• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning från solcell, motorns generator och 230V

Lennart Delli Delin

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2024
Hej
vi har ganska nyligen köpt en Rimor Europo 95 plus 2012.
Blybatteri, det sitter två solceller på enl uppgift 2x110W hittar inte regulatorn till dom i bilen, en vad det verkar gammal 230V laddare och ingen DC-DC laddare. Skulle vilja uppgradera till moderna grejor tillsammans med Litiumbatter. Är inte så kunnig inom det elektriska så jag skulle behöva lite hjälp. Bor i Skurups trakten om det finns någon som vill titta på det eller har tipps om en firma som kan hjälpa mig.
 

Bilagor

  • IMG_7457.jpeg
    IMG_7457.jpeg
    5 MB · Visningar: 7

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Hej
vi har ganska nyligen köpt en Rimor Europo 95 plus 2012.
Blybatteri, det sitter två solceller på enl uppgift 2x110W hittar inte regulatorn till dom i bilen, en vad det verkar gammal 230V laddare och ingen DC-DC laddare. Skulle vilja uppgradera till moderna grejor tillsammans med Litiumbatter. Är inte så kunnig inom det elektriska så jag skulle behöva lite hjälp. Bor i Skurups trakten om det finns någon som vill titta på det eller har tipps om en firma som kan hjälpa mig.
Ekeby husbilservice strax utanför helsingborg
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag hade i en tidigare husbil solcell 110 W och 3x95 Ah AGM-batterier i bodelen och en 1500 W inverter. Monterade en DC-DC booster CTEK S250 duo och CTEK Smartpass. CTEK S250 duo har 2 ingångar, en från bilens batteri och en från solcellerna. Det blev jättestor skillnad både laddning från bilen och från solcellerna (MPPT). Smatpass (100 A) gör att när bodelsbatterierna har låg laddning så kan de laddas med mer än 20 A som CTEK S250 duo klarar sedan toppas laddningen via CTEK S250 duo. Dessutom kan man koppla grova kablar till alla in- och utgångar som minskar spänningsfall. Solcellerna laddar även bilbatteriet när bodelsbatterierna är fulla. Har man landström laddas alla batterier via batteriladdaren.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag hade i en tidigare husbil solcell 110 W och 3x95 Ah AGM-batterier i bodelen och en 1500 W inverter. Monterade en DC-DC booster CTEK S250 duo och CTEK Smartpass. CTEK S250 duo har 2 ingångar, en från bilens batteri och en från solcellerna. Det blev jättestor skillnad både laddning från bilen och från solcellerna (MPPT). Smatpass (100 A) gör att när bodelsbatterierna har låg laddning så kan de laddas med mer än 20 A som CTEK S250 duo klarar sedan toppas laddningen via CTEK S250 duo. Dessutom kan man koppla grova kablar till alla in- och utgångar som minskar spänningsfall. Solcellerna laddar även bilbatteriet när bodelsbatterierna är fulla. Har man landström laddas alla batterier via batteriladdaren.
Vad jag vet klarar inte CTEK 250S att ladda litium batterier. Det höjer spänningen i första laddningssteget, över 15V. Då aktiveras överspänningsskyddet i batteriet.
CTEK 250SE kan ladda litium men laddningsströmmen är dock ganska låg. Det går inte att ställa in några parametrar i den, tex spännngen som kan vara bra om man har litium.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad jag vet klarar inte CTEK 250S att ladda litium batterier. Det höjer spänningen i första laddningssteget, över 15V. Då aktiveras överspänningsskyddet i batteriet.
CTEK 250SE kan ladda litium men laddningsströmmen är dock ganska låg. Det går inte att ställa in några parametrar i den, tex spännngen som kan vara bra om man har litium.
Jag laddar Lithium med D250S och Smartpass, med borttagen temperatursensor laddar den konstant med 14,4V, någon av mej registrerbar höjd spänning i första laddningssteget ger den inte i min uppsättning. Troligtvis för att lithiumbatteriet har så lågt motstånd att laddaren inte registrerar behov av avsulfatering. I övrigt kräver ju Litiumbatterier inte några speciella laddkurvor eller inställningar. Allt bara fungerar, solceller och generatorladdning. Övrig uppsättning Winstonceller och BMS 123.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej
vi har ganska nyligen köpt en Rimor Europo 95 plus 2012.
Blybatteri, det sitter två solceller på enl uppgift 2x110W hittar inte regulatorn till dom i bilen, en vad det verkar gammal 230V laddare och ingen DC-DC laddare. Skulle vilja uppgradera till moderna grejor tillsammans med Litiumbatter. Är inte så kunnig inom det elektriska så jag skulle behöva lite hjälp. Bor i Skurups trakten om det finns någon som vill titta på det eller har tipps om en firma som kan hjälpa mig.
Ifall du vill ha en skiss på hur ett enkelt LiFePo (Litium) implementering kan se ut, skicka PM till mig.
 
Toppen