F
F.d. 50064
Guest
Har försökt sätta mig in i elförsörjningen på ny hb. Euro6.
Jag har ingen aning om alla är medvetna om detta. Fick reda på det genom en Tysk husbilsåkar.
Ny bil och bodels batterierna slut sa han, efter som jag är den nyfikna arten så började jag
undersöka det hela. Blev ännu mer relevant när
vi beställde ny bil och vi också snart får en Euro6 motor
Har översatt lite från Reise Mobil int. Mycket fritt översättning jag hoppas att
det framgår ändå att man kan förstå.
Efterlyser någon som kan det här med inkoppling av en booster på ett enkelt sätt.
To boost står för att höja eller stegra och det är exakt det vad
laddboostern gör. Den höjer laddningen från bilens generator till
bodelsbatterier. Vad man önskar av en laddbooster är att den laddar snabbt
och effektivt. Vi som står lite på avstånd från el kontakter, lite mer fritt är
beroende av en bra laddning av våra batterier. Just nyare fordon har
problem att ladda tillräckligt till bodelsbatteriet. Med kylskåpet igång på 12v
under färd så tömmer man sina batterier rejält. På de äldre bilarna så
laddade generatorn fullt med ett par tjocka kablar till batterierna under ett
par timmars färd. I dag är det annorlunda, i dag laddas det bara lite eller
inget alls.
Frågan blir då varför detta . Med den intelligenta motorn där generatorn
bara startar vid inbromsningar och vid start ögonblicket av motorn, en kort
tid genererar ström till bilens batteri, då blir det inte mycket över till
bodelen. Allt för att spara bränsle och utsläpp. Vid start av bilen laddar
generatorn bilbatteriet till en viss status, sedan lägger sig generatorn i
viloläge. Ingen laddning alls. Inte för än vi saktar farten eller helt tar bort
foten från gasen så börjar generatorn att ladda upp till 100 Ah gasar man
på så laddar den inget igen. I tester har man kommit fram till att har du
halvljuset tänt på bilen så laddar den ca:6 Ah till bodelsbatterierna , det
kan jämna ut uttaget av kylskåpet. Så slutsatsen blir då att behöver vi
bromsa mycket så får vi lite laddning i våra moderna bilar, kör vi där i mot
längre tid på motorväg så får vi ingen laddning alls eller mycket lite.
Så dess då längre vi kör och har våra kylskåp på under färd så laddar vi ur
våra bodelsbatterier, med risk att de är helt tomma när vi sedan stannar för
övernattning på en fin naturplats.
Det finns naturligtvis en uppsjö av boostrar t.ex. Büttner Elektronok MT LB
25 ,MT LB 45, och BCB 20/20 IUoU
Schaudt WA 121525 & WA 121545, CTEK D250S Dual & D250S Smartpass,
Dominic Perfectchartge DC 20 & DC 40, Ring RSCDC30, Votronic VCC121245,
NDS PWS-Gold 30M med laddning till bodelsbatterierna från 16A till 45A vid
en timmes körning.
Vad du behöver tänka på är vilka batterier har jag? Köp rätt batterier och
rätt laddare och komplettera gärna med solenergi. Så kommer du riktigt
långt. AGM batterier Typ2 är de som förekommer mest nu för tiden. En
laddare som ger ca 30% av batteriets kapacitet och så mycket solceller du
har plats med eller råd med.
LiFePO4 batterier är de som kommer att slå ut det mesta i batteri väg, i
skrivande stund är de lite dyra 100 w allt mellan 4500-23000 Skr.
1. Vad vi behöver göra innan vi sätter igång att investera massa pengar, för
allt kostar och är vi verkligen i behov av all energi vi plockar fram. Vi gör en
kritisk bedömning av vad vi verkligen behöver i energi per dygn.
2. Är anpassa batteri och laddare
3. Installera en laddare till som kan ladda alla sorters batterier och som laddar under färd.
4. Installera solceller, i dag finns det lätta tunna som limmas direkt på taket
5-6 kg/st celler 100w
Ett sista ord om laddare, en del boosters kan alstra en hel del värme
behöver kontrolleras i början, eventuellt flyttas till en plats där det är mer
luft (kylning).
Nu vet jag att det finns medlemmar som kan detta i vår klubb. Önskar att de
kan hjälpa mig med ett schema på hur man kopplar in en booster till
startbatteriet.Eller ännu bättre, de som redan har löst problemet. Kan ni inte lägga in bilder,
beskrivningar och vilken booster ni har, tala gärna om för och nackdelar.
Tack
Jag har ingen aning om alla är medvetna om detta. Fick reda på det genom en Tysk husbilsåkar.
Ny bil och bodels batterierna slut sa han, efter som jag är den nyfikna arten så började jag
undersöka det hela. Blev ännu mer relevant när
vi beställde ny bil och vi också snart får en Euro6 motor
Har översatt lite från Reise Mobil int. Mycket fritt översättning jag hoppas att
det framgår ändå att man kan förstå.
Efterlyser någon som kan det här med inkoppling av en booster på ett enkelt sätt.
To boost står för att höja eller stegra och det är exakt det vad
laddboostern gör. Den höjer laddningen från bilens generator till
bodelsbatterier. Vad man önskar av en laddbooster är att den laddar snabbt
och effektivt. Vi som står lite på avstånd från el kontakter, lite mer fritt är
beroende av en bra laddning av våra batterier. Just nyare fordon har
problem att ladda tillräckligt till bodelsbatteriet. Med kylskåpet igång på 12v
under färd så tömmer man sina batterier rejält. På de äldre bilarna så
laddade generatorn fullt med ett par tjocka kablar till batterierna under ett
par timmars färd. I dag är det annorlunda, i dag laddas det bara lite eller
inget alls.
Frågan blir då varför detta . Med den intelligenta motorn där generatorn
bara startar vid inbromsningar och vid start ögonblicket av motorn, en kort
tid genererar ström till bilens batteri, då blir det inte mycket över till
bodelen. Allt för att spara bränsle och utsläpp. Vid start av bilen laddar
generatorn bilbatteriet till en viss status, sedan lägger sig generatorn i
viloläge. Ingen laddning alls. Inte för än vi saktar farten eller helt tar bort
foten från gasen så börjar generatorn att ladda upp till 100 Ah gasar man
på så laddar den inget igen. I tester har man kommit fram till att har du
halvljuset tänt på bilen så laddar den ca:6 Ah till bodelsbatterierna , det
kan jämna ut uttaget av kylskåpet. Så slutsatsen blir då att behöver vi
bromsa mycket så får vi lite laddning i våra moderna bilar, kör vi där i mot
längre tid på motorväg så får vi ingen laddning alls eller mycket lite.
Så dess då längre vi kör och har våra kylskåp på under färd så laddar vi ur
våra bodelsbatterier, med risk att de är helt tomma när vi sedan stannar för
övernattning på en fin naturplats.
Det finns naturligtvis en uppsjö av boostrar t.ex. Büttner Elektronok MT LB
25 ,MT LB 45, och BCB 20/20 IUoU
Schaudt WA 121525 & WA 121545, CTEK D250S Dual & D250S Smartpass,
Dominic Perfectchartge DC 20 & DC 40, Ring RSCDC30, Votronic VCC121245,
NDS PWS-Gold 30M med laddning till bodelsbatterierna från 16A till 45A vid
en timmes körning.
Vad du behöver tänka på är vilka batterier har jag? Köp rätt batterier och
rätt laddare och komplettera gärna med solenergi. Så kommer du riktigt
långt. AGM batterier Typ2 är de som förekommer mest nu för tiden. En
laddare som ger ca 30% av batteriets kapacitet och så mycket solceller du
har plats med eller råd med.
LiFePO4 batterier är de som kommer att slå ut det mesta i batteri väg, i
skrivande stund är de lite dyra 100 w allt mellan 4500-23000 Skr.
1. Vad vi behöver göra innan vi sätter igång att investera massa pengar, för
allt kostar och är vi verkligen i behov av all energi vi plockar fram. Vi gör en
kritisk bedömning av vad vi verkligen behöver i energi per dygn.
2. Är anpassa batteri och laddare
3. Installera en laddare till som kan ladda alla sorters batterier och som laddar under färd.
4. Installera solceller, i dag finns det lätta tunna som limmas direkt på taket
5-6 kg/st celler 100w
Ett sista ord om laddare, en del boosters kan alstra en hel del värme
behöver kontrolleras i början, eventuellt flyttas till en plats där det är mer
luft (kylning).
Nu vet jag att det finns medlemmar som kan detta i vår klubb. Önskar att de
kan hjälpa mig med ett schema på hur man kopplar in en booster till
startbatteriet.Eller ännu bättre, de som redan har löst problemet. Kan ni inte lägga in bilder,
beskrivningar och vilken booster ni har, tala gärna om för och nackdelar.
Tack