• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddström och Kompressorkylskåp

F

F.d. 7004

Guest
Hej! - nybörjarfråga
Har laddare ctek dc/dc laddare som ger 14,7 V o 20 A och en en batteribank på 190 A.
Har också en Biltema laddare som ger 14,7 V o 20 A......min fråga är då hur ni andra har gjort med med laddning under färd/laddning på 230v, med pågående strömförbrukning?? Fex. så vill ju Waeco att deras kompressorkylskåp skall säkras med med minst 15A..liksom många andra strömförbrukare
Betyder då detta att jag måste koppla bort strömförbrukarna under färd/ladding...eller finns det någon finurlig lösning på detta.....eller är det inte ett problem överhuvud taget???
:wub:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Laddström och Kompressorkylskåp

Hej
Många möjligheter.
Kylskåbet använder mindre en som halvljus och jag använder RDL körljus så det kann ochså kobblas in från början
- endast liten skilnad - ca. 10 minuter skilnad på laddning av 1 kw ~2 timmar / 14,6 v. ( - do that ! :))
Jag laddar mina 4 x 70 Ah= 280Ah AGM-batterier med upp till 70 A.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/478587

Det är då mycket snabbt till fulladdat, därefter kopplas kylskåpet och det fungerar bra så länge det finns mer än 13,6 volt från generatorn.
Jag kan också välja den elektriska 500 watt varmvattenberedaren - eller samtidigt när batterier er fulladdat.
 
Senast redigerad av en moderator:
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Laddström och Kompressorkylskåp

Jag har också 190 A batteri plus 100 W solcell och batteribooster. Det räcker för kylskåp och annat (t.ex. DieselTruma som drar el när den startar). Under fart är det alldri något problem, enligt Waecko handlaren jag köpte det av.
 
Toppen