Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Som Knut säger så är nog en MPPT-regulator det bästa. Du får då 30A flerstegsladdning. Finns en uppsjö olika att välja på. På Ebay från ca 300:- och uppåt för en 30A (t.ex. LCD 30A MPPT Solar Panel Regulator Charge Controller 12V 24V 380W 760W with USB | eBay).
Man kopplar då via ett enkelt relä in 24V-sidan där man normalt kopplar solpaneler och 12V till batterianslutningen på regulatorn. Kabeln till förbrukarna i bodelen kopplar du sedan med fördel till "load" på regulatorn, då kan du dessutom ha lite koll på batteristatusen. Har du stor inverter eller annan storförbrukare på bodelsbatterierna så koppla detta direkt på bodelsbatterierna.
Vad är fördelen mellan en DC-Dc konverter och en MPPT regulator
För att inte behöva krångla med extra kabedragningar mm så är det tydligen
en D+ kabel kopplad från bilen nu och allt är ju färdigt draget till batteri utrymmet. Tacksam för ytterligare förklaringar
--------------------------------------------------------------------------------------En enkel og effektiv løsning er en mppt regulator og et rele - la releet styres av D+ eller tenningslåsen. Du får på denne måte en moderne flerstegs lader for bodelen under kjøring.
-----------------------------------------------------------------------------------Hej
Beskriv gärna lite mer hur du gjort
Har kommit så många bud nu så jag börjar bli osäker.
---------------------------------------------------------------------------------Jankro, du gör en tankevurpa. En bilgenerator är en "konstant-spännings-generator" inte en " konstant-stöm-generator". Den ger c:a 14,4 volt, sen är det beroende på belastningen hur stor stömmen blir.
// Göte J