• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda dator i bilen funkar inte

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Der de fleste brenner seg i denne sammenheng er i ladestyringen til Dell, den belaster periodisk 4,5 A på de 19 eller 20 V som de krever fra laderen. Er laderen laget for maks 3,5 A så brenner den opp etter en tid. Selv ville jeg ikke bruke noe spinklere enn en 120W lader til Dell laptop, selv om den i teorien skulle greie seg med 90W.
 

ThomasElisabet

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2024
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Hej igen.

Tack Janese för tipset om att kolla på dosan på sladden. Det står input 100-240 1,5A.
Under står det output 19,5V.

Just nu får jag laddning via elnätet hos släktingar men imorgon åker vi vidare.

Får kanske skaffa en omformare trots allt. Räcker det isåfall med 300W?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Der de fleste brenner seg i denne sammenheng er i ladestyringen til Dell, den belaster periodisk 4,5 A på de 19 eller 20 V som de krever fra laderen. Er laderen laget for maks 3,5 A så brenner den opp etter en tid. Selv ville jeg ikke bruke noe spinklere enn en 120W lader til Dell laptop, selv om den i teorien skulle greie seg med 90W.

Nån annan här inne har, i en tidigare tråd, sagt att 20V inte är någon bra ide - kan skada datorn.

Jag klarar mig utan batteriet när jag är ute. Nämnde möjligheten att köra utan batteri, som en möjlig lösning på trådstartarens problem.
:D
 
F

F.d. 5089

Guest
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

De flesta skriver omformare, men ni menar väl antagligen Inverter, 12V> 220V om ni skall köpa en inverter skall det vara med ren Sinus våg inte modifierad fyrkants våg.
Nätdelarna till saker som drivs på 220 tycker inte om modifierad fyrkantsvåg det låter så konstigt om nätdelen :)) det funkar bra till kaffe bryggare och sånt (om man har rätt effekt) Kjell o & har ett par stycken med Sinus våg, dock max 600W därimot så har Conrad
Conrad Elektronik Norden AB DC/AC trapetsväxelriktare - - AC trapetsväxelriktare DC DC-omvandlare DC Mätinstrument, nätenheter
De kallar sina trapets resp sinusliknande, det är sinusliknande man skall ha.
//Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11904

Guest
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Jag har försökt köpa laddare 12v till min laptop Fujitsu/siemens men de på clas ohlsson glappar och laddar inte - någon som vet nån som funkar eller måste jag köpa 12v till 220v och sätta i min egen laddkabel i den ?
Frida
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Kjell & Co har som fungerar!
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Lidl har just nu en inverter 12-220V 150w för 249:-
Har inte hunnit testa den än, men ska göra i helgen.
Calle
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Jag använder en sådan fungera perfekt till min HP.
 

Bilagor

  • Kopia av DSCN2986.JPG
    Kopia av DSCN2986.JPG
    1,1 MB · Visningar: 7
  • Kopia av DSCN2988.JPG
    Kopia av DSCN2988.JPG
    1 MB · Visningar: 12
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Problemet med endel modeller Fujitsu/Siemens laptops er startstrømmen de trekker - har sett enkelte som har et krav på over 120 watt startstrøm for ladningen, selv om de ikke trekker mer enn 90 watt kontinuerlig. Med en utspenning på 21V så er en i grenseland for selv de kraftigere rimelige DC-DC konvertere og over hva en kan trekke av effekt fra en sig-kontakt med en DC-AC konverter. Orginal laderen trekker i startøyeblikket over 150 watt for disse modellene.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Har en liten 11 tummare från LG och har köpt en laddare från Claes och den fungerar och original kostar 900:- och Claes kostar 300:- men ladda från omvandlare från 12V till 220 tar en för lång tid så det är för mig inte något att försöka sig på när det är laddat är 12V batteriet i bilen slut så det är bara att välja full laptop eller tomt bodelsbatteri.
 

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

jag har bränt upp 2 kjell/clas i sjön omformare 12-19v.
då tröttnade jag o köpte en omformare 12-220v, 300w, på jula för lite mer än en hundralapp.
det funkar utmärkt, då kan jag även ladda tandborsten, rakapparaten o diverse annat.
funkade även till en gammal tjock-tv.

Dessa fungerar tyvärr inte till allt. Jag har en Asus-dator och den kräver en ren sinusvåg och fixar inte fyrkantsvågen som billiga omformare ger.
/Rickard
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Nån annan här inne har, i en tidigare tråd, sagt att 20V inte är någon bra ide - kan skada datorn.

Jag klarar mig utan batteriet när jag är ute. Nämnde möjligheten att köra utan batteri, som en möjlig lösning på trådstartarens problem.
:D

Samma här.Tar ström direct från inverter til Acer-laptopp.Perfect.

Ottar
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Blev påminnd, om att dessa olika dc-dc konverterar för laptops och annat gör att garantin inte gäller om något händer. :/
Så det blir att se om hur jag gör med systemet... Kan ju inte ha flera 220v konvertrar överallt heller. :p
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Hej. Jag använder en 12 volts konverter från Kjell med nr 44-473 funkar utmärk till Asus laptop.

Sanddammaren
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Har til ASUS laptop kjøpt orginal ASUS billaddar, men til Lenovo og HP bruker jeg noe annet :wink: - ASUS orginal kostet omlag som en Kjell&co enhet elelr litt mindre. Lenovo laptopen er ikke kritisk på sin ladning og HP har ikke egen 12V til min HP HDX 16 (monster full HD laptop) - krever største laddar
 

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Blev påminnd, om att dessa olika dc-dc konverterar för laptops och annat gör att garantin inte gäller om något händer. :/
Så det blir att se om hur jag gör med systemet... Kan ju inte ha flera 220v konvertrar överallt heller. :p
SoreBeard, du behöver ju inte ha flera konvertrar. Eftersom det sitter ett vanligt 230 uttag i dom så använder du en vanlig grenkontakt som du sätter dina laddare i. Jag spänningsmatar fasta 230-uttag i bilen i från konvertern, fungerar kanonbra:spinny:.
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

SoreBeard, du behöver ju inte ha flera konvertrar. Eftersom det sitter ett vanligt 230 uttag i dom så använder du en vanlig grenkontakt som du sätter dina laddare i. Jag spänningsmatar fasta 230-uttag i bilen i från konvertern, fungerar kanonbra:spinny:.
Hmm, kan ju funka, förutsatt att den är stark nog då. :)
Kabelbyte mellan landström och konverter eller någon annan spännande koppling?
Eller iof... kanske ingår i den där fina boxen som dom flesta fabriksbyggda hb:arna har för el.
 

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Hmm, kan ju funka, förutsatt att den är stark nog då. :)
Kabelbyte mellan landström och konverter eller någon annan spännande koppling?
Eller iof... kanske ingår i den där fina boxen som dom flesta fabriksbyggda hb:arna har för el.
Min bil är ju inte precis ny så någon fräck box har jag inte utan får förlita mig på min fantasi ;-). Jag har satt upp separata uttag för elen från konvertern, så jag har inte blandat i hop konverterströmen med landströmen. Olika färg på uttagen gör att jag även i smått förvirrat tillstånd vet vad som är vad :twitcy:

/Rickard
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Har två små 150w transformatorer. En PureSine som vi kanske använder för datorer och laddare, och en ModifiedSine som ev kan användas till en snål luftkylare eller annan "okänslig" utrustning.

Puren ska monteras så att jag kan driva nätverket med den på resa.
 
Toppen