• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning via DC-DC laddare

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Hej alla. Vi har en Frankia 840 med Fiat motor, 2017 års modell.
Bodelsbank och elcentral längst bak i garaget, dvs ca 7,5 m från generatorn.
Har bytt till lithium batterier och Victron regulatorer och laddare.
Allt fungerar i harmoni och vi fricampar till 95 %.
Nu till frågan / problemet:
Jag kan se att laddningen från generatorn till bodelsbanken är 30 A under färd.
Enligt Forsbergs, Frankias representant i Sverige, så borde jag ha en DC-DC laddare. Okänt var!
Nu ämnar jag utöka bodelsbankens kapacitet och behöver därför veta säkert om jag har en sådan laddare.
Anser att jag varit i samtliga skrymslen och vrår i husbilen, och har inte hittat någon.
Hur gör jag för att konstatera om det finns en eller inte.
Som jag ser det, bör jag följa ledningen från generatorn eller startbatteriet och till bodelsbanken.
För att komma åt utrymmet bakom elcentral så får jag demontera viss inredning.
ELLER?
Generatorn ger 200 A och husbilen har ingen smart generator.
Kopplingsschema över detta finns inte.
Tacksam för alla tips.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
När motorn är igång, har du samma spänning på bodelsbatteriet som på startbatteriet. Har du DC-DC laddare borde det vara lite högre spänning på bodelsbatterierna (ca 14,2 V) än startbatteriet, speciellt om du har halvljus på och kupéfläkten på högsta.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
IMG_9528.jpeg
Elcentralen i husbilen. Överst är huvudbrytare mellan solceller (300 + 350 A) och regulatorer. Märkt 2.
Lithiumbatterierna är avmonterade och står varmt och säkert hemma i vår bostad.
Så tyvärr kan jag inte göra några mätningar i systemet.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej, det som jag har fått till mig är att det är viktigt att ha en dc-dc till bodelsbatterierna då det är litium.
Litiumbatterier har ingen inbyggd tröghet som blysyra batterier har, det kan göra att generatorn får jobba väldigt hårt den blir aldrig avlastad och kan bli förstörd.
Det är nog värt att kolla upp det riktigt ordentligt, annars kan det bli dyrt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej, det som jag har fått till mig är att det är viktigt att ha en dc-dc till bodelsbatterierna då det är litium.
Litiumbatterier har ingen inbyggd tröghet som blysyra batterier har, det kan göra att generatorn får jobba väldigt hårt den blir aldrig avlastad och kan bli förstörd.
Det är nog värt att kolla upp det riktigt ordentligt, annars kan det bli dyrt
Den risken är mycket liten att generatorn tar skada, kablaget bromsar laddningen, laddningen går dessutom genom startbatteriet ,en DcDc laddare är inget krav men kan förbättra laddningen .
Många har installerat dropin litium utan att göra något mer än att ändra inställning på solcellsregulatorn.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej, det som jag har fått till mig är att det är viktigt att ha en dc-dc till bodelsbatterierna då det är litium.
Litiumbatterier har ingen inbyggd tröghet som blysyra batterier har, det kan göra att generatorn får jobba väldigt hårt den blir aldrig avlastad och kan bli förstörd.
Det är nog värt att kolla upp det riktigt ordentligt, annars kan det bli dyrt
Du kan läsa på lite om generatorer här och vadd laddningsregulatorn på generatorn gör Sutars | FAQ Generatorfrågor

Att generatorn skulle brinna upp är hart när omöjligt i ett modernt system och jodå det finns ju filmer på det med Ballmar generatorn som vi alla säkert har sett men här jämför man ju med en 70A generator utan reglering så det är ju knappast rättvisande. I labboratorium går det mesta att bevis till sin fördel.
 
Senast ändrad:

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Du kan läsa på lite om generatorer här och vadd laddningsregulatorn på generatorn gör Sutars | FAQ Generatorfrågor

Att generatorn skulle brinna upp är hart när omöjligt i ett modernt system och jodå det finns ju filmer på det med Ballmar generatorn som vi alla säkert har sett men här jämför man ju med en 70A generator utan reglering så det är ju knappast rättvisande. I labboratorium går det mesta att bevis till sin fördel.
Det är bra att vi kommer fram med olika åsikter, men jag har aldrig sagt att generatorn brinner upp, jag har sagt att det finns risk för att den tar skada inget annat.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.003
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
När motorn är igång, har du samma spänning på bodelsbatteriet som på startbatteriet. Har du DC-DC laddare borde det vara lite högre spänning på bodelsbatterierna (ca 14,2 V) än startbatteriet, speciellt om du har halvljus på och kupéfläkten på högsta.
Med DC-DC beror det på var i laddningscykeln respektive laddare befinner som om bodelsbatteriet har högre, lika, eller lägre spänning än startbatteriet. Men det är riktigt att signifikant olika spänningar kan peka på att det finns en DC-DC installerad.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den risken är mycket liten att generatorn tar skada, kablaget bromsar laddningen, laddningen går dessutom genom startbatteriet ,en DcDc laddare är inget krav men kan förbättra laddningen .
Många har installerat dropin litium utan att göra något mer än att ändra inställning på solcellsregulatorn.

Det är ju frågan vad det gör åt batterierna i längden, när det är kallt kan en bilgenerator lämna över 15V vilket knappast är bra för batterierna.
Jag förstår inte motståndet mot att göra installationerna ordentligt, så att man är säker på att det fungerar under lång tid, utan problem
och utan att skada batterierna eller annan utrustning.
 
Senast ändrad:
Toppen