• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lackskydd på husbilen

J

Jimbo

Guest
Sv: Lackskydd på husbilen

Härligt!

Stämmer som du säger med lackerad plast, gäller iofs lackerad aluminiumplåt också då lackskiktet är hiskeligt tunt.

Polerade en gulnad/nergången husvagn en gång. Det var sån där kulhamrad lackad aluminiumplåt.
Vågade inte gå på med Power cut:en som är överlägsen utan körde med dubbeltrissan och buffern.

Gick fint =)
Blev lite nötande men slutresultatet blev bra. Viktigt är att använda ett polermedel som inte innehåller krita. Om det innehåller krita är det nästan omöjligt att få bort i springorna mellan "bubblorna" på plåten.

Efterpolerade med trassel som kom ner på djupet.

Sen när man fick ge sig an nya bilen med slät yta var det som en dans.

MVH/
Jimbo

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 660

Guest

man ska ta lite försiktigt överlag med rubbing på en bil som har kulhamrad plåt då det kan hända att man polerar bort färgen på topparna om man går på för hårt. Och medel med krita är inte så vanliga numer vad jag vet så om man ska polera sin husbil själv så ska man kanske inte gå ner i källaren och leta upp nån gammal flaska man har liggande utan åka iväg och köpa en ny.

F

F.d. 3088

Guest

Härligt!

Stämmer som du säger med lackerad plast, gäller iofs lackerad aluminiumplåt också då lackskiktet är hiskeligt tunt.

Polerade en gulnad/nergången husvagn en gång. Det var sån där kulhamrad lackad aluminiumplåt.
Vågade inte gå på med Power cut:en som är överlägsen utan körde med dubbeltrissan och buffern.

Gick fint =)
Blev lite nötande men slutresultatet blev bra. Viktigt är att använda ett polermedel som inte innehåller krita. Om det innehåller krita är det nästan omöjligt att få bort i springorna mellan "bubblorna" på plåten.

Efterpolerade med trassel som kom ner på djupet.

Sen när man fick ge sig an nya bilen med slät yta var det som en dans.

MVH/
Jimbo

Det finns trissor för kulhamrat eller veck att polera med ytan på trissan är inte slät utan småkupig, funkar kanonbra

Gurra

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 660

Guest

Det finns trissor för kulhamrat eller veck att polera med ytan på trissan är inte slät utan småkupig, funkar kanonbra

Gurra

Den trissan är ju inte framtagen just för kulhamrad plåt utan för att dels minska värmeutveklingen och sedan sägs den minska "polerrosor" som uppkommer från trissan, vet inte om jag tycker det funkar nåt vidare men men...
Och även om man använder en sådan på husbilen så passerar ju trissans toppar över plåtens toppar eftersom den roterar och det blir ju samma sak egentligen.

F

F.d. 3088

Guest

Den trissan är ju inte framtagen just för kulhamrad plåt utan för att dels minska värmeutveklingen och sedan sägs den minska "polerrosor" som uppkommer från trissan, vet inte om jag tycker det funkar nåt vidare men men...
Och även om man använder en sådan på husbilen så passerar ju trissans toppar över plåtens toppar eftersom den roterar och det blir ju samma sak egentligen.

Du behöver inte trycka för att komma ner i groparna på plåten därmed får topparna mindre stryk.

Gurra

F

F.d. 7282

Guest

Jag har använt den våfflade polertrissan på svarta bilar med mycket gott resultat.

På övriga lacker är det inte så känsligt eller rättare sagt dom syns inte lika mycket.

Som någon nämde tidigare ang kylning, så är det mycket viktigt att man får upp temraturen på lacken när man polar speciellt om lacken är oxiderad.
Men för att undvika att polermedlet "bränner fast" så har jag alltid en dushflaska
med vatten att dosera med.

// Pär

Toppen