• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Jag har inget tvärsäkert svar på den frågan. Men att konstruera en regulator som har en strömbergränsning på t.ex. 10 A kan ju inte vara någon större konst. Sen om billiga varianter verkligen har det är en annan sak. Står det i databladet att den är kortslutningssäker, ja då har den ju strömbergränsning.
Vi får nog be Knut reda ut hur det förhåller sig.
// Göte J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Takk for tilliten, jeg kan ikke utale meg om alle MPPT regulatorer men får greie meg med definisjonen fra engelske wikipedia. Ut fra dette ser det ut som det er 2 mulige flaskehalser - strøm inn og strøm ut. Det er flere forskjellige interne konstruksjoner, noen har sin begrensning på strøm inn eksempelvis 30A andre tilsvarende på utgangen. Leser en spec på en 12V/24V MPPT så er det ofte utgangens maks strøm som begrenser. En 30A av denne type klar 360W i et 12 V system, men 720W i et 24V system. Alle de MPPT regulatorene jeg har sett på sperrer ute effekten om det er mer tilgjengelig enn regulatoren klarer å utnytte.

Ctek S250Dual (om jeg husker namnet rett) DC-DC regulator for solar og lading fra bilen er en MPPT Solarregulator med litt ekstra styring og 20A ladning fra bilens ladesystem. Skal en ha samme funksjon men med større effekt så kan en bruke en stor mppt og et rele som styres av D+ slik at det får inngang fra bilens ladekrets når denne er aktiv ellers faller den tilbake til solpanelet.
 
Toppen