikten. Möjligen har skarpa hörn på trallen nött på plastkaret i hörnen. Jag har idag rundat av hörnen och som sagt, lagat med epoxin (2-komponent). Vi får se hur det ser ut när det härdat färdigt och vi har börjat använda duschen igen.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.059
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har idag lagat med Gorilla epoxigel som jag köpt på Bauhaus. Vi får se om det fungerar. Har alltid haft trätrall på duschkaret för att fördela vikten. Möjligen har skarpa hörn på trallen nött på plastkaret i hörnen. Jag har idag rundat av hörnen och som sagt, lagat med epoxin (2-komponent). Vi får se hur det ser ut när det härdat färdigt och vi har börjat använda duschen igen.
Jag vet inte om det stämmer men..... Det avråda att ha trallen i när man duschar...
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
685
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det är väl gjort i någon termoplast som kan vara svårt för epoxi att få fäste i. Kunde man ta bort det kan man nog laga som man gör på bilar med smält plast epoxin går förmodligen inte ner i sprickorna om de är små utan ligger ovanpå där det förmodligen spricker efter ett tag och separerar från plasten.
Punktbelastningar av en trätrall klarar inte plasten om den inte är väldigt bra gjord, antagligen ligger det någon typ av cellplast under karet och den kan med tiden tryckas ihop och ger inget stöd längre.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Tack för alla kommentarer och svar. Förmodligen blir det ett byte av duschkar i alla fall. Men jag tänkte ge den här lagningen en chans, så får vi se. Det som är bra i sammanhanget är att sprickorna ligger en bit upp i karet så när man duschar och avloppspumpen jobbar (som den gör i Kabe) så blir det sällan eller aldrig någon nivå på vattnet i duschkaret. Så jag tror och hoppas att det kan var torrt under duschkaret och inte kommit in vatten genom sprickorna. Men sprickor är sprickor och aldrig bra. Får väl åka och ta ett snack med ÅF.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Jag har idag lagat med Gorilla epoxigel som jag köpt på Bauhaus. Vi får se om det fungerar. Har alltid haft trätrall på duschkaret för att fördela vikten. Möjligen har skarpa hörn på trallen nött på plastkaret i hörnen. Jag har idag rundat av hörnen och som sagt, lagat med epoxin (2-komponent). Vi får se hur det ser ut när det härdat färdigt och vi har börjat använda duschen igen.
På carthago ska man inte ha trätrallen när man duschar
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har sprickor i vårt duschgolv som någon gång ska lagas på något sätt. Använder tillls vidare tejp som tillfällig lagning.

Eller åker man till tyskland och får det permanent lagat:
 
Toppen