• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långtradare kör om!!!

F

F.d. 4272

Guest
Sv: Långtradare kör om!!!

Det här med väg grenskörning vore bra om det kom en lag mot det. För ett par vintrar sen var det ovanligt många farligt gods bilar som for av vägen pga väg grenskörning. Då blev det tal om att förbjuda farligt gods att köra där. Sen blev det tyst, för hur skulle det bli för övriga trafikanter, om dessa lastbilar höll sig till 80km, slickade mittlinjen. Frontalkrockar skulle förmodligen raka i höjden.
Åt det åkeri jag kör för så är beskedet glasklart: Ingen väg grenskörning. Men hur kul är det att köra omkring med 34 ton Oxygen med en temperatur på - 186 celcius och samtidigt försöka göra sig så liten som möjligt för att inte vara ivägen. Väg gren, javisst, bara jag får bestämma när det passar och inte den som försöker preja mig av vägen.
Det blir i slutändan chauffören som får stå med byxorna nere, med allt det innebär.

// Jonny

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53009

Guest

Hej!

Här kommer lite siffror.

Gurra!
Det tar ca 166 s att köra 3 km med 65 km/h och det tar 98 s om hastigheten är 110 km/h. Den snabbare bilen förlorar alltså 68 s varje gång det inträffar.

Julian!
Säg att det är 160 km mellan Strömstad och Göteborg. Då tar det 1 h 46 min och 40 s med 90 km/h. Med 88 km/h tar det 1 h 49 min och 6 s. Skillnaden är alltså 2 min och 26 s, alltså ca två och en halv minut.

Birger

F

F.d. 3088

Guest

Undrar vad tidsvinsten blir om en lastbil med hastigheten 90km/h kör om en annan lastbil som kör i 88km per/h. Båda lastbilar kör samma sträcka mellan Strömstad och Göteborg.
Någon som är bra på att räkna ut tidsvinsten?:rolleyes:
Julian

Har liksom lite svårt att jämföra personbilar med lastbilar, två helt skilda saker

gurra

F

F.d. 3088

Guest

Hej!

Här kommer lite siffror.

Gurra!
Det tar ca 166 s att köra 3 km med 65 km/h och det tar 98 s om hastigheten är 110 km/h. Den snabbare bilen förlorar alltså 68 s varje gång det inträffar.

Julian!
Säg att det är 160 km mellan Strömstad och Göteborg. Då tar det 1 h 46 min och 40 s med 90 km/h. Med 88 km/h tar det 1 h 49 min och 6 s. Skillnaden är alltså 2 min och 26 s, alltså ca två och en halv minut.

Birger

Ojj två och en halv minuts vinst på 16 mil :swoon:, då gör det mig ingenting om tradarn segar förbi några kilometer :D Tack föresten P birger för din uträkning

Gurra

F

F.d. 3088

Guest

Jag hamnade bakom en långtradare som försökte köra om en annan långtradare på E4an någonstans mellan Helsingborg och Markaryd för ett tag sen,det var tvåfiligt och dom körde exakt lika fort och ingen gav sig...dom höll på i cirka 20minuter och kön bakom var hur lång som helst.Till slut fick den som var på väg förbi ge upp och lägga sig bakom igen...jag var så förbannad att jag inte vågar skriva här vad jag ville göra,MEN när jag väl kommit förbi honom så fick hans resa fortsätta i 65-70 km tills jag skulle svänga av i Ljungby. Kändes riktigt skönt.....:D

Hmm Låter mest som här kommer jag som nog minnsan skall visa hur det skall vara eller :confused:
Vi skulle ju hjälpas åt i trafiken glömde du det :confused:

Gurra

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Mina vänner,
kontentan för mig är att FULL GAS SPAR TID eller?????????????
I flygsammanhang så har vi en leverantör i USA vars motto ät
Live is short---fly fast-------- så sant-så sant. Gäller säkert också här.
Åker ibland en gammal härlig Heinkel Cabine som klassas som motorcykel med tre hjul och maxfarten på denna grej är ca 70 km /tim. Skulle se bra ut om jag låg mitt i vägen och hindrade all trafik eller hur.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Om det kom upp en 24-metare bakom dig och tutade lite, skulle du våga ligga kvar mitt i vägen då? :)
När jag gick i skolan liftade jag hem ibland eftersom bussarna går på lite knöliga tider här ute på landet. En gång fick jag lift med en Heinkel, och det var nog den roligaste hemfärden under hela skoltiden.
Calle

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja du Bonath,
om man nöjesåker i en gammal Heinkel så räcker inte FULL GAS. Återstår att fly fältet och fara ut på vägrenen men då kommer problemen om vägrenen inte är OK. Då kan det bli livsfarligt minst sagt.
Men som du säger kul är det. Soppaförbrukning på full gas är ca 3 dl per mil.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Kanske skulle man fundera på om att sätta denna Heinkel på ett obromsat släp efter husbilen. Kan ju vara ett alternativ till t.ex Smart.
Min husbil skall ju vara klar till semestern men det kanske skulle vara bra att åka Heinkel till toan eller vad man då kan behöva om inte alla faciliteter i husbilen är klara.
// Bror

F

F.d. 10115

Guest

Hmm Låter mest som här kommer jag som nog minnsan skall visa hur det skall vara eller :confused:
Vi skulle ju hjälpas åt i trafiken glömde du det :confused:

Gurra

Han bestämde min fart under så lång tid och sen bestämde jag hans fart....det ska vara rättvist:D

F

F.d. 11293

Guest

Om det kom upp en 24-metare bakom dig och tutade lite, skulle du våga ligga kvar mitt i vägen då? :)
Calle

Hur skulle du göra om Olga 87 kom med sin nyinköpta Lamborghini Diablo o låg bakom o tutade.:swoon:

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024

När jag tog körkort i början på 60-talet, så fanns det en paragraf, som löd:
"Vägtrafikant skall iaktta den omsorg och varsamhet, som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna". .......

Den skulle man kunna utantill.

Fungerar väl inte i dag, om man läser div. inlägg.

Kör själv buss, tyvärr med div. passningar till pendeltåg och div. bussbyten.
Då är det inte speciellt kul att få en "stoppkloss" framför i 60-70 km på 90 väg.
Men det förstår inte "Svensson".
HBK 2483 Bengt

F

F.d. 8036

Guest

Om ni som privatbilister verkligen vill hjälpa yrkestrafiken så se till att använda era blinkers.
Det är otroligt irriterande, också för dom bakom, att stå i infarten till en rondell med en 26 ton tung Scania och inte kunna köra in i rondellen bara för att bilarna som är på väg i rondellen inte visar att dom ska svänga av på samma väg jag kommer ifrån.

Det är fler som inte blinkar ur en rondell än dom som gör det, dåligt.

Skipper

RolfH

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2025

Det finns bra och dåliga bilförare bland alla kategorier. Bryr mig inte om någon vill riskera sitt eget liv, men jag vill gärna komma fram. Under en resa på ca 50 mil där vi håller hastighetsgränserna kör långtradare och även bussar om, oavsätt sikt, heldragna linjer och hastighetsgränser- dom tvingar vanliga bilister att bromsa så dom kommer in. Vet inte varför det blivit värre de sista åren. Tråkigt med alla tillbud, ingen är bekänt av olyckor bara för att käna 10 minuter.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Titta på alla trailerdragare från vilka länder dom kommer ifrån. Det kan vara svenskt släp men bilen är utlandsreggad.

Där har vi nog ett problem.

Förr kunde man se på bilarna att det var östbilar men idag är dom nya o går utav helsike.

Toppen