• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda EL-cykelbatteri

O

Oskar-543

Guest
Kan man bruge en Omvandlare 12V 230 V med modifiseret sinus
eller skal det väre ren sinus Til laderen for en EL Cykels Batteri ????:confused:

Erik :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda EL-cykelbatteri

Normalt er det laddaren som får ta stryk om noe går galt, den omformer og tilpasser den AC (sinus eller annet) til en ladekurve for rett batteritype.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Ladda EL-cykelbatteri

Det som händer om man inte använder ren sinus för att ladda batterier är att laddaren till prylen blir mycket varmare än med sinus spänning. Detta innebär i sin tur att laddaren inte håller lika länge som annars alternativt brinner upp direkt pga överhettning. Det som är kopplat till laddaren brukar inte ta någon skada då det allt som oftast finns glättnings kondensatorer på laddarna. LiPo/NiMH/LiIo/Pb batterier har alla klart olka karakteristik och blir lätt förstörda om man använder fel laddare. Tex LiPo brinner gärna om man laddar med en Pb laddare. Slutspänningarna per cell är olika för varje batteri typ och min nivåerna är även de olika. Sett till energiinnehåll så är LiPo "bäst". De kan även ge högsta strömmen ut 30-50 gånger kapaciteten är inte onormalt dvs en 5000mah ack kan ge 150 - 250 Amp kortvarigt tills spänningen per cell är ner i ca 2,9 Volt.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ladda EL-cykelbatteri

grötvikRelax;475857]Obs, omformaren bör för att inte äventyra den i cykelbatteriet inbyggda laddningsautomatiken lämna en ren sinusformad, dvs inte ge en modifierad output!

Den billigaste laddaren på 300W som med god marginal räcker till i ditt fall, som jag hittade och som klarar ren sinus köpte jag hos Kjell & Company för 999:- (= BILLIGT).

En 300w laddare med "modifierad sinusvåg" i en eller annan form kan du köpa billigtför 300 - 400 Sek men det är inget som jag skulle försöka använda (ev förstört cykelbatteri ca 2.000 - 3.000 Sek)!
Om du nu köper en 1.000w omformare som lämnar ren sinusvåg så gissar jag att du får betala > 2.500 - 3.000 Sek, annars är något helt fel i prissättning eller produkt![/QUOTE]

Kjell har ett erbjudande på sin 300W ren sinus inverter. 799 kr - köpte en idag.ik
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Ladda EL-cykelbatteri

Nu har jag köbt en HQ-INV 1KW/12 Med Modifierad Sinusvåg og testet
Laderen og ladet Batteriet fuld op Laderen bliver ikke unormal varm

Erik:spinny:
 
Toppen