Jag vill uppmärksamma alla Er som har en husbil byggd 2007/2008
på Fordchassi med 2,4 litersmotor på 140 hk på ett problem som kan gälla även Er.
Vi har köpt en ny husbil 2007 byggd på Fords chassi
(med en 2,4 litersmotor på 140 hk).
Denna har vi haft avställd och vinterförvarad sedan den 1 November.
Jag har efter det regelbundet åkt och laddat batterierna (enl. rekommendation) och kopplat in en kabel till bilen + anslutit en yttre laddare (CTEK) till motorutrymmet (det finns inget battrie i motorutrymmet, de sitter under säterna, men det finns en utdragen pluspols som man kan ladda på) och sedan laddat i över 1 dygn 1 ggn/månad, men vad jag upptäckte efter ett tag var att larm och centrallås samt innebelysning + instrumentbelysning + radio m.m i förarhytten började fungera dåligt och efter ett tag inte alls.
Övervakningspanelen i husbilen visar att både bodelsbatteri och bilbatterie var full laddat.
Så jag började då att felsöka och hade lite svårt att hitta felet.
Jag kontaktade då både Ford och återförsäljaren av husbilen, och efter många turer så visar det sig att det istället för att finnas 2 batterier som jag hade fått upplysning om (1 bodelsbatteri och 1 bildelsbatteri)så finns det 3 batterier på min bil och det är 1 bodelsbatteri och 2 bildelsbatteri varav det ena batteriet är till startmotorn och det andra är till elektroniken.
De 2 bildelsbatterierna är placerade under förarsätet och bodelsbatteriet under passagerarsätet.
Över dessa batterier har man satt 2 stycken snurrbara Pilotstolar (med snurrplatta).
Nu till problemet… Bodelsbatteriet laddade jag på vanligt sätt med att ansluta kabeln till bilen, men när jag kopplade in min laddare i motorutrymmet på den pluspol som finns där så laddas endast startmotorbatteriet, ej elektronikbatteriet.
Det går alltså att ladda startmotorbatteriet + bodelsbatteriet utifrån men ej elektronikbatteriet, det enda sättet att komma åt och ladda elektronikbatteriet är att montera bort förarstolen …..Vad som har hänt mig och alla andra som har ställt av sin husbil och har samma typ av chassi med 3 batterier som jag har är att dessa batterier blir helt urladdade (mitt var nere i 1,6 V i början av Januari) och bilen har varit helt olarmad. (trots att jag försökt ladda battrierna).
Efter ha upptäckt problemet, så har jag nu monterat bort bägge stolarna och battrierna och tagit hem batterierna (tog över 2 timmar).
För mig är detta en otroligt dum konstruktion, då man har glömt av att även detta elektronikbatteri borde gå att ladda utifrån utan att behöva montera bort förarsätet.
Jag har kontaktat både Ford och återförsäljaren och ingen vill göra någon förändring av konstruktionen.
Borde man inte kunna kräva att de löser detta på ett bra sätt när man har köpt en helt ny husbil ?
Är det fler än jag som har husbilar byggda på detta chassi ?
Och vad tycker ni medlemmar att man borde göra åt saken ?
Jag är tacksam för svar och synpunkter.
på Fordchassi med 2,4 litersmotor på 140 hk på ett problem som kan gälla även Er.
Vi har köpt en ny husbil 2007 byggd på Fords chassi
(med en 2,4 litersmotor på 140 hk).
Denna har vi haft avställd och vinterförvarad sedan den 1 November.
Jag har efter det regelbundet åkt och laddat batterierna (enl. rekommendation) och kopplat in en kabel till bilen + anslutit en yttre laddare (CTEK) till motorutrymmet (det finns inget battrie i motorutrymmet, de sitter under säterna, men det finns en utdragen pluspols som man kan ladda på) och sedan laddat i över 1 dygn 1 ggn/månad, men vad jag upptäckte efter ett tag var att larm och centrallås samt innebelysning + instrumentbelysning + radio m.m i förarhytten började fungera dåligt och efter ett tag inte alls.
Övervakningspanelen i husbilen visar att både bodelsbatteri och bilbatterie var full laddat.
Så jag började då att felsöka och hade lite svårt att hitta felet.
Jag kontaktade då både Ford och återförsäljaren av husbilen, och efter många turer så visar det sig att det istället för att finnas 2 batterier som jag hade fått upplysning om (1 bodelsbatteri och 1 bildelsbatteri)så finns det 3 batterier på min bil och det är 1 bodelsbatteri och 2 bildelsbatteri varav det ena batteriet är till startmotorn och det andra är till elektroniken.
De 2 bildelsbatterierna är placerade under förarsätet och bodelsbatteriet under passagerarsätet.
Över dessa batterier har man satt 2 stycken snurrbara Pilotstolar (med snurrplatta).
Nu till problemet… Bodelsbatteriet laddade jag på vanligt sätt med att ansluta kabeln till bilen, men när jag kopplade in min laddare i motorutrymmet på den pluspol som finns där så laddas endast startmotorbatteriet, ej elektronikbatteriet.
Det går alltså att ladda startmotorbatteriet + bodelsbatteriet utifrån men ej elektronikbatteriet, det enda sättet att komma åt och ladda elektronikbatteriet är att montera bort förarstolen …..Vad som har hänt mig och alla andra som har ställt av sin husbil och har samma typ av chassi med 3 batterier som jag har är att dessa batterier blir helt urladdade (mitt var nere i 1,6 V i början av Januari) och bilen har varit helt olarmad. (trots att jag försökt ladda battrierna).
Efter ha upptäckt problemet, så har jag nu monterat bort bägge stolarna och battrierna och tagit hem batterierna (tog över 2 timmar).
För mig är detta en otroligt dum konstruktion, då man har glömt av att även detta elektronikbatteri borde gå att ladda utifrån utan att behöva montera bort förarsätet.
Jag har kontaktat både Ford och återförsäljaren och ingen vill göra någon förändring av konstruktionen.
Borde man inte kunna kräva att de löser detta på ett bra sätt när man har köpt en helt ny husbil ?
Är det fler än jag som har husbilar byggda på detta chassi ?
Och vad tycker ni medlemmar att man borde göra åt saken ?
Jag är tacksam för svar och synpunkter.
Senast ändrad: