• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningslampa lyser fast den laddar ...

F

F.d. 13441

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2.8td
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2.8td 122hk
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Burstner A645
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Elsystem
Hej jag har problem ,laddnings lampa lyser svagt fast batteri laddas. Jag behöver inte ens starta bilen då lampar lyser ändå. Jag var på verkstad de kunde intehitta nåtfel de sa att det kunde va instruments fel.Köpt en ny från skroten och den lyser ändå. De har bytt koppling nyss kan det va att de har inte skruvat nåt kabel? Eller kan den lysa svagt om kanske inte laddar i bodelen? Tack:confused:
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Låter som om det kan vara glappkontakt kolla om generatorn är ordentligt jordad
men om lampan lyser och inte tändningen är på så kan du ha fel på någon diod
om generatorn inte är helt tyst när den laddar så kan det bero på dioderna.
MV Sören
 
F

F.d. 13441

Guest
Nu funkar det:) . Ryckte några kablar och sprayade på kontakt där fanns lite rost bildning med rostlösande........men ve inta vad var för fel.....glapp eller dåligt kontakt nåstans. Tack alla för tips..:D
 

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
jumbo65 skrev:
Nu funkar det:) . Ryckte några kablar och sprayade på kontakt där fanns lite rost bildning med rostlösande........men ve inta vad var för fel.....glapp eller dåligt kontakt nåstans. Tack alla för tips..:D

Kolla som sagt dina jordkablar. Ett vanligt fel när du får svagt lysande laddlampa. alternativ två är en diod i generatorn, men då laddar den inte ordentligt
 

Volvos80

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
23615
Medlemskap
2024
Hej ! Hade samma problem på våran Fiat Ducato 05 då den laddade 13,8 volt och ladningslampan lyste blev jag brydd
det visade sig att det var bara att byta generator efter som diod bryggan var felet ,
en generator med trasiga dioder kan i värsta fall spränga batteriet då den överladdar.

Volvo s80.
 

Messi

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Anderslöv
HBK-Nr
28365
Medlemskap
2021
Hej
Har en Fiat Ducato 2,5 Turbo där generatorn överladdar 14,7 V , har bytt generator och den överladdar ändå 14,7V .
I och med att den överladdar så går generatorn tungt vilket gör att kilremmen slits ner . .
Har bytt batteri också.
Någon som har en ide, var man kan hitta felet.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Visar ditt mätinstrument rätt? Spänningen ut från generatorn bestäms ju av laddningsregulatorn, som troligen är inbyggd i generatorn (åtminstone de flesta äldre). Därför får du ju med en ny regulator med en ny(gammal) generator.
 

Messi

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Anderslöv
HBK-Nr
28365
Medlemskap
2021
Hej
Har mätt på batteriet och det är 12,7V , helt ok.
har bytt 2 kilremmar eftersom den överladdar ,
Finns det elschema till en Fiat Tabbert Typ FFB Classic 570 årsmodell 1992 2,5TD ??
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej
Har mätt på batteriet och det är 12,7V , helt ok.
har bytt 2 kilremmar eftersom den överladdar ,
Finns det elschema till en Fiat Tabbert Typ FFB Classic 570 årsmodell 1992 2,5TD ??

Att kilremmarna slirar/slits kan bero på slitna remskivor. Hur friska är dina batterier, kanske generatorn får jobba onödigt hårt p.g.a. dåliga batterier?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
1992 model, just i overgangen fra ekstern til intern spenningsregulator. Med intern så sitter regulatoren i holderen for slepekullene for rotor, ekstern så går det en tynn kabel fra generator til en boks i motorrummet. Denne eldre løsningen er og rammet av jordings problemer. Spenningen reguleres med magnetiseringen av rotor. MEN en felles sak er at om batteriet er i ferd med å tørke ut så hjelper det ikke med å stenge av magnetiserings strømmen - ladespenningen stiger, ofte radikalt. Uten batteri tilkoblet kan spenningen godt bli over 20 volt - faktisk over de 30 volt som tidlige diodebroer i generatoren kunne tåle.
 
Toppen