• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda dator i bilen funkar inte

ThomasElisabet

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2024
Hej.

Har en dell vostro 17 tums laptop. Köpte ett "kit" paket 12v laddare hos Kjell o Co med en massa kontakter att ha till olika saker, bl a datorn. Oavsett vilket volt-tal jag sätter den på vill inte datorn ta emot. Det stod nånting om att det måste vara 90w eller mer och "kittet" jag köpte har 100w.

Måste jag köpa en original laddare från Dell (förmodligen dyrare)?
Nån som har tips.

Thomas (h00tan) Andersson
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Husker ikke om den har 19, 20 eller 21V inngang. Har sett at de større Dell maskinene trekker mer enn merke-effekten like etter at de oppdager spenning på ladeinngangen. Vi har selv en Targus lader til en Dell som bruker samme lader orginalt - eneste problemet vi har hatt var at Dell-tilpassningen brant i Targus laderen etter noen ukers bruk - fikk ny i posten fra Targus.
 

Inger o Tommy

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2024
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Testa en omformare till 220 volt. Har laddat vår laptop på detta viset och det har funkat.
Lycka till.

Inger :wub:
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Hej!

Kontakta "Postis" här i klubben,han kan detta och har säkert ett bra tips!

Mvh FraMia1014 :D
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Vi har detta fel också men när vi kör så får han laddning.Men ej när vi står still./susanne
 
F

F.d. 5089

Guest
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Hej
Titta på undersidan av din laptop, där står med all säkerhet vilken laddspänning din dator skall ha.
Som knut skrev tidigare så är det mest vanliga 19v eller däri kring.
Jag har en Accer den skall ha 19 v Claes i Sjön har laddare från 12V som passar.
Clas Ohlson - Batterieliminator för laptop. Eliminatorer
Köp denna så klarar du dig

//Lasse
:mcride:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Hej, jag har en DELL när jag är ute och åker. Den har visserligen några år på nacken så det är möjligt att Dell inte har systemet kvar, men min har något de kallar/kallade "tre kabel system". Kabeln från trafon har tre ledare, man kan ev. se det på kontakten till datorn. Det finns ett mittenstift i den, men det man inte ser är att ytterhylsan är åtskild med en ledare på utsidan och en ledare på insidan. Om du har samma system så funkar inte någon av de "billiga" tillbehörstrafona för 12V. Det enda fabrikat som hade en passande trafo förutom Dell själva var Kensington, men den var så dyr så pengarna räckte till en sinusinverter i stället. Sinusinvertern var tyvärr ett måste för om man körde min trafo på en inverter med fulström (fyrkantsvåg) så la trafon av efter ca. 15 min troligen p.g.av. överansträngning. Som tur var så vaknade den till liv igen när den fick kallna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Glömde att skriva att vi har en 12v laddare som vi köpt från Dell märke Kensinton.?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

JANKRO jeg har liggende en orginal 12V lader til de gamle Dell maskinen. På de nye er det en vanlig 2 leder løsning, med en forholdsvis stor rund kontakt med en tynn senterleder.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Hej
Har du laddaren kopplad via cigg utaget så kan det bero på dålig kontakt i cigg utaget med spännings fall som följd.Laddade bara när motorn var i gångHar hafft detta problem i tjänste bilen(ciggutaget smälte).Kopplade laddraren direkt till separat el kontakt fungerar nu ok
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Köpte en laddare från Clas Olsson men den tog lång tid på sig och via omformare tog det otroligt lång tid. Så jag köpte till min LG 20 Volts batteri original 495:- och det var det bästa av allt har 100 Ah batteri i bilen. Batteriet är 2400 millivolt i styrka men det beteckar bara kapaciteten räcker runt 3,5 timmars surfande. Observera att batteriets volt skall vara samma som laddaren ger är det 20 volt så går det inte så bra med 19 volt och
så vidare, det är den uppgiften jag fick av insatt person och det lämnade inte Clas Olssons utan det var 19 volt och då tog det tid.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5089

Guest
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Den som jag hänvisade till klarar. Inspänning 11-14V/8A från t.ex. bilbatteri. Utspänning 15, 16, 18, 19, 20, 22, 24 VDC och laddström på 3.5A Fungerar alldeles utmärkt har haft min sedan Januari och laddar min laptop i bilen, Jobbar som service ingenjör och anväder mobilt bredband konstant och laddaren. En förutsättning är naturligtvis att det är samma kontakt på laptopen dvs rund med plus eller minus på mittstiftet, Kolla och mär på orginal 220 laddaren.
På undersidan av de flesta Laptops så står det vilken laddspänning V och vilken laddström A som pc skall ha. Den jag relaterat till räcker troligen till de flesta på marknaden med rund kontakt.
// Lasse

Clas Ohlson - Batterieliminator för laptop. Eliminatorer
 
Senast redigerad av en moderator:

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Till Ragge har du kollat att det finns spänning när tändningen är avslagen, jag har så och har dragit nya kablar till batteriet och bytt ut cigg.uttaget mot ett 12V uttag från Biltema.
 

ThomasElisabet

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2024
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Hej igen.

Tänkte tanken om omformare som någon föreslog. Har försökt att läsa på undersidan av datorn vad den ska ha men hittar inget om det. Testade dock laddaren jag köpte på olika volt-tal, alltifrån 1,5 till 24 (dock inte på alla). Får väl testa vidare.
Tack för alla svar. Jag återkommer när jag lyckas

Tjing
Thomas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Sjekket litt, og standard lader for Dell Vostro 17" er 19V 4.5A dvs. ca. 90W.
Still DC/DC converteren på 19V og se om PCen forstår at den får ladning. Slik Dell har laget logikken så starter PCen med å trekke 4.5A før den slår på ladningen. Får den 19V uten tilstrekkelig ampere så kjører den på laderen uten å lade batteriet.
 
F

F.d. 5089

Guest
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

På undersidan på PC så sitter det en etikett med vad det är för model med mera. där borde det även stå Dc rating eller som det står på min gammla Dell Insperion Input voltage 20 V.
Det måste finnas någon ettiket. Ta kort på undersidan och lägg ut här så får vi se.
Lasse
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

På undersidan på PC så sitter det en etikett med vad det är för model med mera. där borde det även stå Dc rating eller som det står på min gammla Dell Insperion Input voltage 20 V.
Det måste finnas någon ettiket. Ta kort på undersidan och lägg ut här så får vi se.
Lasse

Min Dell Inspiron vill ha 19,4 V. Laddaren från Kjell&Co ger 19 V. Utan batteri räcker det - även om datorn klagar lite vid uppstart. Med batteriet monterat funkar det inte däremot.

Kanske prova utan batteri?
 
F

F.d. 5089

Guest
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

Hej Roland
Din laddare från Kjell & kan du ställa den på 20V? iså fall gör det, i alla Laptops så sitter det DC>DC converter. Så en överspänning på 0.6V har knappast någon påverkan.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Ladda dator i bilen funkar inte

jag har bränt upp 2 kjell/clas i sjön omformare 12-19v.
då tröttnade jag o köpte en omformare 12-220v, 300w, på jula för lite mer än en hundralapp.
det funkar utmärkt, då kan jag även ladda tandborsten, rakapparaten o diverse annat.
funkade även till en gammal tjock-tv.
 
Toppen