• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning bodelsbatteri

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Hej
Kan man ha 220v kabel inkopplad alltid när man står hemma på infarten?
Finns det risk att man överladdar batteriet?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Laddning bodelsbatteri

När jag kollar på kontrollpanelen i husbilen så blinkar batteristatus som om det laddar.. Stannar aldrig vid fulladdat, det kanske det inte ska göra?
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Laddning bodelsbatteri

Hej
Kan man ha 220v kabel inkopplad alltid när man står hemma på infarten?
Finns det risk att man överladdar batteriet?

Man ska kunna ha laddaren ansluten, men på frågan om det finns risk att göra så anser jag att det är finns en risk.

Om både laddare och batteri är helt OK är det inga problem, men om
  • batteriet har någon skada, kanske börjar bli gammalt,
  • om laddaren inte är helt rätt justerad
  • om det är extremt kallt ute på vintern
så finns det risk att batteriet blir överladdat.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Laddning bodelsbatteri

Vad blir skillnaden om man kör med 230 laddning eller om man har solceller för då laddas det ju också men dock iofs inte på natten men det kanske räcker för att det inte skall bli "överladdat".
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Laddning bodelsbatteri

Vad blir skillnaden om man kör med 230 laddning eller om man har solceller för då laddas det ju också men dock iofs inte på natten men det kanske räcker för att det inte skall bli "överladdat".

Det som är viktigt vid all batterladdning är att den s.k. bulkladdningen avbryts när batteriet är fulladdat, d.v.s. normal polspänning uppnåtts. Om laddaren fortsätter trycka på ström tar batteriet skada. Om laddaren är feljusterad eller inställd på fel batterityp kan den överladda, eller om batteriet inte når upp till normal polspänning p.g.a. ålder, annat fel är det samma sak.

Jag låter inte laddare som jag inte vet så mycket om stå på kontinuerligt utan pluggar ur när jag tror mig veta att det är fulladdat. Bra intelligenta laddare, typ CTEK litar jag på. Men den italienska laddare jag har i husbilen har jag inget större förtroende för!

Jag kan inte så mycket om laddning från solceller men principen är nog samma där också. Det finns mycket att läsa på nätet om batteriladdning
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Laddning bodelsbatteri

För att ladda bodelsbatterierna från 230V finns bra laddare från flera olika företag.
Bl.a. CTEK har en serie laddare som slår över till underhållsladdning efter bulkladdningen. Laddaren kan då vara ansluten kontinuerligt under långa tider. CTEK SWEDEN AB -

Laddning från solceller ger oftast en lägre laddningsström (beroende på solcellpanelens storlek) och ingen ström alls under den mörka delen av dygnet.
Den regulator man har ansluten mellan solcellspanelen och batterierna ska förhindra överladdning.
De äldre analoga regulatorerna gav ett något sämre utbyte av solcellernas ström medan de nyare s.k. MPPT-regulatorerna höjer laddningsströmmen 10-30% - enl.reklamen. Detta på grund av att MPPT-regulatorn höjer likspänningen från solcellerna via en liten inverter till en spänningsnivå som laddar batterierna även vid låg solinstrålning. Votronic Eectronics for Mobile Use

Men en liten 230V-laddare från något billighetsställe har ingen sådan där elektronisk regulator, tillverkaren försöker i stället att lägga laddningsspänningen så att mot-EMK från batteriet ska minska laddningen när batteriet börjar bli fullt.
En inkopplad och bortglömd sådan laddare orsakar inte sällan överladdning och en CTEK-laddare (el. motsvarande) kan efter ett par byten av överladdade batterier visa sig vara värd sitt pris.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Laddning bodelsbatteri

Jag håller med om att man kan låta en bra laddare var inkopplad 100% av tiden. Så har vi gjort i många år. Kompletera dock med en konditionerare från Waeco så har ni aldrig sulfaterade batterier. Jag har litat blint på Ctek fram tills för några månader sedan då vår CTEK 7000 gav upp för andra gången. Nu mera använder jag WAECOs laddare. De är dyrare men enligt min kontakt som säljer både Waeco och Ctek så har han haft mindre reklamationer med Waeco. Jag har använt båda typerna i mer än 5 åroch håller nu med honom. Så om ni kör med en fungerande Ctek eller Waeco låt de vara inkopplade 100% batteriet måt bara bra. Kompletera med en Batteri konditionerare så behöver ni inte byta batterier. Bilbatteriet är inne på sitt 8e år nu och fungerar perfekt. Det har haft en konditinerare sista tre åren.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Laddning bodelsbatteri

Jag håller med om att man kan låta en bra laddare var inkopplad 100% av tiden. Så har vi gjort i många år. Kompletera dock med en konditionerare från Waeco så har ni aldrig sulfaterade batterier. Jag har litat blint på Ctek fram tills för några månader sedan då vår CTEK 7000 gav upp för andra gången. Nu mera använder jag WAECOs laddare. De är dyrare men enligt min kontakt som säljer både Waeco och Ctek så har han haft mindre reklamationer med Waeco. Jag har använt båda typerna i mer än 5 åroch håller nu med honom. Så om ni kör med en fungerande Ctek eller Waeco låt de vara inkopplade 100% batteriet måt bara bra. Kompletera med en Batteri konditionerare så behöver ni inte byta batterier. Bilbatteriet är inne på sitt 8e år nu och fungerar perfekt. Det har haft en konditinerare sista tre åren.

Vad kostar en konditionerare?
 
F

F.d. 5671

Guest
Sv: Laddning bodelsbatteri

Hej !

Har precis bytt bodelsbatteriet på våran Hobby 670 GFLC års 2007, bilen hade endast rullat 530 mil när vi köpte den i våran. Men bodelsbatteriet av märke Exide hade väldigt klen kapacitet ! Misstänker därför att det går att knäcka ett batteri om det står på laddning konstant. Nu blev det ett biltema silver-kalcium på 100 amp för 1299 kr, istället för ett nytt Exide batteri på 80 amp och 3200 kr. Framtiden får utvisa om det var ett bra köp. Men jag kommer nog att vara försiktig med att låta husbilen konstant stå uppkopplad med 230 volt på infarten.

Mvh: Magnus / Marie i Gullbranna
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Laddning bodelsbatteri

En sak som man lätt glömmer när man har 220 v sladden inkopplad, är att snabbt dra ur den om åskan går. Det behöver inte vara direktnedslag, åskan kan gå långt ifrån och ändå orsaka någon "puls" på kabeln som kan skada elektroniken.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Laddning bodelsbatteri

Hej
Kan man ha 220v kabel inkopplad alltid när man står hemma på infarten?
Finns det risk att man överladdar batteriet?
--------------------------------------------------------------

Om man inte har några "strömtjuvar" - varför ha det på laddning hela tiden?

Har klarat mig i flera år (med båten) på att ladda fullt på hösten - koppla loss - låt stå över vintern. Fungerar bra - även utan laddning under vinterhalvåret. Men för säkerhets skull kan man ladda en gång under vintern.
Tror att många batterier "förstörs" av kontinuerlig laddning med lite omoderna battladdare.
Jaha nu blir det väl många påhopp ifrån batteriexperterna :)
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Laddning bodelsbatteri

--------------------------------------------------------------

Om man inte har några "strömtjuvar" - varför ha det på laddning hela tiden?

Jag vill ha ett litet 220V olje-element i husbilen för att hålla runt 10 grader i den.
Men då står ju laddaren på. Känns inte helt bra trots allt.
Vill inte dra in 220V-kabeln vi nån lucka/dörr/fönster, inte bra för tätningarna.

Skulle vara bra med strömbrytare som kopplade ifrån batteriladdaren.
Någon som har löst det här på ett bra sätt?
 
F

F.d. 1275

Guest
Laddas bilen batteri också ?

Har haft våran uppkopplad på 220 hela vintern, sitter en EBL99 i bilen. Frågade Husvagns Svenssons om detta och det var enl dom bara bra. Några gånger så har kabeln varit urdragen av misstag i några dagar, så viss tömmning av batteriet har skett.
Men jag undrar, laddas även bilbatteriet via EBL ?
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Laddas bilen batteri också ?

Har haft våran uppkopplad på 220 hela vintern, sitter en EBL99 i bilen. Frågade Husvagns Svenssons om detta och det var enl dom bara bra. Några gånger så har kabeln varit urdragen av misstag i några dagar, så viss tömmning av batteriet har skett.
Men jag undrar, laddas även bilbatteriet via EBL ?

Enl verkstadskillen som vi gick igenom bilen med vid hämtningen
övergår laddningen till bilens när bodelsbatteriet är färdigladdat (till 80-90% har jag för mig).


Laddaren är väl inbyggd i elblocket, den blå "lådan".
Eller har jag fel?

/Micke

Så är det nog.
Undrar vad man byter ut den dagen "den osynliga" laddaren pajjar... :confused:
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Laddning bodelsbatteri

Har nu lyckats konstatera att det är en "Matningsenhet EBL 226" som sitter där.
Efter lite googlande hamnade jag på HBK :)

http://www.husbilsklubben.se/forums/t29292/ (tack grålletraktor !)
Här finns det en länk till Elktroblock EBL226.pdf på tyska. :p:
Någon strömbrytare för laddningen kunde jag dock inte hitta.
Får väl traggla mig igenom det en annan kväll...
 
Toppen