• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av bodels- och startbatteri

morcam20

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2025
En liten fråga gällande laddning av batterier. Vi har en Rapido 886F som är av årsmodell 2020. Min undran är om man behöver ha på 12 volt vid laddning av fordonets batterier eller räcker det att sätta i kontakten. Laddas även startbatteri av husbilens laddare - jag vet inte exakt modell på elblock.

Tacksam för svar.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
En liten fråga gällande laddning av batterier. Vi har en Rapido 886F som är av årsmodell 2020. Min undran är om man behöver ha på 12 volt vid laddning av fordonets batterier eller räcker det att sätta i kontakten. Laddas även startbatteri av husbilens laddare - jag vet inte exakt modell på elblock.

Tacksam för svar.
Enklast är att läsa manualen, detta skiljer mellan olika märken, alternativt mäta på batterierna med 230V inkopplat.

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Hag har en lmc. Laddar båda batterierna startbatteriet laddas med 4A
Har också haft en LMC 2015 före Kaben och den laddade båda batterierna även när jag stängde av 12V på panelen, därför är det viktigt att läsa instruktionsboken vad som gäller för den husbil man har eftersom det är olika på respektive husbil.
Christer

Bilagor

• IMG_0021.jpeg
    IMG_0021.jpeg
    295,1 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Skogstuna

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
1455
Medlemskap
2024

Tacksam för svar.
Hej!
Vi har en Dethleffs 2020 där fungerar det så att man både kan ladda om 12 volt är avslaget och även om man stänger av med knappen på el-blocket vilket rekommenderas i instruktionsboken vid längre stillestånd.
// Thomas

Toppen