• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddare till dator

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Hej !
Har en sk.lapptopp i bilen. Vill ladda den genom 12v uttaget.
På 220 adaptern står det output 16V 4,5 A

På en 12 V adepter jag hittat står det 12 V 10 A Samt justerbar mellan 11 - 24 V Max 70 W.
Är det någon jag kan och törs stoppa i datorn?
Enligt mina väldigt stora och svåra uträkningar borde det gå. Men helt ärligt så har jag inte så
stor pejling.
:wideeyed:

Hej och Ha det
Frank med Klara
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Laddare till dator

Hej....kika in på forumtråden Internet o Dator, där finns nog det du vill veta.
Laddare kontra invertes etc...;)
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Laddare till dator

Gå gärna upp en klass till 120 W. På Kjell o Co finns en bra. Använder själv den och det fungerar utmärkt. http://www.kjell.com/content/templa....aspx?item=44473&path=3340000,4772500,4779375
Se bara till att det uttag i bilen som du tänker använda klarar hög ström. Montera gärna en extra kabel direkt från batteriet med en egen säkring på 15 A. Tänk också på att en sådan inkoppling tar rätt mycket ström så det skadar inte att hålla koll på batterispänningen om man står "vilt o fritt".

Lycka till
EssoJ
 

Jan-Åke

FD HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
37
Medlemskap
2023
Sv: Laddare till dator

Hej GLÖM EJ att kolla polariteten dvs att + polen kommer rätt
Hälsn Jå:twitcy:
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Laddare till dator

Hej! Jag har en sådan adapter från Kjell & C/O, använder den till min Tosiba Tecra 8200 det fungerar alldeles utmärkt, kör den via ciggtändar uttaget även när vi ligger still har inte haft några problem med batterikapaciteten på bilen även om vi tittat på dvd film i datorn.
MVH
Göran
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Laddare till dator

Jag använder en från Kjell & Co på 120 watt den på 70 watt är för klen.

Finns det säkringar på laddaren för olika uttag så använd ett ledigt uttag på den till laptopen. Det har visat sig att några i klubben har haft problem med dålig laddning av batteriet när man gjort inkopplingar direkt på batteriet, man "lurar" laddningsautomatiken.
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Laddare till dator

:wink: Ok. tack alla!
Jag förstår att jag behöver mer än 72 W. Ska till Jkp i veckan och kan gå in på Kjell & company.

Frank med Klara
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Laddare till dator

jag har inga problem med klas i sjöns 70wattare, o då tittar jag ändå mycket på tv o film.
jag har aldrig haft problem med att datorn inte heller laddas.
men det är kanske olika beroende på vilken dator/configurering man har
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Laddare till dator

Det är väl så att spänningsomvandlaren anpassar sin strömkonsumtion efter hur mycket effekt den skall leverera. Dvs en 120W omvandlare behöver inte dra så värst mycket mer än en 70W om båda skall leverera motsvarande exempelvis 40W.

Det är således den anslutna apparturens effekt som är det viktiga. Givetvis måste omvandlaren kunna leverera minst den effekt som skall anslutas. Men ett större aggregat kan ju vara mer användbart i vissa situationer i framtiden som inte kan förutspås.
 
Senast ändrad:

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Laddare till dator

Använder en växellikriktare WAECO SinePower SP1500W 12V 230V - har en automatik som gör att strömförbrukningen bestäms av den effekt som tas ut.
 
F

F.d. 6052

Guest
Sv: Laddare till dator

Hej
Har pecis skaffat en reseladdare av universal typ:
Dustin AB | Allt inom IT
Den funkar perfekt mot det extra cigguttaget jag monterade
i högtalarlådan dolt vid matplatsen. Det är onödigt att göra
omvandlingarna 12 --> 220 V --> 12-20 V eftersom en 12 --> 220V
inverter drar ca 20W i tomgång.

Kör sen trådlöst internet med en "telia-puck" som ger 3.4 Mbit/s, helt ok
för att vara mobilt och trådlöst. Enkel att installera.
Laddaren kan rekommederas.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Laddare till dator

Det är jättebra om man har möjlighet att prova omvandlaren mot sin dator. Fast det följer med många olika pluggar, kanske det inte riktigt passar ändå. Hur jag vet? Gissa! Synnerligen irriterande!! Har nu en laddare som passar i bilens cig-uttag så jag kan ladda under färd, men när jag står still tycker jag det funkar bättre att köra med inverter och vanliga elsaldden (trots att där är förluster, förstås) om jag inte vill köra på bara datorns batteri (som inte räcker värst länge n'är jag använder datorn som TV...). Har provat flera olika varianter, och just detta funkar bäst för mig och min gamla Fujitsu.
 

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Sv: Laddare till dator

Jag har en HP som det står 18,5 V och 3,5 A på.

Går det att använda Kjells.

Om ja, ska jag ställa den på 18 eller 19 V?

/ Micke
HBK 765
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Laddare till dator

Asawi,

Jag anvander bland annat min tablet med GPS program mjukvara. I somras glomde jag bort att stanga av data (batteriet i dator ar borttagen for att undvika onodiga laddningar). Efter 3 dagar kom jag pa att jag hade glomt att stanga av 12VDC pa cig-tandaren (star installd pa 19VDC ), tankte ny jadrans ar val start batteriet tomt. Till min forvaning startade husbilen utan problem.

Adaptor jag anvander ar en Auto DC power regulated adaptor input : 12-16VDC max 11.5A pa 15-20VDC max 8A, 22-24VDC 5A max 120Wat. Polariteten kan inte forvaxlas tack vara att pluggen endast passar pa ett sett.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Laddare till dator

Hej / Micke HBK 765

Jag har en HP Laptop och använder den "stora" omvandlaren.
44473.jpg

Laptop biladapter - 120W
12V till 15/16/18/19/20/22/24V
Driv din laptop från 12V. Stabiliserad switchad konverter. Lämnar 6A vid 15 till 20V och 5A vid 22 och 24V. Utspänning ställbar mellan: 15, 16, 18, 19, 20, 22 och 24 Volt

Även på min står det 18,5 volt. Jag har ställt in min på 19V och det har funkat bra hela sommaren.

mvh - Åke
 
F

F.d. 2219

Guest
Sv: Laddare till dator

Hej!
Ser att ni fått massor av respons på frågan. Vill bara berätta om mina erfarenheter vad gäller ström till laptop i husbilen.
Har tills nyligen, med goda erfarenheter, använt en spänningsomvandlare 12VDC --> 220VAC. (Det har fungerat utmärkt trots att det inte är en äkta sinusvåg som levereras utan mera en fyrkantvåg.) Spänningsaggregatet till min nya Dell laptop började dock surra misstänkt efter ett tag, för att sedan lägga av helt. Pratade med en bekant om detta och han sa att det inte var speciellt märkligt att "filterkondensatorerna" i spänningsaggregatet pajade av den 220V fyrkantvåg som levereras av min omvandlare.
Köpte en 120W spänningsomvandlare för bärbara datorer på Clas Ohlson av den sort som beskrivits i andra inlägg här. Tyvärr ville min laptop ha 19,5V inspänning, och spänningsomvandlaren kunde leverera 19V eller 20V (det funkade inte bra helt enkelt).
Hittade till slut en 120W spänningsomvandlare av fabrikat Kensington på OnOff som skulle klara av jobbet. Tyvärr levererades den inte med en kontakt som passade min laptop. Dock kunde man kostnadsfritt erhålla en sån via en web-sida. Den dök upp efter drygt 2 veckor (efter lite påstötningar). Den adaptern är liten och smidig och fungerar ypperligt.

120 Watt Notebook DC Power Adapter

Hälsar Einar
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Laddare till dator

Det är enkelt att räkna ut vilken effekt en omvandlare ska klara att leverera kolla på datorn står det tex. DC 18.5v 3.5A så är det ohms lag som gäller P= Watt. U= Volt. I= Amper. Formeln är P= U * I alltså 18.5x3.5=64.75W om man då har en omvandlare som klarar att leverera 70W kontinuerligt på den spänning man behöver tex. DC18.5V & 70W så ska det funka. Omvandlarens ut effekt 70W är vad den klarar vid max belastning. Om man ansluter en apparat som drar 50W så levererar den 50W.
U= P/I & I= P/U om jag inte mins fel.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Laddare till dator

Hej, igen Morsan.

Du minns nästan rätt. Dina formler är korrekta så länge det handlar om likström, men det är inte Ohms lag, utan effektformeln som du beskriver.

Ohms lag lyder U = I * R

U = spänning i volt
I = ström i amperé
R = resistansen (motståndet) i Ohm

Eftersom effekten = P = U * I så kan man även uttrycka effekten som P = I kvadrat * R

(hittade inte kvadrattecknet på tangentbordet)

ds

Hej,
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Laddare till dator

Hundvakten,

Kvadrat finns inte pa manga tagentbord darfor kan man anvanda sig utav ASCII coden. Sa gor man : aktivera numeriska tagentbordet (Num lock) pa tagentbordet tryck och hall in tagenten ALT medans du pa det numeriska tagentbordet trycker du in 0178 ... detta ar svaret ².

Redirgering : Sorry mitt fel glomde att lagga till vilken site samtliga ASCII code tabellen finns, okay har ar den ASCI code list (ASCII)(asci)
 
Senast redigerad av en moderator:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Laddare till dator

Hej rolly!
Om du har en tabell över alla ASCI-koder så skulle jag gärna vilja få ta del av den. Ibland är det tecken som man kan ha användning av.

Hälsn EssoJ
 
Toppen