• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lackförsegling

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Lackförsegling

Hej.

Jag kollade på vad det skulle kosta till min husbil.
5000:- som jag tyckte var väl högt för min del, men om jag hade haft en äldre husbil hade jag nog övervägt det.

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.826
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Lackförsegling

Jag gjorde en Ditec behandling år 2000 och den varade i 2-3 år.
Priset var runt 8000:-
Nu när bilen är äldre (1999) så märks inget av denna behandling.
Smutsen regnade bort i början men jag anser inte det var värt pengarna.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Lackförsegling

Jag använder sedan många år tillbaka kemisk vax som används i biltvättautomater.
När husbilen / bilen / husvagnen är tvättade, sprayar jag på vax-vattenblandningen med en trädgårdsspruta, väntar någon minut sköljer av med vatten och använder en raka på alla plana ytor.
Det fungerar mycket bra på alla ytor även takluckor och fönster. Man behöver bara behandla 1-2 gånger per år.
Vaxlösningen är visserligen ganska dyr (ca 1200,- kronor), men en 20-liters dunk håller nästan 10 år.
Man behöver inte vänta tills det har torkat. Att gnugga och polera är överflödigt, vattnet pärlar av och lacken glänser.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Lackförsegling

Jag har funderat på det.
Har annars som målsättning att polera och vaxa husbilen en gång om året, även taket.
Man får anstränga sig lite, men jag tror man har igen det på att det blir lite bättre kontroll på grejorna. Kittningar, dekaler mm. håller sig fräshare och andrahandsvärdet på bilen blir kaske lite bättre när man tar det årliga slitet.
Så jag fortsätter nog som gjort.
Krister.
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Lackförsegling

Jag använder sedan många år tillbaka kemisk vax som används i biltvättautomater.
När husbilen / bilen / husvagnen är tvättade, sprayar jag på vax-vattenblandningen med en trädgårdsspruta, väntar någon minut sköljer av med vatten och använder en raka på alla plana ytor.
Det fungerar mycket bra på alla ytor även takluckor och fönster. Man behöver bara behandla 1-2 gånger per år.
Vaxlösningen är visserligen ganska dyr (ca 1200,- kronor), men en 20-liters dunk håller nästan 10 år.
Man behöver inte vänta tills det har torkat. Att gnugga och polera är överflödigt, vattnet pärlar av och lacken glänser.

Tips på inköpsställe ?

Roger
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Lackförsegling

Pratade för ett tag med en kille som jobbat med sådant.

Han sa att det är bra, men han skulle inte göra så på sin bil, utan att 2 - 3 ggr per år ta ett bra hårdvax och lägga på. Det fungerar lika bra och är billigare.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Lackförsegling

Jag har gjort det säkert i 30 år. Det fungerar verkligen mycket bra.
Jag har ringt till tillverkaren och pratat med en Kemist som försäkrade att det fungerar mycket bra även på husvagnar/husbilar med tanke på plastdetaljer och fönster.
Jag tror att det numera finns även i 5 liters dunkar.

Produktnamn: Autogloss Kombi
Inköpsställe: T. ex. Autoexperten
Annars ring till tillverkaren: Lahega 042-256700
 
Senast ändrad:
L

Lelle_22

Guest
Sv: Lackförsegling

Hej!
Undrar om någon har erfarenhet av TC-nano?
Jag hade ju tidigare en "plasticbåt" och prövade på detta, enligt försäljarna, fantastiska undermedel. Fick gnida mindre än med båtvax.
Fungerade faktiskt ganska bra på gelcoaten - hyggligt smutsrent nästan hela säsongen.

Lelle_22
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Lackförsegling

Enligt mina "båtvänner" så fungerar TC-nano minst lika bra som ett BRA båtvax.

Jag är helt övertygad om att många båtvax (eller liknande båtprodukter, rengöring, polish mm) är "detsamma" som till HB med plastyta (ja jag vet att det finns olika plast).
Plast som plast - är det ju nästan - eller?
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Lackförsegling

Ett tips är att använda en produkt med vax (wet´n wax brukar den kallas) som sprayas på den rentvättade bilen, sedan är det bara att skinna den torr. Jag har testat detta och är ytan i bra skick innan blir slutresultatet bra. Ingen produkt som sprayas eller svampas på bilen, går att jämföra med riktigt hårdvax vad det gäller hållbarhet. Men att kunna vaxa husbilen på ca 30 min är väl såååå lockande för det flesta.
 
Senast ändrad:

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Lackförsegling

Vår Rapido 07 blev i sommar lite matt/fällningar/flammig i gelcoaten. Såg samma sak på beg bil av samma märke i veckan, så det är tydligen inte ovanligt. Ser int roligt ut. Fick tips av vår leverantör att köpa ett "bra" vax. Cyklade ner till OkQ8 och inhandlade det dyraste vax som fans, Turtle någonting! Tog en sida i taget, alla "rinningar" försvann, resultat blev helt fantastiskt! ytan blev slät och blank som en barnrumpa! Att ta den andra sidan blev lättare när man såg hur bra första sidan blev. Med andra ord var det värt besväret! Passade även på att vaxa alla fönster och luckor med samma goda resultat. Så det stämmer tydligen med att man får vad man betalar för! Har tidigare köpt billigt vax, resultatet av det blir att man får vaxa fler gånger än man har lust med.
Ha en bra november.
Peter Heed
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Lackförsegling

Hej!
Är det någon i klubben som har låtit lackförsegla sin husbil?

Vi har också hämtat en Hymer i Örebro, en B 614 CL i september. På måndag lämnar jag in den för underredsbehandling. En SL har AL-KO chassi som är galvat. Vår CL har Fiat chassi där balkarna är sprutade utvändigt. Dock har Fiat också en soppatank i svartplåt, inte plast! Den behöver verkligen en sprut.
Lackbehandling då? Jo denna firma gör även lackskydd, en 2-komponent som verkar bra. Dom gör vår personbil till extrapris samtidigt som underredsbehandlingen av husbilen. Skall fråga pris på husbilen men troligen så är det dyrare än vad det smakar. Hälsningar Hasse
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Lackförsegling

Trådens rubrik är Lackförsegling, vilket borde innebära att man förseglar lacken. Va !?!? Förseglar - mot vad och hur länge?????

Någon sa, att en annan försäljare menade och tyckte att det, jämfört med något annat osv osv.......

Detta är det totalt fria fältet för tyckande och absolut fritt från varje form av faktiska och påvisbara fakta. De saftigaste annonserna vinner, de med vackra tjejer som ler värsta Stomatol-leendena mot bakgrunden av en vacker skärgårdsvy. Som utgår ifrån att vi konsumenter är den mest lättlurade och lättpåverkade skocken idioter.

Varje typ av vax, som man applicerar på en lackerad yta av plåt eller plast, med spray, med mycket eller litet gnidning för hand eller med snurrande maskiner, är endast några tusendelar tjockt. Omedelbart efter applicerandet rinner smutsvatten av i form av små pärlor, och vi blir lyckliggjorda och tar oss en öl till, några hundra kronor fattigare och en flummig illusion rikare om att ha inträtt i en bättre värld. Nästa dags tur känns det tydligt hur bättre bilen accellererar, och tar kurvorna bättre mm mm.

I bästa fall skiner solen och temperaturen är angenäm, förhållanden som på några dar bryter ner det där tunna vaxskiktet - förseglingen - och när vi åter är hemma efter en kort tids lycka, så är det dags att köpa de där dyra vaxprodukterna igen för att hålla glansen vid liv. De, som ständigt lyser och mår bra i strålglansen, är tyvärr bara marknadsförarna av alla dessa lyckobringande produkter,

Var kritiska - ta ingen skit, sa Grynet!!!!!!!!!
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Lackförsegling

Vi har också hämtat en Hymer i Örebro, en B 614 CL i september. På måndag lämnar jag in den för underredsbehandling. En SL har AL-KO chassi som är galvat. Vår CL har Fiat chassi där balkarna är sprutade utvändigt. Dock har Fiat också en soppatank i svartplåt, inte plast! Den behöver verkligen en sprut.
Lackbehandling då? Jo denna firma gör även lackskydd, en 2-komponent som verkar bra. Dom gör vår personbil till extrapris samtidigt som underredsbehandlingen av husbilen. Skall fråga pris på husbilen men troligen så är det dyrare än vad det smakar. Hälsningar Hasse

Uppdatering:
Har man en ny husbil (eller vanlig ny bil) så behöver dom inte rubba bilen innan dom lägger på lackskydd, men dom ville inte ta taket på vår husbil och det är väl stället man skulle vilja ha "glatt" så att smutsen inte biter sig fast. Kör man mycket på vintern och på saltade vägar så vore lackskydd på sidorna bra. Vi kommer inte att köra så mycket i vinter och så det här med taket, så jag beställde inget skydd och fick inte heller något pris. Listpriset för en något äldre personbil är annars 4 500 kr inkl rubbning.
Utan rubbing, säkert mindre än halva priset men det är enorma ytor på husbilen så det som skrivits ovan om pris stämmer säkert.

Det finns olika lackskydd. Det senaste är 2-komponents baserat på nano teknik som lägger sig som en skyddande hinna som varar i ett par år. Äldre lackskydd är 1-komponents och någon specialvax. Min VW personbil klarade bara en vinter på det äldre, nu får den det nya och husbilen får underredsbehandling.

MEN......
Jag hade fel om soppatanken på Fiat, den är i plast. Blev lurad av att den var av så hård plast, lät som plåt när man knackade på den. Provar man med en magnet så vet man sedan. Återkommer med Hymer tips om LED-lampor och värmeisolering. Hälsningar Hasse
 
Senast ändrad:
Toppen