Hej Cosmos,
Det gulmarkerade stycket var intressant. Vad vet du om detta? Är det regeringen, enskilda myndigheter eller är det på högre EU nivå som ser till att ”tysta ner” dessa nyheter/olycksstatistik?
Ja det är youtube och gäller usa, men massmedia är inte benägna att rapportera när det handlar om elbilar det är ju de som utmålas som räddningen från koldioxiden. Kommer förmodligen komma en kraftig omsvängning i opinionen när det händer något som inte går att tysta ner utan istället blåsas upp.
Sen kommer det stora problemet med förtida skrotning då det kommer att kosta mycket. Försäkringsbolagen kommer att vilja göra undantag i det finstilta.
Jag tror att det finns lösningar på en del laddproblem som bl.a. modellflygklubbarna gick ut med eftersom man började använda Lipo för många år sedan, dessa är skörare och har inte lika många laddcykler och kunde börja brinna eftersom de är gjorda av plast och exploderar eller brinner. Samma typ som används i mobiler och bärbara pc, där man genom datorstyrd laddning och övervakning fått ner risken.
Man kan ha en laddlåda där man lägger batteriet så att det inte händer något i modellflyget används speciella laddpåsar.
Det är ju det att en vanlig brand i bilar går väldigt lätt för en brandbil att släcka, en brand i en elbil där batteriet brinner är ju en totalskada, med långt skyddsavstånd och risk för allvarliga lungskador. Jag laddar elcykeln utomhus likaså på camping.
Många cyklar har ju batteriet inuti ramen helt omsluten av metall, såklart så blir det en kraftig explosion om det händer något där som bygger upp trycket enormt. Finns faktiskt batterier som tydligen innehåller lipo när det ska vara lfp när det gäller brand är det en otrolig skillnad. Såg det när en känd testare på youtube plockade isär ett sånt batteri. Tror det är ganska farligt att beställa direkt från kina bättre att gå via amazon och kryssa för säljs och fraktas av amazon då brukar det vara bra saker men något dyrare.
Jag hoppas att forskningen går vidare och att man får fram säkra batterier, på något sätt har det blivit lite fel, man skulle ju haft det hela klart innan man byggde elbilar motorerna är i princip välbeprövade som konstruktion, men batterierna släpar efter. Var knappast meningen egentligen att man skulle ta typ ficklampsbatterier och serie och parallellkoppla dom till ett elbilsbatteri 7000st gick åt . Tekniken fanns bevislingen men var inte färdig. Sen har vi det andra problemet att man egentligen ska bo i ett hus med egen laddplats eller köpa in sig i en plats i e tt garage med gott om elkraft. Det passar inte säg 90% av befolkningen som det är nu. Vi måste sköta oss rätt bra i sverige eftersom vi inte har klimatproblemen i andra länder man behöver nog inte bli hysterisk över utsläpp i norden, vi har gott om skog som renar luften. Bättre att avvakta utveckligen, finns lfp batterier som har både kapacitet och spänning för att duga i en elcykel priserna går ner hela tiden det är bara lite högre vikt som är problemet.