• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda elcykelbatteriet, med risk för livet.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.690
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Att lithiumbatterier i elcyklar kan börja brinna är väkänt.

Här har kameran fångat explosionen som trycker ut fönstret i lägenheten.
Man kan fantisera vad som kan hända inne i en husbil....

 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.903
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Det kunne være interessant at vide hvilket fabrikat cykelbatteri der er tale om.

Ligeledes ville det være interessant at vide hvilken lader der er anvendt.

Jeg har ingen eksakt viden om dette, men jeg gætter på, at der kan være anvendt en lader som ikke er original til batteriet, eller at opladningen er sket under ikke ideelle forhold, således at varmeudviklingen ikke kunne ventileres væk fra lader og batteri.

Når jeg lader mine cykelbatterier i husbilen, sørger jeg altid for at det sker med fuld ventilation og jeg holder hele tiden øje med hvor langt opladningen er nået. Mine cykelbatterier stopper selv for indladning når batteriet er fuldt ladet, men jeg kunne ikke drømme om at gå fra husbilen mens batterierne er til opladning.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
762
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Tyvärr så är det ett ökande problem, i de flesta hem laddas elcykelbatteri sparkcykeldito drönarbatteri mobiltelefoner datorer osv.
Det kommer antagligen efter ett antal utredningar och olyckor bli någon slags påbud. Redan nu är det restriktioner på flygplan.
Ett fartyg förliste när nya elbilar brann och exploderade. Händer mycket olyckor med elbilar men mycket tystas ner eftersom de ska vara miljövänliga jag gissar att det kommer att bli svårt med parkeringar i parkeringshus framöver. Det räcker med en stor olycka så kommer förbudssverige vakna.
Det är nästan samma laddare till alla elcyklar bara olika kontakter och namn och samtliga är tillverkade i kina, en dal har 36v andra 48v. blir en cell kortsluten tror laddaren att batteriet inte är uppladdat och stänger inte av. Kvaliteten på cellerna är mycket shiftande det kan vara märkesceller eller nonameceller eller falska märkninga av billiga celler.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.502
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Att lithiumbatterier i elcyklar kan börja brinna är väkänt.

Här har kameran fångat explosionen som trycker ut fönstret i lägenheten.
Man kan fantisera vad som kan hända inne i en husbil....

Tack Michael S för ytterligare ett exempel på risker med en av de faktorer som ingår i Den Nya Gröna Världen.
Med anledning av detta så undrar jag om någon vet om det finns pålitlig statistik över alla sådana incidenter?
 

Husbilarn80

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Örebro
HBK-Nr
39581
Medlemskap
2024
Tyvärr så är det ett ökande problem, i de flesta hem laddas elcykelbatteri sparkcykeldito drönarbatteri mobiltelefoner datorer osv.
Det kommer antagligen efter ett antal utredningar och olyckor bli någon slags påbud. Redan nu är det restriktioner på flygplan.
Ett fartyg förliste när nya elbilar brann och exploderade. Händer mycket olyckor med elbilar men mycket tystas ner eftersom de ska vara miljövänliga jag gissar att det kommer att bli svårt med parkeringar i parkeringshus framöver. Det räcker med en stor olycka så kommer förbudssverige vakna.
Det är nästan samma laddare till alla elcyklar bara olika kontakter och namn och samtliga är tillverkade i kina, en dal har 36v andra 48v. blir en cell kortsluten tror laddaren att batteriet inte är uppladdat och stänger inte av. Kvaliteten på cellerna är mycket shiftande det kan vara märkesceller eller nonameceller eller falska märkninga av billiga celler.
Hej Cosmos,

Det gulmarkerade stycket var intressant. Vad vet du om detta? Är det regeringen, enskilda myndigheter eller är det på högre EU nivå som ser till att ”tysta ner” dessa nyheter/olycksstatistik?
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Det blir nog svårt att få fram statistik över elbatteri-incidenter. Och ska den vara relevant behöver man även veta det totala antalet batterier i landet. För jag gissar att procentuellt sett är det nog väldigt få batterier som ger incidenter. Men då det är en relativt ny företeelse så är den lite extra intressant för media... ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.641
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har sett flera videos på Youtube om just laddning och lithium batteri.... Vad jag har förstått så är det troligast att det är Lithium-ion, och sen andra typ lifepo4 batteri som inte har en bms...

Det är vad jag tycks få fram i detta ämne.. ;)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.690
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har inte sett någon jämförelse/statistik/artikel som tar sig an frågan på det intressantaste sättet.

Hur många bilbränder sker på bilar av årsmodell 2019 och nyare, borträknat anlaggda bränder.

Det är självklart att majoriteten av alla bilbränder sker i ICE bilar, då det gissningsvis finns fler 20+ år gamla ICE bilar än elbilar i Sverige.
Ålder är en risk för bränsleläckage och annat som kan orsaka brand.
Det finns inga gamla elbilar!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.216
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Tyvärr så är det ett ökande problem, i de flesta hem laddas elcykelbatteri sparkcykeldito drönarbatteri mobiltelefoner datorer osv.
Det kommer antagligen efter ett antal utredningar och olyckor bli någon slags påbud. Redan nu är det restriktioner på flygplan.
Ett fartyg förliste när nya elbilar brann och exploderade. Händer mycket olyckor med elbilar men mycket tystas ner eftersom de ska vara miljövänliga jag gissar att det kommer att bli svårt med parkeringar i parkeringshus framöver. Det räcker med en stor olycka så kommer förbudssverige vakna.
Det är nästan samma laddare till alla elcyklar bara olika kontakter och namn och samtliga är tillverkade i kina, en dal har 36v andra 48v. blir en cell kortsluten tror laddaren att batteriet inte är uppladdat och stänger inte av. Kvaliteten på cellerna är mycket shiftande det kan vara märkesceller eller nonameceller eller falska märkninga av billiga celler.
det har ju konstaterats att branden ombord på fraktfartyget inte orsakades av ca 500 elbilarna som fanns ombord.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.641
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har inte sett någon jämförelse/statistik/artikel som tar sig an frågan på det intressantaste sättet.

Hur många bilbränder sker på bilar av årsmodell 2019 och nyare, borträknat anlaggda bränder.

Det är självklart att majoriteten av alla bilbränder sker i ICE bilar, då det gissningsvis finns fler 20+ år gamla ICE bilar än elbilar i Sverige.
Ålder är en risk för bränsleläckage och annat som kan orsaka brand.
Det finns inga gamla elbilar!

Det finns många gamla elektriska bila.... Det finns även en äldre svenskt elbil märke...

 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
486
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Tråden var ju om att ladda elcykelbatterier med risk för livet.
Känner man till händelseförloppet när elcykelbatterier börjar brinna eller exploderar?
Jag har den tron att det sker något före så att man ser eller känner att något är på gång.
När jag laddar våra elcykelbatterier är jag i närheten hela tiden och brukar då och då känna på batterierna om dom börjar bli varma. En liten värmehöjning brukar det bli, knappt kännbar.
Om det är så att de bara smäller eller börjar brinna helt utan att man märker något så känns det ju oroväckande.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.923
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag såg en mindre krock på en parkeringsplats ( en liten fenderbender bara) på Öland, och det enda som märktes var att ett barn grät.
Först kom brandkårens ledarbil och sedan kom två brandbilar som kollade upp allt, sedan två ambulanser, och till slut kom polisen.
Jag tyckte det verkade lite överdrivet även om det är fint med att superservice fortfarande finns på någon nivå.
Sedan förstod jag problemet, för den ena bilen var en Tesla, som troligen hade dragit igång den större räddningsinsatsen. Polisen får väl inte längre gå närmare en krockad elbil än 100 meter om det inte finns livsfara för de inblandade, om de inte har ändrat reglerna.
De här poliserna gick ju närmare för det fanns ju både bilägare och brandmän vid bilarna och Teslan fick till slut flytta sig för egen maskin, men den andra bilen, en Volvo fick bärgas för att krockkuddarna hade löst ut och den vägrade att starta.

Så lite mer respekt finns om en elbil är inblandad, och det finns väl även bassänger där de dränker kraftigt krockade elbilar ett tag.

Men till cyklarna, den största risken med sådana här batterier är väl mekanisk skada så det blir kortis någonstans, eller att kortis uppstår under laddning om allt inte är ok. monterat.
Jag har sett många skadade batterier brinna, fräsa, fara runt och dö i ett rökmoln, för jag har sysslat med modellflyg där olika "moderna" kraftfulla batterier kom för länge sedan och alltid haft respekt för dem sedan dess.
Laddning av batterier var troligen orsaken till att ett hus försvann för en bekant också.

Men som vanligt så är nog risken att man skall råka ut för något annat elände mycket större än batteriladdning.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.641
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tråden var ju om att ladda elcykelbatterier med risk för livet.
Känner man till händelseförloppet när elcykelbatterier börjar brinna eller exploderar?
Jag har den tron att det sker något före så att man ser eller känner att något är på gång.
När jag laddar våra elcykelbatterier är jag i närheten hela tiden och brukar då och då känna på batterierna om dom börjar bli varma. En liten värmehöjning brukar det bli, knappt kännbar.
Om det är så att de bara smäller eller börjar brinna helt utan att man märker något så känns det ju oroväckande.
Jag tror att du knappast hinner göra något förrän det är försent...
Kolla gärna här hur det kan gå...

 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.491
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har drygt 10 000 bränder i byggnader per år i Sverige. Vi har haft en "kraftig" ökning av bränder i batterier. Från 55 st 2018, till 110 st 2023. Det är viktigt att värdera risker. Men det är också viktigt att sätta in dem i sitt rätta sammanhang. Antalet ökade bränder i batterier på 5 år är 100%. Under samma period har antalet produkter eller applikationer, som använder den typen av batterier uppskattningsvis ökat med drygt 200%.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.546
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag känner inte till några elcykelbatterier som saknar bms.
Däremot kan jag föreställa mig vilket skräp ett elcykelbatteri kan innehålla på en kinesisk "budget-elcykel" :eek:
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
762
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Hej Cosmos,

Det gulmarkerade stycket var intressant. Vad vet du om detta? Är det regeringen, enskilda myndigheter eller är det på högre EU nivå som ser till att ”tysta ner” dessa nyheter/olycksstatistik?
Ja det är youtube och gäller usa, men massmedia är inte benägna att rapportera när det handlar om elbilar det är ju de som utmålas som räddningen från koldioxiden. Kommer förmodligen komma en kraftig omsvängning i opinionen när det händer något som inte går att tysta ner utan istället blåsas upp.
Sen kommer det stora problemet med förtida skrotning då det kommer att kosta mycket. Försäkringsbolagen kommer att vilja göra undantag i det finstilta.
Jag tror att det finns lösningar på en del laddproblem som bl.a. modellflygklubbarna gick ut med eftersom man började använda Lipo för många år sedan, dessa är skörare och har inte lika många laddcykler och kunde börja brinna eftersom de är gjorda av plast och exploderar eller brinner. Samma typ som används i mobiler och bärbara pc, där man genom datorstyrd laddning och övervakning fått ner risken.
Man kan ha en laddlåda där man lägger batteriet så att det inte händer något i modellflyget används speciella laddpåsar.
Det är ju det att en vanlig brand i bilar går väldigt lätt för en brandbil att släcka, en brand i en elbil där batteriet brinner är ju en totalskada, med långt skyddsavstånd och risk för allvarliga lungskador. Jag laddar elcykeln utomhus likaså på camping.
Många cyklar har ju batteriet inuti ramen helt omsluten av metall, såklart så blir det en kraftig explosion om det händer något där som bygger upp trycket enormt. Finns faktiskt batterier som tydligen innehåller lipo när det ska vara lfp när det gäller brand är det en otrolig skillnad. Såg det när en känd testare på youtube plockade isär ett sånt batteri. Tror det är ganska farligt att beställa direkt från kina bättre att gå via amazon och kryssa för säljs och fraktas av amazon då brukar det vara bra saker men något dyrare.
Jag hoppas att forskningen går vidare och att man får fram säkra batterier, på något sätt har det blivit lite fel, man skulle ju haft det hela klart innan man byggde elbilar motorerna är i princip välbeprövade som konstruktion, men batterierna släpar efter. Var knappast meningen egentligen att man skulle ta typ ficklampsbatterier och serie och parallellkoppla dom till ett elbilsbatteri 7000st gick åt . Tekniken fanns bevislingen men var inte färdig. Sen har vi det andra problemet att man egentligen ska bo i ett hus med egen laddplats eller köpa in sig i en plats i e tt garage med gott om elkraft. Det passar inte säg 90% av befolkningen som det är nu. Vi måste sköta oss rätt bra i sverige eftersom vi inte har klimatproblemen i andra länder man behöver nog inte bli hysterisk över utsläpp i norden, vi har gott om skog som renar luften. Bättre att avvakta utveckligen, finns lfp batterier som har både kapacitet och spänning för att duga i en elcykel priserna går ner hela tiden det är bara lite högre vikt som är problemet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.491
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag känner inte till några elcykelbatterier som saknar bms.
Däremot kan jag föreställa mig vilket skräp ett elcykelbatteri kan innehålla på en kinesisk "budget-elcykel" :eek:
Njae, vad är en kinesisk "budget-elcykel"? Ett vettigt BMS är kostnadsmässigt en piss i Missisippi, jämfört med vad cellerna kostar. De flesta komponenter vi har i Litiumvärlden har ett Kinaursprung. Jag tror att skadade batterier är en betydande del av bränderna. Cyklar välter, elsparkcyklar likaså. Är batteriet skadat ökar riskerna dramatiskt, enligt branschen. Men med tanke på hur fruktansvärt många grejor vi har med Litiumteknik tycker jag att riskerna är väldigt små, jämfört med riskerna av andra bränder. Sen är det ett dramatiskt förlopp när det väl händer. Det som oroar mig är inte i första hand våra elcyklar eller andra mindre produkter. Det är våra elbilar. Det händer väldigt sällan men kan närmast jämföras med en isolerad kärnkraftsolycka!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.546
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Njae, vad är en kinesisk "budget-elcykel"? Ett vettigt BMS är kostnadsmässigt en piss i Missisippi, jämfört med vad cellerna kostar. De flesta komponenter vi har i Litiumvärlden har ett Kinaursprung. Jag tror att skadade batterier är en betydande del av bränderna. Cyklar välter, elsparkcyklar likaså. Är batteriet skadat ökar riskerna dramatiskt, enligt branschen. Men med tanke på hur fruktansvärt många grejor vi har med Litiumteknik tycker jag att riskerna är väldigt små, jämfört med riskerna av andra bränder. Sen är det ett dramatiskt förlopp när det väl händer. Det som oroar mig är inte i första hand våra elcyklar eller andra mindre produkter. Det är våra elbilar. Det händer väldigt sällan men kan närmast jämföras med en isolerad kärnkraftsolycka!
Det jag egentligen grundar mitt inlägg på är alla youtube-klipp med elcykel batterier som Batteridoktorn öppnat.
Man häpnar av felkopplade BMS m.m.
Men självklart finns det även "bra batterier" i Kina cyklar, och som du säger, allt (nästan) byggs i Kina.
 
Toppen