• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lag på varningstriangel

F

F.d. 24290

Guest
Hej alla, döm om min förvåning när jag upptäckte att bilen inte har någon varningstriangel. Jag trodde att det var lag på att det måste finnas med när man köper bilen?

Jag upptäckte det av en slump när jag kollade bilen inför besiktningen i morgon.

Besiktningen är ju en fars i sig, bara för jag vägde upp bilen till 3850 från 3500 så måste bilen nu besiktas varje år. Trots att bilen redan hade kaross och fjädring för att hantera 3850kg.

Dyrare försäkring, dyrare skatt och besiktning varje år för att man vill göra rätt och inte köra med övervikt!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lag på varningstriangel

Dyrare skatt? Är skatten högre på bilen nu när den blivit uppvägd, eller har du den registrerad som tung lastbil? Av tidigare trådar har jag fått uppfattningen att skatten var lika för Pb2.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Lag på varningstriangel

Hmm Tung lastbil C kort :swoon:

Gurra
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Lag på varningstriangel

Det finns ingen regel som säger att en bil måste ha varningstriangel vid ett köp. Bestämmelsen säger att bilen måste ha varningstriangel när den brukas.

Det är lika illa när man köper en cykel. Det vanliga idag är att nya cyklar saknar både lyse och reflexer trots att det ska finnas enligt lag. Om man inte köper av handlare som känner så pass mycket ansvar så de utrustar fordonet på rätt sätt för att användas i trafiken på ett lagligt sätt.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Lag på varningstriangel

Dyrare skatt? Är skatten högre på bilen nu när den blivit uppvägd, eller har du den registrerad som tung lastbil? Av tidigare trådar har jag fått uppfattningen att skatten var lika för Pb2.

Hej, ja jag fick dyrare skatt efter uppvägning. ca 1500:- mer per år. Bilen är reggad som en PB2.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Lag på varningstriangel

agnevik;

Det har du ju faktiskt rätt i, man tycker ju att en bil eller för den delen en cykel borde levereras på det sättet som den måste framföras enligt svensk lag.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lag på varningstriangel

Kanske lite utanför ämnet men detta med att levererade bilar skall eller borde uppfylla lagar och förordningar är intressant.

De bilar som vi har eller haft med dimljus har samtliga varit olagliga att framföra med denna finess, åtminstonne här i Sverige. Det är ju inte tillåtet att ha både halvljus och dimljus tända samtidigt men ändå levereras bilar där det inte är möjligt att släcka halvljuset, än mindre att få automatik på detta. På husbilen går det visserligen att tända dimljuset men jag måste då släcka halvljuset och köra på parkeringsljuset för att få baklyktorna tända. Samma sak på Peugeoten. På Volvo och Saab verkar det vara lika illa. Märkligt att de kan gå igenom typbesiktning med detta.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lag på varningstriangel

Kan det verkligen stämma att skatten blivit högre vid höjning av totalvikten? Enligt skatteverkets tabeller så är det samma skatt från 3001kg och uppåt, nämligen 5018:-/år. Har de gjort något fel i ovan refererade fall eller har tabellerna ändrats nyligen?
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Lag på varningstriangel

Hmm, min BMW kan jag stänga av halvljusen och endast ha position plus dimljus. Det gick även på min volvo V70!

Gällande skatten så är det ju väldigt konstigt, kan de ha gjort fel på första räkningen kanske som jag fick medans bilen fortfarande var på 3500kg för det är den jag jämför med. Den var på ca 3600:-
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Lag på varningstriangel

Michael Johansson;

Ja det är många som genom åren fått lära sig detta den hårda vägen, dvs genom att bli bötfällda.
Otroligt märkligt att bilar levereras utrustade på det sättet!
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Lag på varningstriangel

Ja, och de flesta bilar är utrustade för att köras i farter över 110........ :)
Calle
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Lag på varningstriangel

Kan det verkligen stämma att skatten blivit högre vid höjning av totalvikten? Enligt skatteverkets tabeller så är det samma skatt från 3001kg och uppåt, nämligen 5018:-/år. Har de gjort något fel i ovan refererade fall eller har tabellerna ändrats nyligen?

Jag förstår inte heller det där med skatter, våran MB som väger över 6500kg kostar bara hälften av vad kompisens "lätta" väger, tror vi betalar 2640:- helår i vägskatt
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.588
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Lag på varningstriangel

Äldre husbilar är vanligen lätt (<3,5 ton) eller tung (3,5 ton>) husbil och för dessa är skatten lägre än för P-bil.

Vid uppvägning av dessa "lastbilar" blir de automatiskt P-bilar klass II med den högre skatten, precis som alla nyregistrerade husbilar oavsett vikt.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Lag på varningstriangel

Dimljus får bara användas i kombination med helljus, om jag minns rätt. "Övrig tid" är det halvljuset som ska vara på.
/David
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Lag på varningstriangel

Äldre husbilar är vanligen lätt (<3,5 ton) eller tung (3,5 ton>) husbil och för dessa är skatten lägre än för P-bil.

Vid uppvägning av dessa "lastbilar" blir de automatiskt P-bilar klass II med den högre skatten, precis som alla nyregistrerade husbilar oavsett vikt.

Jag gjorde denna manöver i förra veckan. Ombesiktning alltså.Jag fick benämningen lastbil och inte PB2 i reg beviset. Har fanns ingen automatik.Från lätt till tung lastbil.
Med bästa husbilshälsningar
Delteff ;)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Lag på varningstriangel

Finns där någon medföljande standard varningstriangel i Fiat Ducato-baserade husbilar och var finns denna i så fall?
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Lag på varningstriangel

Tack för tipset. Har haft denna bil i 7 år sedan jag köpte den ny och aldrig tänkt på detta. Besiktning utan anmärkning. Eller ligger den gömd någonstans? Fiat Ducato 2008.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Lag på varningstriangel

Finns där någon medföljande standard varningstriangel i Fiat Ducato-baserade husbilar och var finns denna i så fall?
I vår bil finns varningstriangeln i ett utrymme i golvet framför sängen. Där har vi också kompletterat med vår lilla sjukvårdsväska samt reflexvästar. Bilbesiktningen var dessutom intresserade då vi besiktigade bilen. Om det är original eller ej vet jag inte.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Visningar: 4
Toppen