• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Längtan till pension.

F

F.d. 11514

Guest
Sv: Längtan till pension.

Hej igen!
Måste skriva ett inlägg till i denna fråga...Jag tycker att det är så himmla synd att det inte går att ta friår längre. - Det hade varit helt perfekt, då hade man kunnat prova på att övervintra runt medelhavet, och riktigt koppla av från jobbet. Vi får se till att rösta på "rätt" parti i nästa val så kommer kanske friåret tillbaks!
Siv

F

F.d. 11514

Guest

Det går alldeles utmärkt att ta friår men man får betala själv förstås utan att skattebetalarna skall betala notan!
Det är klart att Jag kan ta tjänstledigt utan lön om Jag vill, men det goda med friåret blir att någon arbetslös får mitt jobb under friåret. Jag får 60-70% av lönen, den arbetslöse får a-kassa så det blir faktiskt inte skattebetalarna som behöver finansiera mitt friår!
Bra eller hur?
Siv

F

F.d. 2577

Guest

Att gå i pension är inte liktydigt att vara gammal, är man bara något så när frisk, så är det på barn och barnbarn man ser att man blir äldre. De sista åren har varit sega för min del, men sedan april kan jag själv bestämma när jag vill gå upp på morgonen.

Nåja, 50 år i arbete har satt sina spår, man vaknar fortfarande pliktskyldigt vid 6-tiden, sedan är dagen öppen för "livets måsten".
Leffe

F

F.d. 52943

Guest

Att gå i pension är inte liktydigt att vara gammal, är man bara något så när frisk, så är det på barn och barnbarn man ser att man blir äldre. De sista åren har varit sega för min del, men sedan april kan jag själv bestämma när jag vill gå upp på morgonen.

Nåja, 50 år i arbete har satt sina spår, man vaknar fortfarande pliktskyldigt vid 6-tiden, sedan är dagen öppen för "livets måsten".
Leffe

"Alla vill till himlen men ingen vill ju dö"
:wink:
Att ta ut pension i förtid möjliggjordes för mig genom att jag tog ut de pensionsförsäkringar jag och mina tidigare arbetsgivare betalat in. Belastar därmed inte samhället direkt - möjligen indirekt genom att jag nöjer mig med en lägre pensionsinkomst under några år fram till 65-årsdagen och därmed bidrar med färre skattekronor framöver.

Nu går hustrun oxå i förtida pension. Hon har inte samma försäkringsskydd som jag hade. I hennes fall löser vi det genom att sälja huset i Göteborgstrakten och köpa en billigare bostad i Skåne.

H

hianders

Guest

En delikat fråga detta! Jag blir 62 nästa år och är nu arbetssökande efter 10 månaders arbete ho SJ (visstidsanställning). Jag känner nu att jag inte jobbat "färdigt" och är inte redo för någon förtidspension ännu. Dessutom är vi 40-talist mammor de "stora förlorarna" vad gäller pensionspengar då vi, när barnen kom, gick tillbaks till jobb på mellan 50 och 75%. Då pratade man ingenting om extra pensionsinbetalningar plus att man måste jobba minst 80% för att få pensionspoäng vilket det heller inte pratades så högt om. Det är stor skillnad på våra oranga kuvert när de kommer, men, solidariskt delar vi på allt.
Bara att pusha på ungdomarna idag att de tänker på pensionsinbetalningar/pensionssparande i god tid.

fru hianders/Inger

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest

Det går alldeles utmärkt att ta friår men man får betala själv förstås utan att skattebetalarna skall betala notan!

jag har haft ett friår när det begav sig :yes:, som jag såg det var det bara vinnare, utom för tjänstemannen på arbetsförmedlingen som fick fylla i ett papper. :rolleyes:

F

F.d. 53078

Guest

Hej igen!
Måste skriva ett inlägg till i denna fråga...Jag tycker att det är så himmla synd att det inte går att ta friår längre. - Det hade varit helt perfekt, då hade man kunnat prova på att övervintra runt medelhavet, och riktigt koppla av från jobbet. Vi får se till att rösta på "rätt" parti i nästa val så kommer kanske friåret tillbaks!
Siv

övervintra ett år går nog, jag har under 23 år sett hundratals Svenskar som sålt allt för att kunna flytta hit till "paradiset" bara spela golf slappna av inte jobba. det funkar ett år sedan är det barer skilsmässa och flytta tillbaka till Sverige igen. när allt blir till vardag så är det som vanligt igen Oavsett om det är kalla sverige eller Medelhavet. Mina barn har alldrig sett snö och skulle gärna övervintra i Sverige .
Vad gällande rätt parti så byter vi gärna med er som har bland dom bästa politikerna i Europa, här har vi motsatsen till er med över 25% arbetslöshet höjda skatter och moms och en kris som våra politiker inte klarar av att komma ur. Eller menar du friår som arbetslös så förstår jag dig .

F

F.d. 55306

Guest

Jodå, det där med att gå i pension har jag bakom mig sedan flera år. Minns inte om jag längtade speciellt efter det, men eftersom jag nappade på ett avtalserbjudande och gick när jag var 62 så gjorde jag förmodligen det....lite grann i alla fall.

Hustrun gick i julas, också några år före full tid, så nu borde vi kunna styra vår egen tillvaro och åka ner till värmen över vintrarna. Men...men...barn och barnbarn i flera upplagor lägger lite hinder i vägen. Inga oangenäma hinder, dock. Men det blir en del barnbarnspassande, hundpassande, flytthjälp, ställa upp hit och ställa upp dit. Och det är nog så att vi inte skulle vilja vara utan deras närhet i flera månader.

Se´n är det faktiskt också så att när man går i pension så får man helt plötsligt tid till så mycket. Det tror alla! Men faktum är att tiden inte vill räcka till. Man blir aktiv på olika fronter och plötsligt till och med lite stressad ibland. Fast i sanningens namn så är det väl så att man gör saker i långsamt tempo. Det är nog en stor del av förklaringen till att tiden känns knapp ibland. Hur ska man annars kunna förklara att man, när man jobbade, hann med säkert lika mycket i det privata som nu, trots att man då tillbringade minst 40 av veckans timmar på jobbet.

Och våra årstidsväxlingar vill vi nog ha. Hösten och den långa, sega vintern gör ju att man verkligen kan uppskatta våren och sommaren när den väl är här. Skulle man göra det om vädret vore mer utslätat över året? Jag tvivlar på det. Så ett grundtips är att vi kommer att bli hemma under vintrarna med undantag av någon en- eller tvåveckors flygresa till vad som brukar kallas för semesterparadis.

Och inte vet jag om det finns glögg söderöver!

Hälsningar / S-E i E-tuna

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021

Precis vad jag tänkte säga Vidhem.
Har man ett intressant jobb som man trivs med är det en stor omställning att plötsligt inte vara behövd.
Bli gammal är inget att längta efter. Det finns gott om ålderskrämpor. Det händer mycket mellan 60 och 70 sa någon till mig. Det stämmer.

F

F.d. 3088

Guest

Vi sitter här i Roslagen med tända ljus och tittar ut på stormen som drar över våran trädgård och regnet bara öser ner. Vi längtar tills vi blir pensionärer och kan dra ner till södern den här tiden. Men nästa helg ska vi till Dalarna och avsluta säsongen, sen ska vi natta bilen för i år.:wub:

Hmm sitter du och längtar bort sju år av livet (om du nu har sextifem som pensionsålder):confused::confused:

Tillägg:Nu skrev jag för fort såg inte att det var en gammal tråd jag skrivit i innan

Gurra

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3847

Guest

Jag har nyligen gått i pension - härligt. Har inspirerat hustrun att oxå ta ut pension i förtid. Hon går vid nästa månadsskifte!

Pensionera dig aldrig, låt inte stat och myndighet bestämma över dig.
Var en sysselsatt individ hela livet och underkasta er ej.
Var inte en skolgosse eller flicka där magistern bestämmer.
Ta inte på er en sådan identitet som s.k. "Pensionär".

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Pensionera dig aldrig, låt inte stat och myndighet bestämma över dig.
Var en sysselsatt individ hela livet och underkasta er ej.
Var inte en skolgosse eller flicka där magistern bestämmer.
Ta inte på er en sådan identitet som s.k. "Pensionär".
Om jag bara hade behövt hålla mej sysselsatt på jobbet hade jag nog hållit på några år till.
bosse b

Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest

Nu är det så att vi bestämmer själva över vår tid, när inte barnbarnen sysselsätter oss. När det gäller myndigheter, så bestämde dom oerhört mycket mera över oss när vi arbetade. Speciellt över mig som var företagare.

Nu har vi sänkt våra kostnader genom att byta boende och tar ut ihopsparat pensionskapital. Nu är vi fria att göra vad vi vill!
:yes:

F

F.d. 3847

Guest

Det är inte så att jag med mitt tidigare inlägg inte menade att man ska vara ledig utan det är själva identiteten "Pensionär" som många axlar utan att tänka sig för.
Jag är "pensionär" så förfärligt dumt uttryck.
Jag är "människa"!

F

F.d. 4927

Guest

Det är inte så att jag med mitt tidigare inlägg inte menade att man ska vara ledig utan det är själva identiteten "Pensionär" som många axlar utan att tänka sig för.
Jag är "pensionär" så förfärligt dumt uttryck.
Jag är "människa"!
Visst är vi alla människor - håller fullständigt med dig! Men det är nog ganska typiskt svenskt att identifiera sig med sitt yrke. Vem har inte råkat ut för frågan när man träffar en ny människa:
- Vad jobbar du med?

F

F.d. 14497

Guest

Hej
så här ser min planering ut, 50% pensionär från januari, hämtar nya husbilen under våren,helpensionär augusti, kör in mig undersommaren, och sedan under september blir det syd Spanien, för sedan hemkomst maj 2011.
Känns rätt Ok :p

F

F.d. 52945

Guest

Hej
så här ser min planering ut, 50% pensionär från januari, hämtar nya husbilen under våren,helpensionär augusti, kör in mig undersommaren, och sedan under september blir det syd Spanien, för sedan hemkomst maj 2011.
Känns rätt Ok :p

Hej!
Det låter som mycket bra planering, man blir lite avis...vilken ny/märke husbil blir det?

Mvh
Pilot

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

brukar säga till vänner och f.d.kolegor:vad ni gör gå aldrig i pension,sen hinner ni inte med något ni vill göra:)) Vi skulle ha en lugn jul/nyårshelg helt plötsligt vet vi inte hur det blir med den årliga vårutflykten för att möta våren.Men visst leker livet för en pensionär :))

Toppen