• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.953
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Enklast (och driftsäkrast) torde vara att montera in ytterligare en generator (12 V) som endast används för att ladda bodelsbatteriet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

En enkel og effektiv løsning er en mppt regulator og et rele - la releet styres av D+ eller tenningslåsen. Du får på denne måte en moderne flerstegs lader for bodelen under kjøring.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Som Knut säger så är nog en MPPT-regulator det bästa. Du får då 30A flerstegsladdning. Finns en uppsjö olika att välja på. På Ebay från ca 300:- och uppåt för en 30A (t.ex. LCD 30A MPPT Solar Panel Regulator Charge Controller 12V 24V 380W 760W with USB | eBay).
Man kopplar då via ett enkelt relä in 24V-sidan där man normalt kopplar solpaneler och 12V till batterianslutningen på regulatorn. Kabeln till förbrukarna i bodelen kopplar du sedan med fördel till "load" på regulatorn, då kan du dessutom ha lite koll på batteristatusen. Har du stor inverter eller annan storförbrukare på bodelsbatterierna så koppla detta direkt på bodelsbatterierna.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Knut el IceMan
Förstår tyvärr inte riktigt hela tekniken med detta.
Som det är nu i bilen sitter det nog en Shaudt DC-Dc konverter men den är nog kass.
Vad är fördelen mellan en DC-Dc konverter och en MPPT regulator
För att inte behöva krångla med extra kabedragningar mm så är det tydligen
en D+ kabel kopplad från bilen nu och allt är ju färdigt draget till batteri utrymmet. Tacksam för ytterligare förklaringar
 
F

F.d. 52984

Guest
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Koppla inte batterierna i serie och ta ut 12 v mellan batterierna. Du kommer att förstöra ett batteri. Ansluter du en belastning på 12v så laddas ett batteri med 24v o det andra med 0 v. att seriekoppla fungerar endast om ingen strömuttag sker under laddningen på 12voltsbatteriet.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Som Knut säger så är nog en MPPT-regulator det bästa. Du får då 30A flerstegsladdning. Finns en uppsjö olika att välja på. På Ebay från ca 300:- och uppåt för en 30A (t.ex. LCD 30A MPPT Solar Panel Regulator Charge Controller 12V 24V 380W 760W with USB | eBay).
Man kopplar då via ett enkelt relä in 24V-sidan där man normalt kopplar solpaneler och 12V till batterianslutningen på regulatorn. Kabeln till förbrukarna i bodelen kopplar du sedan med fördel till "load" på regulatorn, då kan du dessutom ha lite koll på batteristatusen. Har du stor inverter eller annan storförbrukare på bodelsbatterierna så koppla detta direkt på bodelsbatterierna.

Har nu beställt en sådan. Skulle du kunna förklara närmare hur jag kopplar in den från bilens 24 V och till bodelens 12 V batteribank.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

I detta fallet får man troligen samma funktion med MPPT regulator som med DC/DC omvandlaren.

MPPT regulator skall ju dessutom hålla solpanelen på konstant 17 V vilket verkar onödigt till 24 V-systemet.

Ditt egna system verkar ju ha haft en DC/DC omvandlare, klart med backström och allt. Jag hade satsat på DC/DC omvandlare mellan 24-12 V, självklart parallellkopplat.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Vad är fördelen mellan en DC-Dc konverter och en MPPT regulator
För att inte behöva krångla med extra kabedragningar mm så är det tydligen
en D+ kabel kopplad från bilen nu och allt är ju färdigt draget till batteri utrymmet. Tacksam för ytterligare förklaringar

En MPPT-regulator har flerstegsladdning (olika typer av laddning beroende på vilken status batterierna har) vilket är snällt mot batterierna. Det extra reläet vi talar om är ett relä som du kopplar till D+ som då drar och kopplar på 24V till regulatorn (man vill ju inte suga ur startbatterierna för att ladda bodelen).
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

En enkel og effektiv løsning er en mppt regulator og et rele - la releet styres av D+ eller tenningslåsen. Du får på denne måte en moderne flerstegs lader for bodelen under kjøring.
--------------------------------------------------------------------------------------

Hej Knut och Ice-Man, en fråga/fundering bara. Hur kraftig MPPT regulator man behöver bestäms ju av hur många Amp. solcellerna max. kan leverera.

Det kan ju vara lite svårt att veta hur många Amp. generatorn max. matar in till regulatorn, och någon strömbegränsning för ingående ström, mer än ev. en säkring finns väl inte i regulatorn....eller finns det? Den måste väl kunna svälja allt som kommer.

30Amp. regulator borde nog räcka, men helt säker kan man inte vara. För övrigt måste det vara en mycket bra och batterivårdande åtgärd.

Min egen omväg med bilens generator till en 230V~ inverter och därefter en vanlig 25Amp. Ctek har funkat perfekt och vårdat batterierna i fyra/fem år nu, och alla mina gamla batterier mår förträffligt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Det er minimal skilnad på en god DC-DC og en MPPT, det som skiller erat MPPT er en DC-DC med laderprofil på utgangen slik at bobatteriet blir toppladet under kjøring. Det at en kan kjøpe en MPPT billigere enn en kvalitets DC-DC er ikke fel.

For koplingen så har du som du sier en deffekt enhet fra før med 24V inn og 12V ut styrt av D+. D+ styresignalet kopler du til et relee slik at 24V inn til MPPT solarkontaktene først kommer når D+ skifter etter at bilen er startet. Bobatteriene kopler du til på batterikontaktene på MPPT boksen. Lastutgangen trenger du ikke bruke om du ikke er ute etter fler 12v enheter i bodelen - selv har jeg sigkontakter koplet på lastdelen på min solar-MPPT, greit og uten spenningsfall til pc, telefoner og andre ladere.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Hej
Beskriv gärna lite mer hur du gjort
Har kommit så många bud nu så jag börjar bli osäker.
-----------------------------------------------------------------------------------
Hejsan du behöver inte vara osäker på en bra MPPT laddare, jag var mest fundersam om Amp. värdet på den, för jag vet inte om de tål mer inkommande ström/Amp. än vad som står på dem, om generatorn matar på mycket. Så det var bara det som jag undrade över.

Min variant är inte nödvändig längre. Utvecklingen har gjort den onödig, men i.o.f. fortfarande användbar.

När jag gjorde min variant så var inte bra MPPT laddare så vanligt, och Ctek hade inte uppfunnit sin DC/DC laddare ännu.

Min nu lite otidsenliga variant är helt enkelt.
Bilens batteri/generator, när bilen är igång och laddar, (funkar både från 12 och 24V) kopplas då till en Inverter som hoppar igång och gör 230V~, som i sin tur försörjer en "vanlig" 230V/25A. Ctek laddare, som är kopplad till 12V bobatterierna, och laddar dem med Ctek'ens elektronik och intelligens.
En fördel fortfarande är att när jag är inkopplad på 230V från stolpe så är det samma intelligenta Ctek som även då laddar och sköter om bobatterierna.

Men som sagt, numera finns det andra varianter för att få intelligent laddning till bobatterierna än att gå omvägen med att även ha en Inverter inkopplad mellan generatorn och bobatterierna.
Huvudsaken är att laddningen sker på ett skonsamt och bra sätt, så batterierna får långt liv.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Oavset så är det viktigt att MPPT regulatorn FÖRST kopplas in till 12v batteri banken, innan nån annan matning kopplas in, då dom flesta MPPT regulatorer klarar både 12 och 24v! Hur mycket ström som regulatorn tar beror batteribankens inre resistans (laddningstillstånd) samt regulatorns innre resistans.

Med vänliga hälsningar!
/Malbeck
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Talade med Schaudt i Tyskland och då dom ändå skulle reparera min EBL så kunde jag skicka med min DC-DC omkopplare (WA 2412/15) som sitter på bilen för kontroll helt utan extra kostnad.
Bra service på Schaudt. Det är bara transporten till Tyskland som är extra dyr eftersom EBL'en är ganska tung.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Jankro, du gör en tankevurpa. En bilgenerator är en "konstant-spännings-generator" inte en " konstant-stöm-generator". Den ger c:a 14,4 volt, sen är det beroende på belastningen hur stor stömmen blir.
Din Ctek-laddare kan man se som en variant av "konstant-ström-generator", dvs den anpassar spänningen så att strömmen blir konstant (t.ex. 20 A) . Iofs har den annat för sig också som att känna av laddningstillstånd och ladda i olika faser och pulsa strömmen.
// Göte J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ladda bodelsbatteriet på 12 V från bilens 24 volt system

Jankro, du gör en tankevurpa. En bilgenerator är en "konstant-spännings-generator" inte en " konstant-stöm-generator". Den ger c:a 14,4 volt, sen är det beroende på belastningen hur stor stömmen blir.
// Göte J
---------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Göte J, bra och tack.

Jag har funderat lite över begränsningar på "inströmmen" på just "fina" MPPT laddare m.m. Och om de som jag skrev, kan hantera och kan svälja allt det som kommer in i dem.
Min fundering har varit, (för jag ligger själv på gränsen just nu), och om det är jämnförbart med att koppla den som laddare från generatorn enl. ovan.

Om man har en solcellsregulator på ex. 10A. men plockar upp solceller på taket på ex. 180W. som skulle kunna ge 14A. vid supersol :).

Om de då matar på med 4A mer än vad värdet på regulatorn är, så håller alltså regulatorn "emot", och inget händer/går sönder (ex. en säkring, eller överhettning), utan den laddar med sitt maxvärde på 10A. och de övriga 4A. som solcellerna ger "för mycket" går bara förlorade, i princip på samma sätt, som det som går förlorat, när regulatorn börjar mata mindre för att batterierna börjar bli fulla.

Hoppas det blev begripligt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen