• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddproblem eller problem med mig ?

F

F.d. 24346

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: 750FML
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Elsystem
Idag när jag kollade till bilen lite efter att den stått orörd i några ca 3 månader kunde jag konstatera att det inte fanns något kräm i batterierna enligt mätarna ovanför ytterdörren. Bilen är utrustad med solceller och den har hela tiden den stått varit ansluten till ström. En separat kabel har jag fram till smartladdare vid motorbatteriet. I solcellernas lilla svarta låda där det vanligtvis syns en sol + en glad gubbe i fönstret stod det nu något i stil med Err 13. Ingenstans i papperna hittar jag en förklaring. Hittade en knapp nere vid golvet under soffan mot dörren till som jag tryckte på och då började en röd lampa på panelen ovan dörr att lysa. Bläddrar bland alla papper och kan konstatera att den lampan tydligen lyser rött om batterierna är slut (vilket jag redan gissat). Batterierna är splitt nya båda två av bra fabrikat. Måste man slå om något när man går mellan soldrift och 230 eller ska det skötas automatiskt ? Har inte haft bilen så länge och vi är fortfarande inne i en lärakännavarandrafas. Har heller ingen tidigare direkt erfarenhet av husbilsteknik. Hoppas på hjälp från er som kan mer
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, tyvärr väldigt svårt att svara på utan att kunna mäta, kolla kabeldragningar och se hur solcellen är inkopplad.
Solcellen kan vara inkopplad direkt på batteriet eller genom elblocket men sällan eller aldrig så finns det normalt någon brytare för att skifta mellan solcell och batteriladdaren.
Har dessutom solcellen haft dagsljus på sig hela tiden?? så borde bara den orkat att underhållsladda batterierna tillräckligt så att de inte skulle ha laddat ur.
Har du dessutom haft 230V laddaren på hela tiden så skulle batterierna ligga på topp, även om det kanske kan vara lite onödigt att ha den laddningen på hela tiden om något skulle strula till sig.
Om ingen laddning har skett under tiden som gått, så är med säkerhet batterierna urladdade för det finns alltid någon strömförbrukning, lite elektronik, ev. frostvakten till v.v.beredaren m.m.
Felet borde bero på att ingen laddning har kommer fram till batterierna.
Kanske bara en säkring som ligger mellan laddningen och resten av systemet (men en säkring brinner ju inte av utan anledning).
Vi får se om någon kan tänka sig orsaken, men att hitta felet utan att kunna mäta sig fram blir nog svårt och risken är nog rätt stor tyvärr att batterierna har tagit stryk.

M.v.h. JANKRO.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
JANKRO skrev:
Hejsan, tyvärr väldigt svårt att svara på utan att kunna mäta, kolla kabeldragningar och se hur solcellen är inkopplad.
Solcellen kan vara inkopplad direkt på batteriet eller genom elblocket men sällan eller aldrig så finns det normalt någon brytare för att skifta mellan solcell och batteriladdaren.
Har dessutom solcellen haft dagsljus på sig hela tiden?? så borde bara den orkat att underhållsladda batterierna tillräckligt så att de inte skulle ha laddat ur.
Har du dessutom haft 230V laddaren på hela tiden så skulle batterierna ligga på topp, även om det kanske kan vara lite onödigt att ha den laddningen på hela tiden om något skulle strula till sig.
Om ingen laddning har skett under tiden som gått, så är med säkerhet batterierna urladdade för det finns alltid någon strömförbrukning, lite elektronik, ev. frostvakten till v.v.beredaren m.m.
Felet borde bero på att ingen laddning har kommer fram till batterierna.
Kanske bara en säkring som ligger mellan laddningen och resten av systemet (men en säkring brinner ju inte av utan anledning).
Vi får se om någon kan tänka sig orsaken, men att hitta felet utan att kunna mäta sig fram blir nog svårt och risken är nog rätt stor tyvärr att batterierna har tagit stryk.

M.v.h. JANKRO.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Hej. Har du kollat vätskenivån i batterierna. Kan vara rätt tomt då du tydligen laddat med både 220V. och solcell. Jag hade själv detta problem för ca 2 år sedan med ett tomt bodelsbatter. När jag efter ca 3 månader skulle hämta bilen fanns ingen ström. Tog hem bodelsbatteriet fyllde upp med batterivatten och laddade ca. 4-5 dagar. Allt blev bra och jag har fortfarande samma batteri som fungerar ua. Hälsar Lars-Åke.
 
Toppen