• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Ladda Litiumbatteri till husbilen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har en Kabe 750T 2012 som har en laddare installerad som heter "Calira LG 430-DS/IU". någon som vet om denna laddare kan ladda litiumbatteri?
I instruktionsboken står att den laddar vätskeelektrolytbatteri och gelbatteri, finns också en omkopplare mellan dessa batteri. Det står dock inte något om litiumbatteri, varken att det går eller inte går att ladda litiumbatteri.
Har kört med denna laddare i ca ett halvt år nu och upplever att den inte laddar batterierna på ett tillfredställande sätt.
Kanske någon som vet om laddaren inte funkar.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Selvfølgelig kan den lade et LiFePo4, MEN den har ingen ladeprofil for lithium. Og ladeprofilen er noget anderledes end den der anbefales til LiFePo4, så risikoen er at du ødelægger dit batteri.

Caliraen lader med for høj en strøm i forhold til det et LiFePo4 kan tåle.

Du skal have en ladeprofil der ser således ud


Screenshot_2023-11-13-14-10-56-215_com.victronenergy.victronconnect (2).jpg


Altså med Bulk, Absorption, Recond, Float Og det kan din Calira ikke klare.

Jer har ikke kunnet finde en manual for din lader men jeg tænker at ladeprofilen er den samme i en 616 og den kan du finde på side 27 her


Som du kan se, så er de 2 profiler meget forskellige.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Använd inte recond. för litiumbatteri
Din laddare är inte optimal för litium, men skadar knappast ditt batteri, jag använder min orginalladdare, visserligen av en annan typ efter rekommendation av leverantören av mitt batteri.
Du kan behöva starta om laddaren någon gång för att ladda fullt.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Som fortsättning av frågan, hur funkar bilens generator och laddnings relä. Klarar dessa av att ladda litiumbatteri?
Det ska fungera bra, för det för oss med en standard 2015 Fiat.

Fick cirka 15A till bobatterierna, efter ett år monterade vi en DC-DC Laddbooster på 30A så nu får vi strax under 30A till bodelen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen