• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

laddare till litium batteri

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag rekommenderar att skaffa även denna (se länk) för att kunna ladda och återväcka ett dött LiFePo-batteri. Det hände mig att batteriet var helt tomt och jag ringde generalagenten om vad jag skulle göra då den inte tog emot laddning. Jag fick låna denna laddare, som jag sedermera alltid har med mig.

VICTRON ENERGY BPC121542002, är en Blue Smart IP22 är en ny professionell batteriladdare med inbyggd Bluetooth på 12V/15A och 1 utgång.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag rekommenderar att skaffa även denna (se länk) för att kunna ladda och återväcka ett dött LiFePo-batteri. Det hände mig att batteriet var helt tomt och jag ringde generalagenten om vad jag skulle göra då den inte tog emot laddning. Jag fick låna denna laddare, som jag sedermera alltid har med mig.

VICTRON ENERGY BPC121542002, är en Blue Smart IP22 är en ny professionell batteriladdare med inbyggd Bluetooth på 12V/15A och 1 utgång.

För att väcka ett urladdat batteri kan du använda vilken gammal laddare som helst, bara den laddar med 12V kontinuerligt och inte känner av
batteriets spänning så som de nya elektroniska laddarna gör. Ett annat 12v batteri kan också fungera.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För att väcka ett urladdat batteri kan du använda vilken gammal laddare som helst, bara den laddar med 12V kontinuerligt och inte känner av
batteriets spänning så som de nya elektroniska laddarna gör. Ett annat 12v batteri kan också fungera.

Att parallellkoppla det med ett annat 12V-batteri kan också väcka ett låst BMS
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
För att väcka ett urladdat batteri kan du använda vilken gammal laddare som helst, bara den laddar med 12V kontinuerligt och inte känner av
batteriets spänning så som de nya elektroniska laddarna gör. Ett annat 12v batteri kan också fungera.
Jag parallellkopplade ett "dött" LiFePo4 batteri med ett hjälpstartsbatteri. Då kände den konventionella laddaren av spänningen och laddade. Däremot har jag idag bytt till en Victronladdare av bekvämlighetsskäl.
 
F

F.d. 64253

Guest
För att väcka ett urladdat batteri kan du använda vilken gammal laddare som helst, bara den laddar med 12V kontinuerligt och inte känner av
batteriets spänning så som de nya elektroniska laddarna gör. Ett annat 12v batteri kan också fungera.
En gammal laddare utan elektronik är Guld värd, ta det mesta som tillverkas idag, käre Gud så dålige grejor.
Allt gammalt drar lite mer ström men fungerar så mycket bättre, i detta forum så finns ett bra exempel att ta upp, gamla kylskåp. Dom fungerar helt otroligt bra utan att blanda i en massa elektronik..titta på nya bilar, där är det katastrof.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En gammal laddare utan elektronik är Guld värd, ta det mesta som tillverkas idag, käre Gud så dålige grejor.
Allt gammalt drar lite mer ström men fungerar så mycket bättre, i detta forum så finns ett bra exempel att ta upp, gamla kylskåp. Dom fungerar helt otroligt bra utan att blanda i en massa elektronik..titta på nya bilar, där är det katastrof.
Håller med, inte minst om kylskåpen, vårt är 27 år!:) många nya grejor har massor av (mest) elektroniska finesser, men grundkvaliteten är ofta
låg! Förmodligen konstruerat för en livslängd på max 10år i genomsnitt, sedan skall man köpa nytt. Varför accepterar vi det?
 

stig ingemansson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
18861
Medlemskap
2024
kan man använda en laddare som klarar gel batterier till litium batteri.
Vill bara komplettera att laddaren som jag har. Perfect charger Heter waeco IU 4512
Skall klara 300 amp. Det är den som jag undrar om jag vågar använda till mina två litiumbatteri dom är på 200 app vardera. Laddaren har tre separata utgångar.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Vill bara komplettera att laddaren som jag har. Perfect charger Heter waeco IU 4512
Skall klara 300 amp. Det är den som jag undrar om jag vågar använda till mina två litiumbatteri dom är på 200 app vardera. Laddaren har tre separata utgångar.
Mitt bestämda råd råd till dig är, att om du har investerat i 2 lithiumbatterier på vardera 200 A, så skulle jag köpa en laddare som är anpassad till denna typ av batterier, om nu inte din laddare är det.
Själv älskar jag Victron och en laddare därifrån kostar ca 2500 kr.
Dina två batterier torde ha ett betydande värde, och bör därför vårdas därefter för att ge en lång livslängd.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag rekommenderar att skaffa även denna (se länk) för att kunna ladda och återväcka ett dött LiFePo-batteri. Det hände mig att batteriet var helt tomt och jag ringde generalagenten om vad jag skulle göra då den inte tog emot laddning. Jag fick låna denna laddare, som jag sedermera alltid har med mig.

VICTRON ENERGY BPC121542002, är en Blue Smart IP22 är en ny professionell batteriladdare med inbyggd Bluetooth på 12V/15A och 1 utgång.
Är spänningen noll när BMS låst batteriet? min laddare klarar att ladda fån 2V räcker det för att starta upp igen?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är spänningen noll när BMS låst batteriet? min laddare klarar att ladda fån 2V räcker det för att starta upp igen?
En del "knepiga" BMS lägger ut en låg spänning typ 2V fast de är avstängda, andra inte.
Det skiljer alltså på olika BMS,
de 3 BMS jag har varken låser eller somnar när de väl aktiverats första gången med mina inställningar,
man bör rådfråga säljaren vad som gäller i det egna fallet.
 
Toppen