• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laga bil i Tyskland

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Hej.
Jag vet inte om jag har missuppfattat det hela men jag har för mig att det har sagts att det är billigare att laga en bil i Tyskland än i Sverige. Nu har jag kontaktat två Fiat-verkstäder i norra Tyskland eftersom det är dags för kamremsbyte. Resultatet blev två kostnadsförslag som båda ligger i paritet med vad en svensk Fiat-verkstad vill ha, till och med lite dyrare. Är det fler än jag som har samma erfarenhet ?

Mvh / Roland

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej.
Jag vet inte om jag har missuppfattat det hela men jag har för mig att det har sagts att det är billigare att laga en bil i Tyskland än i Sverige. Nu har jag kontaktat två Fiat-verkstäder i norra Tyskland eftersom det är dags för kamremsbyte. Resultatet blev två kostnadsförslag som båda ligger i paritet med vad en svensk Fiat-verkstad vill ha, till och med lite dyrare. Är det fler än jag som har samma erfarenhet ?

Mvh / Roland

Hej
Jag har samma upplevelse. Och tror väl mest att det har med valutan att göra.

Så typ om en reparation/service kostar 1000 euro, så var det typ 9000 skr för några år sedan när euron låg i 9kr/1euro.
Och nu när kronan ligger på 11-12kr för 1 euro.
Så blir ju samma reparation/service 2-3 000 kr dyrare bara pga av valutakursen.
Och sedan inflation på det.
Skulle sedan något bli fel när det gäller reparation/service, så är det lättare att reklamera på hemmaplan.

Mvh Per

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Hej
Jag har samma upplevelse. Och tror väl mest att det har med valutan att göra.

Så typ om en reparation/service kostar 1000 euro, så var det typ 9000 skr för några år sedan när euron låg i 9kr/1euro.
Och nu när kronan ligger på 11-12kr för 1 euro.
Så blir ju samma reparation/service 2-3 000 kr dyrare bara pga av valutakursen.
Och sedan inflation på det.
Skulle sedan något bli fel när det gäller reparation/service, så är det lättare att reklamera på hemmaplan.

Mvh Per

Att valutan påverkar är ju klart och även inflationen men i så fall skulle inflationen i Tyskland vara minst lika stor om inte större än i Sverige för att priset komma ikapp. Jag tror att det berodde på att timpengen på den tyska verkstaden var lägre än på den svenska verkstaden tidigare, de kanske har hunnit ikapp nu . Dessvärre är inte arbetskostnaden specificerad utan bara materialet och det uppgår till ungefär samma belopp som ett komplett byte i Sverige. Jag förmodar att arbetskostnaden är inräknad i materialkostnaden.

Mvh / Roland

Kristian

HBK Intresserad
Kommun
Hudiksvall
Kolla norra Polen. Jag har jobbat en del i Szczecin/Stargard där i trakterna finns en heldel verkstäder. Förmodligen även auktoriserade Fiat.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Fortfarande är ju delar väldigt mycket billigare I Tyskland så totalsumman borde bli lägre oavsett arbetskostnaden. Det kan inte vara så illa att FIAT har någon slags samarbete länderna emellan.....

Nomad

HBK Medlem
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
39774
Medlemskap
2025
Fortfarande är ju delar väldigt mycket billigare I Tyskland så totalsumman borde bli lägre oavsett arbetskostnaden. Det kan inte vara så illa att FIAT har någon slags samarbete länderna emellan.....
Betalade ca 27000kr för kopplingsbyte på Fiatverkstad i Kassel förra året. Har för mig att kostnaden är samma i Sverige

Toppen