• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda EL-cykelbatteri

O

Oskar-543

Guest
Kan man bruge en Omvandlare 12V 230 V med modifiseret sinus
eller skal det väre ren sinus Til laderen for en EL Cykels Batteri ????:confused:

Erik :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ladda EL-cykel

Använd en laddare med ren sinus, dessa cykelbatterier innehåller ett kretskort som lätt kan ta skada, för dyrt att experimentera med (nytt batteri kostar 2.000 - 3.000 Sek)!

Finns bra laddare (12 till 230 volt och 300 watt effekt) hos t.ex Kjell & Comp för under 1.000 lappen! Obs startströmmen för laddning gör att 12 volten inte bör ledas i långa 12v ledningar pga spänningsfall spec under startfasen).

Använder själv Kjells ... laddare för laddning av våra elcykelbatterier sedan några månader!
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Ladda EL-cykel

Hej RELAX
Jag har en Växelriktare i Husbilen 600W ren sinus
den er ikke stor nok Ved start af laderen blinker den, kobler ikke ind
Laderen bruger 230V 1,4 til 1,6 Amp
Så jag må nok gå til min Finansminister så jeg kan få en 600W sinus

Erik
 
Senast redigerad av en moderator:
G

Göran T625

Guest
Sv: Ladda EL-cykelbatteri

Att gå omvägen via 230V för att kunna ladda cykelbatterierna tycker jag inte om då vi förlorar energi i två steg. Lösningen borde vara att i en omformare konvertera 12V direkt till (i mitt fall) 41V. Strömmen är inte problemet då batterierna laddas med max 1.5A. Sökandet pågår!!!

//Göran T625
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ladda EL-cykelbatteri

Jag laddar ibland cykelbatteriet när jag kör med husbilen. Jag tar strömmen 230V från en inverter på 1000w som tar strömmen från bodelsbatterierna. Skiner solen (vid stillastående) så går det bra med solpanel + inverter för att ladda cykelbatteriet!

inv.jpg

Klickar man på bilden kan man se något som ska föreställa en fyrkantsvåg, tror jag.

Jag köpte invertern på Clas Ohlson för lite över 1000 spänn för något år sedan.

Jappe

PS! Bra inverter som har fungerat oklanderligt! En likadan är till salu under "Annonser"!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ladda EL-cykelbatteri

Att gå omvägen via 230V för att kunna ladda cykelbatterierna tycker jag inte om då vi förlorar energi i två steg. Lösningen borde vara att i en omformare konvertera 12V direkt till (i mitt fall) 41V. Strömmen är inte problemet då batterierna laddas med max 1.5A. Sökandet pågår!!!

//Göran T625

Intressant! Skriv gärna en rad här när du har hittat en sådan omformare! Den borde ju passa utmärkt i husbilen!

Jappe
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Ladda EL-cykelbatteri

Akta er för att ladda elcykelbatteriet med annat än laddare för just den batteritypen. Vad jag förstår är det Li-jon-batterier eller NiMh-batterier och med en laddare för blybatterier kan det gå illa! Stor risk för för tidig död (batteriets)!
Så läs instruktionerna till den laddare du tänker använda innan du ansluter. Står det inte uttryckligen att den är till för din typ av batteri, anslut den aldrig! Hellre lite extra förluster med en inverter än ett kass batteri.

// Göte J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda EL-cykelbatteri

Selv har jeg god erfaring med bruk av modifisert sinus til mine ladere for elcykeler. Dessverre kan en ikke bli 100% sikker uten en test. Jeg hadde fordelen av 2 laddere - hadde jeg brent den ene hadde jeg den andre.

En annen sak er at begrepet modifisert sinus dekker alle kurver mellom den opprinnelige firkant inverter og en nesten ren sinus. Mest vanlig i dag er trapesoid kurve - flate topper og rette linjer mellom toppene, men disse kan og bli avkoblet med spole og kondensator for avrunding av overgangene mellom de rette linjene. Har selv brukt begge deler med og uten avkobing. (Skal en se den virkelige kurven trenger en et osiloscope).

Ut i fra hva ladderen har til oppgave blir problemet enklere, de fleste av dagens laddere er rent eletronisk switch mode - starter med likeretting av AC og litt glatting (her forsvinner forskjellen mellom modifisert sinus og ren sinus - kan bli litt problem med vekslende firkant). Etter dette vet ikke elektronikken hva kilden var, spenningen hakkes opp og mates via en mengde kontrollerende elektronikk ut optimallt for den batteritypen som skal lades.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ladda EL-cykel

Hej RELAX
Jag har en Växelriktare i Husbilen 600W ren sinus
den er ikke stor nok Ved start af laderen blinker den, kobler ikke ind
Laderen bruger 230V 1,4 til 1,6 Amp
Så jag må nok gå til min Finansminister så jeg kan få en 600W sinus

Erik
Du har med stor säkerhet för långa och "klena" 12v ledningar med påföljande spänningsfall från det "givande" batteriet fram till din omformare. Vad jag sade ovan var att omformaren som förbrukar 12v ström skall stå så nära det batteri varifrån omformaren strömförsörjs som möjligt.

Om lång ledning till de batterier som skall laddas så ska det i så fall vara 230v ledningarna! Helt otänkbart att inte din 600w omformare inte skulle räcka till, rätta till det med 12 resp 230v ledningarna, Min omformare är på 300w och fungerar teoretiskt och praktiskt alldeles utmärkt!

Betr effektförluster; omformaren stjäl ca 10-15%, cykelladdaren ca 10% och laddningseffektiviteten i det cykelbatteri som skall laddas är ca 10% (sammantaget har alltså en 300w laddare mycket god överkapacitet inkl startströmmen) för din laddning - om vi nu diskuterar laddning av just cykelbatterier!
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Ladda EL-cykelbatteri

Nej Relax mine 12V tilledninger er 16m3 og 30 cm 230 ledninger er 2,5 og er 20cm
og Födes fra 3 x100 Amh Gele Batterier
Det er en skrivefejl den er 300W ikke 600 W

Erik
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ladda EL-cykelbatteri

Nej Relax mine 12V tilledninger er 16m3 og 30 cm 230 ledninger er 2,5 og er 20cm
og Födes fra 3 x100 Amh Gele Batterier
Det er en skrivefejl den er 300W ikke 600 W

Erik
Du ger "vävande" uppgifter har du verkligen(?);
1) en spänningsomvandlare/omformare 12 till 230v som lämnar en ren sinusvåg, inte modifierad sinusvåg eller dyligt?
2) 16m2 (?) ledning har du väl knappast från givande batteri till omformaren. Under alla omständigheter skall denna ledning vara KORT (för att undvika spänningsfall)!
3) Om sedan 230v ledningen från omformaren till cykelladdaren är lång så gör det mindre, inget spänningsfall att tala om! Går inte in på de elformler som man räknar på men det rör nog bara till det för dig, tror jag!

Om det inte fung för dig enl vad jag skrivit nu och tidigare så är något fel, antingen är;
4) Omformaren av felaktig typ (sinusvåg) eller trasig!
5) Batteriladdaren "knäckt av felaktig omformare!
6) Batteriets inbyggda kretskort, som skall reglera batteriets laddning, knäckt pga felaktiga prylar alt handhavande. Dessa kort är mycket känsliga, inbyggda i batteriet och dyra, som jag nämnt i början - inget att exp med om man är rädd för onödiga kostnader!
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Ladda EL-cykelbatteri

Har nu väret og teste på en 1000W Modifiseret sinus og så
er alt ok så nu har jeg bestilt en sådanne en HQ 1000W heder den
Så jeg mener at der kan väre fejl på den gamle

Erik
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ladda EL-cykelbatteri

Obs, omformaren bör för att inte äventyra den i cykelbatteriet inbyggda laddningsautomatiken lämna en ren sinusformad, dvs inte ge en modifierad output!

Den billigaste laddaren på 300W som med god marginal räcker till i ditt fall, som jag hittade och som klarar ren sinus köpte jag hos Kjell & Company för 999:- (= BILLIGT).

En 300w laddare med "modifierad sinusvåg" i en eller annan form kan du köpa billigtför 300 - 400 Sek men det är inget som jag skulle försöka använda (ev förstört cykelbatteri ca 2.000 - 3.000 Sek)!
Om du nu köper en 1.000w omformare som lämnar ren sinusvåg så gissar jag att du får betala > 2.500 - 3.000 Sek, annars är något helt fel i prissättning eller produkt!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ladda EL-cykelbatteri

På den här bilden visas en fyrkantsvåg på min inverter, fast monterad i husbilen. Jag brukar ladda mitt cykelbatteri med hjälp av den invertern. Tar jag några risker när jag gör så?

inv.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen