• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda elcykelbatteriet, med risk för livet.

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
När ett stort företag som biltema säljer cyklar med bms som stönger av batteriet efter några år undrar jag hur deras miljöfilosofi ser ut och deras garantiåtaganden.
Jo jag har sett på doktorn och även öppnat batterier och jämfört med vad instruktionsboken säjer och det är typiska kinalögner det handlar om. Räckvidden vet jag inte hur de räknar ut men förmodligen grundat på en 50kg tävlingscyklist. Jag hade en ficklampa som hade 9600mah vilket är helt omöjligt. Med en våg kan man ta reda på sanningen bara att väga batterierna ju lättare ju sämre, ficklampsbatterieret hade en 0 för mycket. Sen har jag en avancerad digital laddare som genom ur och iladdning mäter kapaciteteten och den ser ganska omgående hur läget är.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Njae, vad är en kinesisk "budget-elcykel"? Ett vettigt BMS är kostnadsmässigt en piss i Missisippi, jämfört med vad cellerna kostar. De flesta komponenter vi har i Litiumvärlden har ett Kinaursprung. Jag tror att skadade batterier är en betydande del av bränderna. Cyklar välter, elsparkcyklar likaså. Är batteriet skadat ökar riskerna dramatiskt, enligt branschen. Men med tanke på hur fruktansvärt många grejor vi har med Litiumteknik tycker jag att riskerna är väldigt små, jämfört med riskerna av andra bränder. Sen är det ett dramatiskt förlopp när det väl händer. Det som oroar mig är inte i första hand våra elcyklar eller andra mindre produkter. Det är våra elbilar. Det händer väldigt sällan men kan närmast jämföras med en isolerad kärnkraftsolycka!
Det finns en till sak som är livsfarligt med elcyklar. Det har ingenting med laddning att göra. De elcyklister som kör i 30-40 km/h ibland ännu snabbare och ibland med mobilen i en hand. De kör så även fast det rör sig människor i omgivningen, bla små barn.
Jag ser det dagligen utanför där jag bor.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.493
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Ja det är youtube och gäller usa, men massmedia är inte benägna att rapportera när det handlar om elbilar det är ju de som utmålas som räddningen från koldioxiden. Kommer förmodligen komma en kraftig omsvängning i opinionen när det händer något som inte går att tysta ner utan istället blåsas upp.
Sen kommer det stora problemet med förtida skrotning då det kommer att kosta mycket. Försäkringsbolagen kommer att vilja göra undantag i det finstilta.
Jag tror att det finns lösningar på en del laddproblem som bl.a. modellflygklubbarna gick ut med eftersom man började använda Lipo för många år sedan, dessa är skörare och har inte lika många laddcykler och kunde börja brinna eftersom de är gjorda av plast och exploderar eller brinner. Samma typ som används i mobiler och bärbara pc, där man genom datorstyrd laddning och övervakning fått ner risken.
Man kan ha en laddlåda där man lägger batteriet så att det inte händer något i modellflyget används speciella laddpåsar.
Det är ju det att en vanlig brand i bilar går väldigt lätt för en brandbil att släcka, en brand i en elbil där batteriet brinner är ju en totalskada, med långt skyddsavstånd och risk för allvarliga lungskador. Jag laddar elcykeln utomhus likaså på camping.
Många cyklar har ju batteriet inuti ramen helt omsluten av metall, såklart så blir det en kraftig explosion om det händer något där som bygger upp trycket enormt. Finns faktiskt batterier som tydligen innehåller lipo när det ska vara lfp när det gäller brand är det en otrolig skillnad. Såg det när en känd testare på youtube plockade isär ett sånt batteri. Tror det är ganska farligt att beställa direkt från kina bättre att gå via amazon och kryssa för säljs och fraktas av amazon då brukar det vara bra saker men något dyrare.
Jag hoppas att forskningen går vidare och att man får fram säkra batterier, på något sätt har det blivit lite fel, man skulle ju haft det hela klart innan man byggde elbilar motorerna är i princip välbeprövade som konstruktion, men batterierna släpar efter. Var knappast meningen egentligen att man skulle ta typ ficklampsbatterier och serie och parallellkoppla dom till ett elbilsbatteri 7000st gick åt . Tekniken fanns bevislingen men var inte färdig. Sen har vi det andra problemet att man egentligen ska bo i ett hus med egen laddplats eller köpa in sig i en plats i e tt garage med gott om elkraft. Det passar inte säg 90% av befolkningen som det är nu. Vi måste sköta oss rätt bra i sverige eftersom vi inte har klimatproblemen i andra länder man behöver nog inte bli hysterisk över utsläpp i norden, vi har gott om skog som renar luften. Bättre att avvakta utveckligen, finns lfp batterier som har både kapacitet och spänning för att duga i en elcykel priserna går ner hela tiden det är bara lite högre vikt som är problemet.
Cosmos tar upp några aspekter; t.ex. att utveckling inom batteriteknologier är sämre jämfört med utveckling av elbilar. Alltså ser detta ut som fullständig dumhet - att tillåta (och kanske t o m uppmuntra) försäljning av elbilar (som ska bidra till räddning av planeten) och acceptera att elbilaras kärna dvs batteri är ej färdigt utvecklat.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En reflektion, hur lång tid tog det innan Otto respektive Dieselmotorn var färdigutvecklad?

Nä just det, dessa 120+ år gamla uppfinningar är inte färdigutvecklade än.

Att tro att batterier skulle bli färdigutveklade, någonsin, är väl optimistiskt.
Vi får nöja oss med den teknik som finns i nuet, eller avstå tekniken.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.493
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
En reflektion, hur lång tid tog det innan Otto respektive Dieselmotorn var färdigutvecklad?

Nä just det, dessa 120+ år gamla uppfinningar är inte färdigutvecklade än.

Att tro att batterier skulle bli färdigutveklade, någonsin, är väl optimistiskt.
Vi får nöja oss med den teknik som finns i nuet, eller avstå tekniken.
Visst. Du har rätt utifrån det historiska perspektivet. Personligen tycker jag också att man borde (t om ska) inte bara känna mänsklighetens historia men även försöka leva på det sätt att man undviker de fel, misstag som människor gjorde under historiens gång.
Tyvärr verkligheten är annorlunda. Vi försöker undvika misstag genom att formulera lagar som ska förebygga (i möjligaste mån) just situationer som skulle leda till problem. Inom EU har vi många exempel på just detta. Hur är det med bilindustri kan jag ingenting, däremot kan jag dra parallel med medicintekniska området. Jag vet hur lång tid (och många offer) tog det för att upptäcka och utveckla strålningenspositiva egenskaper för användning inom hälsosjukvård. Sedan antal år tillbaka inom EU regleras marknadssättande av medicintekniska produkter (alltså även deras utvecklingsprocesser) av EU medical devices regulation.
Så hoppas jag att liknande, kanske mindre restriktiv, reglering finns på plats inom EU gällande bilindustri och elektriska produkter.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
365
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Det finns en till sak som är livsfarligt med elcyklar. Det har ingenting med laddning att göra. De elcyklister som kör i 30-40 km/h ibland ännu snabbare och ibland med mobilen i en hand. De kör så även fast det rör sig människor i omgivningen, bla små barn.
Jag ser det dagligen utanför där jag bor.
Der er det vel sjåføren og ikke kjøretøyet som er problemet...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nu har det hänt igen.
Men vid detta laget är det väl ingen som laddar sin elsparkcykel inne i husbilen.......

 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Skulle vara intressant att veta vilka elcyklars batterier som antänds vid laddning.
Är det lika vanligt för alla fabrikat eller är det lågprismärken som är överrepresenterade?
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.493
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Annan intressant aspekt är produktens användarvänlighet. Är bruksanvisning korrekt? Har allt gjordes rätt av användaren i samband med laddningen och ändå uppstår brand?
Alltså, är det användares fel eller tekniska problem pga dåligt material och/eller låg kvalitet på tillverkningsprocesser?
 
Toppen