• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Laddare för lithium

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Hej,

Har någon tips på laddare för litium/lifep04-celler för användning utanför husbil? Om jag vill ladda inomhus upp till 50% för förvaring t.ex.? Något labbagreggat eller liknande kanske?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ska du ladda enskilda celler,
eller ett 12V batteri?

Gäller det enskilda celler
kan ett lab-agg. funka bra.

Gäller det ett 12V batteri så duger en vanlig smartladdare med Litiumläge bra typ Biltema m.m.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja, jag kan ju lika gärna koppla ihop dom så att det blir 12V. Men då kan man köra på den här kanske: Batteriladdare 12/24 V, 15 A
Javisst, men då skulle jag även använda ett bms emellan.

Vill du ladda enskild eller alla celler parallellkopplade är det 3,65V som gäller, jag har en sådan laddare men ger bara 5A, tar lång tid.
Har även ett lab-agg. köpt på Aliexpress som ger 10A, men laddaren du länkade duger gott ifall du gör ett 12V-batteri, har en sådan laddare också fast bara 12V/10A, den har fungerat bra i nåt år nu.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Victrons laddare som den ovan fungerar bra. Ställ in den på 13,1V och ha den ansluten hela vintern så håller sig batteriet på 50%
Har två stycken Victron laddare på 5A, mycket bra grejor som är enkla att ställa om via bluetooth.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.802
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Så man får vänta med att ladda till det blir bra väder..?!
En onödig begränsning som jag har svårt att acceptera.
Går oxså att sätta laddare under motorhuven och ladda på.... Skyddad från regn.

Gräsklipparen kan st i ett skyddat läge för regn vid laddning.


Använd fantasin och låt dig inte begränsas av IP22
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Ser att den bara har skyddsklass IP22, det betyder väl att den bara är användbar inomhus i torra utrymmen.
Ibland kan man ju vilja använda laddaren utomhus, t.ex. i motorrummet, eller till gräsklipparen?
Detta var ju bara ett exempel. De finns i IP67 versioner också i denna serie. IP22 klarar av viss regn men inte att sänkas ner i ett badkar...
 
Toppen