• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långtradare kör om!!!

F

F.d. 10115

Guest
Sv: Långtradare kör om!!!

Nej,jag blev inte putt:) Men jag håller inte långtradarchaufföer högre än nån annan trafikant. Här i samhället är det 50km på en sträcka i en lång svag kurva med två korsande övergångsställen på en genomfartsled där flertalet långtradare kör fortare än övrig trafik och det kan man inte kalla att visa hänsyn.
Det här med trafik är svårt även om det finns regler att följa.Hur ska man göra om man kör i 90km på en 90 sträcka och det kommer upp en lastbil precis bakom och visar att han vill köra förbi? Ska man underlätta omkörningen eller ska man ligga kvar för att man kör i högsta tillåtna hastighet? Jag hade underlättat omkörningen men ibland verkar det som andra har annan åsikt...

F

F.d. 7222

Guest

Tänk om alla kunde respektera varandras rätt att vistas i trafiken genom att tänka på den gamla ramsan: Ansvar Omdöme Säkerhet .
Ta ansvar, visa omdöme, tänk på säkerheten (både din egen och andras).
Sen är det ju så att det inte hjälper hur många hästar det finns under huven, om det sitter en åsna bakom ratten...

Alf

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Håller med dig där. Det finns ju trafikregler även om de flesta inte håller dessa mer eller mindre medvetet. Som jag skrev tidigare så fanns det en tid då yrkestrafiken var vägens riddare. Vet inte in jag kan tycka att detta gäller numera. Vissa kanske. Så är det ju så att om en bakomvarande bil vill köra om så varken kan får eller har man rätt att hindra detta. Frågan blir då vad jag som personbilsförare skall göra. Vet inte riktigt vad det står i lagtexten men jag tror att man har skyldighet att underlätta detta. Kanske skall läsa igenom lagstiftningen igen det är säkert 10 år sedan och mycket har hänt sedan dess.
Vet bara att min lärare när jag tog busskort alltid tjatade och dessa tre ting. Ansvar Omdöme och Hänsyn. Tror att man kommer långt med detta och lite vanligt bonnförnuft.
// Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Har skrivit om detta förut men tar det en gång till.
har tillbringat hela mitt liv på landsvägen i olika fordon ,låntrad ,maskintransporter,tungt o specialtranspoter upp till 200 ton och nu enbart husbil.Men jag tycker att yrkestrafiken har onödigt bråttom och väl tuffa i trafiken.En annan sak VÄGRENSKÖRNING bestämmer föraren det är nämligen så att FÖRSÄKRINGEN INTE GÄLLER FÖR MEJ NÄR JAG KÖR PÅ VÄGRENEN,Endå häpnar man ibland att en långtradarkille ligger i 100 knyck mil på mil på renen.I MÖRKER!!!
Har sett några resultat av detta under åren ,de blir inte snyggt.
Bernt

Är lite skeptiskt till dessa 100 knyck på vägrenen. Ingen långtradare skall gå fortare än 94 till 96 km/tim Nu är ju moderna tradare och även bussar så nya och friska så de gör nog den hastigheten. Undantaget utlandreggade tradare De håller på sin rätt och ligger ofta nära mittlinjen och deras fart är nog dessa 100 knutar och ibland mera. Finns också moderna bussar som lätt gör 110 km/ tim och mer
// Bror

Senast ändrad:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Jag kör för mitt nöjes skull.
Tradarchaffisen kör för sin inkomst och för att transporter behövs för att samhället skall fungera.
Det finns givetvis bättre och sämre yrkeschaufförer liksom privatbilister, konstigt vore det annars.
Jag underlättar alltid för de som vill köra om oavsett sort.
/Nisse

F

F.d. 4272

Guest

Hej igen bror.
Lastbilarna är ställda på max 90km. Volvo 89km, sur Scania 86-87km.
Volvo har på sin värsting 700hk, Scania......största V8...........lite mindre 620hk

// Jonny

F

F.d. 3077

Guest

Det är många olika varianter att manipulera farthållaren på lastbilar och bussar.Det är ju så att den tid som körs in betalas med bränsle, däck och väldigt stort slitage,i slutänden är det mest ekonomiskt med Eco Draiv.
Bernt

F

F.d. 55338

Guest

Har du den tanken, STANNA hemma!!!!!!

F

F.d. 55338

Guest

Hej, svaret kom lite fel, Det var till den där "Nissen" som kände sig nöjd när han väl kom om L-bilen så bromsa han ner till 65-70. Det var hans svar o inget annat.

B

Boxer

Guest

det är nämligen så att FÖRSÄKRINGEN INTE GÄLLER FÖR MEJ NÄR JAG KÖR PÅ VÄGRENEN,Endå häpnar man ibland att en långtradarkille ligger i 100 knyck mil på mil på renen.I MÖRKER!!!
Bernt

Jag kör inte heller gärna på vägrenen i mörker men är det verkligen så att inte försäkringen gäller. Då är ju all vägrenskörning uteluten. Är lite tvivlande har aldrig hört talas om detta. Sen är det väl så att yrkeschaufförer är männinskor som alla andra och har bra och dåliga dagar, de flesta är säkert duktiga men det finns säkert motsatsen där också precis som bland oss andra.
Eftersom jag kör tåg så tycker jag naturligvis att mer gods skulle gå på järnväg fast jag inser att det behövs lastbilar också.

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Det är ingen i dag som manipulerar med hastighetsbegränsaren dels för att Polisen har en enkel mätutrustning som mäter pulserna från färdskrivaren och kan där se om någon gjort ingrepp,sen om det är analog skrivare så ska korten följa med för tiden 4 veckor tillbaka och är det digital skrivare så registreras det på förarkortet.Men hade alla kört 80 km som lagen säger då hade den som vill om haft 10 km att ge vid omkörning ,och det är som Jonny säger olika fabrikat går olika fort och sitter man o kör i 4,5 timars pass då blir det alltid någon långsammare bil som ska köras om.Tidigare när kontrollerna inte var så hårda och böterna inte så stora då kunde man ha så att när vänster blinkers slogs på bröts begränsaren och man hade fri fart att köra om/Claes

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Frågan väcktes i mitt huve när jag skrev i tråden "lagar som behövs"

Många ondgör sig och blir förbannade när man kommer ikapp en tradare som kör om en annan tradare det tar ju en stund. varför gör det det:confused: jo man har olika last, motorstyrka,körvana.
Om jag inte kör om får jag växla ner och växla ner och växla ner och växla ner är det då exempelvvis en gammal öststatare går vi ner till ca 30-40 i värsta fall. nu var det ju ett tag sedan jag körde som yrkeschaufför.
men jag tycker ändå att vi skall respektera yrkestrafiken, vi med vanlig personbil kommer ju ikapp stressen vid nästa bilkö ändå. föresten kanske tradaren du blev förbannad på står bakom hux flux :D

Föresten någon som åkt med en tradare och som har synpunkter, det är inte som att köra en vanlig liten personbil :D

Gurra

Hej Gurra.

Att köra i yrkestrafik kräver inte bara ett körkort (+förarbevis vid persontransport) utan även en smula sunt förnuft.

Om jag som yrkeschaufför väljer mina tillfällen då jag kör om mina kollegor, existerar inte problemet med övrigt irriterade trafikanter.
Men allt som oftast stöter åtminstone jag (fd. yrkeschaufför, nu mer biltrafikant) på yrkes chaufförer, som överhuvudtaget inte visar någon respekt åt övrig trafik.

Är vi så stressade att vi inte bryr oss om övriga trafikanter? Eller är vissa trafikanter bara överkänsliga?

Personligen tycker jag inte om att ligga efter en tung transport som gör en
omkörning av en annan tung transport, på en tvåfilig motorväg i 87Km/h kilometer efter kilometer i vänsterfil...
n
Mvh. Magnus

F

F.d. 3088

Guest

Undrar vad tidsvinsten blir om två bilar den ena ligger efter en tradare i omkörningsfilen och håller 65 kilometer under tre kilometer, den andra åker samma sträcka utan hinder och håller lagstadgade 110km resan är säg 20 mil.
Någon som är bra på att räkna ut tidsvinsten:cool:

Gurra den sävlige

F

F.d. 3077

Guest

Hej Boxer.
Det har iallafall drabbat oss,En knäckt maskintrailer med en kross på ,chauffören skulle vara bussig och släppa om bakomvarande trafik,höll ut på banketten och varsnade för sent ett par långa gupp så trailern kroknade.
Försäkringsbolaget Skandia sa inga problem vi betalar.På skadeanmälan ville dom ha en redogörelse var när och hur. Det inträffade på gamla vägen Enköping Bålsta .
Skandia krävde Vägverket, som menade att det inte skulle vara någon trafik på banketten,den är till för långsamtgåendefordon och om man råkar ut för något slags stopp.TACKAR-TACKAR sa Skandia ,då ersätter inte vi detta .Vägverket sa att dom ej har någon skyldighet att skylta för bankettens skick,för det får ej köras på den.
Efter detta så har vi varit väldigt noga med var man kör ut på kanten.
Bernt

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Undrar vad tidsvinsten blir om en lastbil med hastigheten 90km/h kör om en annan lastbil som kör i 88km per/h. Båda lastbilar kör samma sträcka mellan Strömstad och Göteborg.
Någon som är bra på att räkna ut tidsvinsten?:rolleyes:
Julian

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är ju så att om en liiiiite snabbare långtradare liggar bakom en annan så känns den ju ännu snabbare för att den slipper allt luftmotstånd .

Har man inget värre att bli upphetsad för så ....... Visst har man legat bakom långtradare som knappt orkat om men skall man åka 50 mil och man får en liiiite långsammare framför sig dom första milen så vill man nog om .

Jag vet ju hur det var med våran gamla pilote husbil det var ju inte lönt att tänka på att försöka köra om ibland .

Angående hur snabba man kan vara och all tidsbesparing så kom vi med husbilen till Jönköping och åkte ut på motorvägen mot Helsingborg , vi blir då omkörda av en grönmetallic Cheva pickup med lite cromade stripes (= lätt igenkännlig) .

Denne bil körde om oss totalt 3 gånger på vägen ner till Helsingborg = att förmodligen så stannade han och tankade och hade kisspaus under vägen ner och vi åkörde hela tiden .

Så : Har man bråttom så har man ju och jag "dömmer" ingen för jag ligger hellre i 95 än 85 trots att man inte tjänar någon större tid och det tänker ju förmodligen även tradarchafförerna .

Jo angående vägrenskörning .

Om man går ut på vägrenen se då för... att komma förbi , kugga ner och ge järnet .

Senast ändrad:
Toppen