• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem ladda startbatteri utan att öppna motorhuv

AniaRF

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Haninge
Hej
Vi har misskött detta med laddning av startbatteri vintertid och bilen startar nu inte. Konstigt, eftersom startbatteri är ny och bilen har stått bara en och halv månad.
Vet inte om det var kyla eller annat som dragit strömmen från batteriet. Bodelsbatteri är fulladdad från solceller.

Jag kan inte öppna motorhuv heller då vajern eller något annat har tydligen frusit så det sitter fast..
Kan jag ladda batteri med extern laddare direkt på batteri i bilen? Den sitter nog i golvluckan framför förarstolen. Måste jag koppla bort något sp att jag inte förstör andra instrument i bilen?
Kan som sagt ingenting om det, försöker lära mig...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.755
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du kan prova att ladda med max 2-3 A genom sigarettändaruttaget.
Det kommer naturligtvis att ta en bra stund, men brukar fungera.
(beroende på hur uttaget är kopplat.)

Jag kanske missförståod din fråga, kommer du åt batteriet bortse från ovanstående.

Ja du kan ladda med extern laddare direkt på chassibatteriet.
 

AniaRF

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Haninge
Ja, jag var ute efter att kunna ladda direkt på batteriet som sitter under golvet. Jag kommer nog åt den. Eller rättare sagt är jag tvungen att komma åt den då motorhuven inte går att öppna :(
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
I vår manual står att man skall frikoppla batteriet innan laddning med extern laddare.
Och det fungerar utmärkt att göra så i ditt fall, då du med lätthet kommer åt det.

Att ladda på anslutningsblecken under motorhuven, blir egentligen samma sak som att sätta batteriladdarklämmorna direkt på batteripolerna utan att plocka bort anslutningskablarna till bilen.

Mvh Peter
 
Senast ändrad:

AniaRF

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Haninge
I vår manual står att man skall frikoppla batteriet innan laddning med extern laddare.
Och det fungerar utmärkt att göra så i ditt fall, då du med lätthet kommer åt det.

Att ladda på anslutningsblecken under motorhuven, blir egentligen samma sak som att sätta batteriladdarklämmorna direkt på batteripolerna utan att plocka bort anslutningskablarna till bilen.

Mvh Peter
Tack! Jag ska absolut frikoppla det innan, känns tryggare. Hoppas jag går åt den bara där framför förarstolen.
Och hoppas att vajerns släpper när vädret blir mildare...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.707
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Tack! Jag ska absolut frikoppla det innan, känns tryggare. Hoppas jag går åt den bara där framför förarstolen.
Och hoppas att vajerns släpper när vädret blir mildare...

Du skriver att husbilen inte startar, kan du se spänningen i startbatteriet, hur som helst är den nog farligt låg för permanenta skador på batteriet.
Se till att få igång laddningen snarast för att få stopp på sulfateringen, ladda sen i minst 1 dygn.
Mät sen vilospänningen efter avslutad laddning, låt batteriet vila i någon timme innan mätning, den ska 12,7V eller högre.

PS. "moderna" bilar klarar bara några veckor att stå oanvända utan laddning av batteriet, så koppla antingen ur batterier vid längre stillestånd, eller ordna med underhållsladdning.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.613
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
I vår manual står att man skall frikoppla batteriet innan laddning med extern laddare.
Och det fungerar utmärkt att göra så i ditt fall, då du med lätthet kommer åt det.

Att ladda på anslutningsblecken under motorhuven, blir egentligen samma sak som att sätta batteriladdarklämmorna direkt på batteripolerna utan att plocka bort anslutningskablarna till bilen.
Mvh Peter
Vad menas med att frikoppla batteriet och varför behövs det?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.646
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Har du en modern laddare typ Ctek så kan du koppla den direkt på bilens batteri utan att koppla ifrån kablarna.
Som PeterK säger ta som vana att koppla bort minuspolen på startbatteriet om ni inte ska använda bilen på någon månad och du inte har möjlighet till underhållsladdning.
I 15 års tid har vi ställt in husbilarna på vintern, lossat minuskablarna på bil + bodelsbatteriet och på våren kopplat på kablarna och kört ut. Är batterierna fräscha klarar de lätt en vinter utan underhållsladdning om de är bortkopplade.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.202
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Du kan prova att ladda med max 2-3 A genom sigarettändaruttaget.
Det kommer naturligtvis att ta en bra stund, men brukar fungera.
(beroende på hur uttaget är kopplat.)

Jag kanske missförståod din fråga, kommer du åt batteriet bortse från ovanstående.

Ja du kan ladda med extern laddare direkt på chassibatteriet.
På min Fiat ducato 3.0L 2008 så bryts strömmen till dom 2 ciggpropparna när tändningen slås av. Så tyvärr kan jag inte ladda den vägen.

Men på min Volvo kan jag ladda i uttaget i bagaget.
 

Studde

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
32353
Medlemskap
2024
Sent, men... Cetek har till sin laddare en xtra kabel som man kan montera fast i bilen, senkopplas den in med snabbkoppling. Kabeln är kanske 0,5 meter.
I min C25 är en batteriladdare inkopplad så när det finns 230V då finns laddning av bodelens batteri. En kabel över till startbatteriet, via relä som bryter när startmotor får ström, gör startbatteriet laddas alltid, även av solceller.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.134
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Också lite sent men för ev. framtid. Varför gå över ån efter vatten?

Vad är det för fel att bara koppla in 230 V genom den externa kopplingen. Det finns ju en intern laddare för båda batterierna.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.202
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Också lite sent men för ev. framtid. Varför gå över ån efter vatten?

Vad är det för fel att bara koppla in 230 V genom den externa kopplingen. Det finns ju en intern laddare för båda batterierna.
CTec med flera är bättre än den inbyggda "dumma "laddaren på 2 eller 6A

En smart laddare har 6-9 program som rekondisiondsionerar batteriet så det är bra. Men visst. Går att använda den vanliga om man vill
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.707
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
CTec med flera är bättre än den inbyggda "dumma "laddaren på 2 eller 6A

En smart laddare har 6-9 program som rekondisiondsionerar batteriet så det är bra. Men visst. Går att använda den vanliga om man vill
Det beror på vilken typ av blybatteri som sitter som startbatteri. AGM är inte ovanligt där, dessa bör man vara försiktig med att rekonditionera då det torkar ut elektrolyten, alltså inget som rekommenderas.
Våta bly/syra batterier kan man häva en syraskiktning i med recond. Syraskiktning uppstår ifall man inte lyckas hålla batteriet laddat över 80%. Har det däremot uppstått sulfatering så är experterna eniga i att då hjälper inte någon rekonditionering.

Hur fungerar ett bilbatteri och hur är det konstruerat?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.202
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det beror på vilken typ av blybatteri som sitter som startbatteri. AGM är inte ovanligt där, dessa bör man vara försiktig med att rekonditionera då det torkar ut elektrolyten, alltså inget som rekommenderas.
Våta bly/syra batterier kan man häva en syraskiktning i med recond. Syraskiktning uppstår ifall man inte lyckas hålla batteriet laddat över 80%. Har det däremot uppstått sulfatering så är experterna eniga i att då hjälper inte någon rekonditionering.

Hur fungerar ett bilbatteri och hur är det konstruerat?
Jepp och självklart ställer jag in laddaren på AGM ...
 
Toppen