• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning via DC-DC laddare

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Hej alla. Vi har en Frankia 840 med Fiat motor, 2017 års modell.
Bodelsbank och elcentral längst bak i garaget, dvs ca 7,5 m från generatorn.
Har bytt till lithium batterier och Victron regulatorer och laddare.
Allt fungerar i harmoni och vi fricampar till 95 %.
Nu till frågan / problemet:
Jag kan se att laddningen från generatorn till bodelsbanken är 30 A under färd.
Enligt Forsbergs, Frankias representant i Sverige, så borde jag ha en DC-DC laddare. Okänt var!
Nu ämnar jag utöka bodelsbankens kapacitet och behöver därför veta säkert om jag har en sådan laddare.
Anser att jag varit i samtliga skrymslen och vrår i husbilen, och har inte hittat någon.
Hur gör jag för att konstatera om det finns en eller inte.
Som jag ser det, bör jag följa ledningen från generatorn eller startbatteriet och till bodelsbanken.
För att komma åt utrymmet bakom elcentral så får jag demontera viss inredning.
ELLER?
Generatorn ger 200 A och husbilen har ingen smart generator.
Kopplingsschema över detta finns inte.
Tacksam för alla tips.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är ju frågan vad det gör åt batterierna i längden, när det är kallt kan en bilgenerator lämna över 15V vilket knappast är bra för batterierna.
Jag förstår inte motståndet mot att göra installationerna ordentligt, så att man är säker på att det fungerar under lång tid, utan problem
och utan att skada batterierna eller annan utrustning.
Om du menar dropin installationer ,så är det nog för att göra det så enkelt och billigt som möjligt, uppenbarligen fungerar det ev. överspänning tar BMS hand om, men jag tror inte spänningen är ett problem det blir tillräckligt spänningsfall i klena kablar, sedan om batterierna klara 2000-3000 laddcykler är det nog få som kommer att veta, efter 2år är jag snart uppe i 50!, då använder vi ända bilen runt 120 dygn/år
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om du menar dropin installationer ,så är det nog för att göra det så enkelt och billigt som möjligt, uppenbarligen fungerar det ev. överspänning tar BMS hand om, men jag tror inte spänningen är ett problem det blir tillräckligt spänningsfall i klena kablar, sedan om batterierna klara 2000-3000 laddcykler är det nog få som kommer att veta, efter 2år är jag snart uppe i 50!, då använder vi ända bilen runt 120 dygn/år
Samt en hel del "budget-dropin" skriver själva att de klarar >15V, LFP-celler klarar drygt 4V, det blir i ett balanserat 12V-batteri 16V.
Men som du säger, skulle man mot all förmodan komma upp i 15V vid bobatteriet så tar förhoppningsvis BMS'et hand om situationen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är bra att vi kommer fram med olika åsikter, men jag har aldrig sagt att generatorn brinner upp, jag har sagt att det finns risk för att den tar skada inget annat.
Nu är vi LÅNGT ute på OT landet när det gäller TS egentliga fråga. Jag är bara väldigt nyfiken på vilken/vilka skador som generatorn kan ta av att ladda LiFePO4 batterier som den inte kan få av att ladda blybatterier, om vi nu bortser från att den kan brinna upp.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu är vi LÅNGT ute på OT landet när det gäller TS egentliga fråga. Jag är bara väldigt nyfiken på vilken/vilka skador som generatorn kan ta av att ladda LiFePO4 batterier som den inte kan få av att ladda blybatterier, om vi nu bortser från att den kan brinna upp.

Blybatterier har ett mycket högre inre motstånd som gör att laddströmmen inte blir extremt hög.
LiFePO4 däremot har mycket lågt inre motstånd, vilket i kombination med eventuella grövre kablar som det ofta propageras för här,
gör att man kan få extremt mycket högre laddströmmar som belastar generatorn hårt.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Blybatterier har ett mycket högre inre motstånd som gör att laddströmmen inte blir extremt hög.
LiFePO4 däremot har mycket lågt inre motstånd, vilket i kombination med eventuella grövre kablar som det ofta propageras för här,
gör att man kan få extremt mycket högre laddströmmar som belastar generatorn hårt.
Men skadas en generator om den belastas vad den är godkänd för? den kan ju inte ge mer än vad designen tillåter och det bör och ska ju generatorn klara, annars så är det ett konstruktionsfel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men skadas en generator om den belastas vad den är godkänd för? den kan ju inte ge mer än vad designen tillåter och det bör och ska ju generatorn klara, annars så är det ett konstruktionsfel.

Men den är inte avsedd att ge maxeffekt kontinuerligt, utan skall i normalfallet förse startbatteri och bildel (motor, belysning och andra förbrukare) med den ström som behövs.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Samt en hel del "budget-dropin" skriver själva att de klarar >15V, LFP-celler klarar drygt 4V, det blir i ett balanserat 12V-batteri 16V.
Men som du säger, skulle man mot all förmodan komma upp i 15V vid bobatteriet så tar förhoppningsvis BMS'et hand om situationen.
Klarar verkligen vanliga celler 4V utan problem, normalt brukar väl 14,4/3,6V rekommenderas som max laddspänning?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Klarar verkligen vanliga celler 4V utan problem, normalt brukar väl 14,4/3,6V rekommenderas som max laddspänning?
Inte för att jag laddar så högt upp men de ska klara det, men säkert på bekostnad av cykler/kapacitet

In the case of LiFePO4 chemistry, the absolute maximum is 4.2V per cell, though it is recommended that you charge to 3.5-3.6V per cell, there is less than 1% extra capacity between 3.5V and 4.2V. Over charging causes heating within a cell and prolonged or extreme overcharging has the potential to cause a fire.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Inte för att jag laddar så högt upp men de ska klara det, men säkert på bekostnad av cykler/kapacitet

In the case of LiFePO4 chemistry, the absolute maximum is 4.2V per cell, though it is recommended that you charge to 3.5-3.6V per cell, there is less than 1% extra capacity between 3.5V and 4.2V. Over charging causes heating within a cell and prolonged or extreme overcharging has the potential to cause a fire.
Over charging causes heating within a cell and prolonged or extreme overcharging has the potential to cause a fire.

Kan väl vara bra att tänka på?
 
Senast ändrad:
Toppen