• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lömsk P-skylt

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Denna P-skylt finns på parkeringen vid turistbyrån i Töreboda.
Vi tänkte övernatta på parkeringen eftersom man enligt mitt förmenande får parkera husbilen 24 timmar då den räknas som personbil II, och att P-förbudet endast gäller husvagnar mellan kl 08:00 och 20:00.
En "husbilsgranne" frågade i turistbyrån om det gick att stå där över natt.
Givetvis hänvisade de till campingplatsen på andra sidan kanalen (160:-/natt) men sa också att "man fick stå där på egen risk, och att man kunde få böter"
Givetvis stod vi där över natt utan problem, förutom att man trodde att himlen rasade ner när tågen körde över bron över kanalen.
Lev väl alla HBK-are, snart bär det av igen.
 

Bilagor

  • P7030001.jpg
    P7030001.jpg
    236,2 KB · Visningar: 59
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Lömsk P-skylt

Betydelsen av skylten och tilläggstavlor blir såvitt jag förstår att mellan klockslagen (på minuten) på båda sidorna omskylten så FÅR endast HUSBIL OCH HUSVAGNAR stå där.


Övriga tider råder inga förbud och då få ex vis ÄVEN person o lastbilar stå där




H12 Husvagnsplats​
Märket anger anläggning som enbart tillhandahåller platser för husvagnar och husbilar.
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Lömsk P-skylt

P-skylten anger inte något förbud. Förbudsskyltar är runda med röd bord.

Denna skylt anger att parkering är tillåten, men mellan 8 och 20 så får endast husvagnar parkera.

Nu blir jag i.o.f.s. lite osäker på om husvagnsskylten är en officiell skylt dvs. publicerad av trafikverket. Om så är fallet så får ENDAST husvagnar parkera den angivna tiden alltså EJ husbilar eller andra personbilar. Om husvagnsskylten INTE är en av trafikverket officiellt publicerad skylt så kan man strunta i den. Kanske någon annan kan kolla upp ...
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Lömsk P-skylt

konstigt med en del skylltar, i mina ögon så skall ju en skyllt förklara, men denna skyllt, blir jag snurrig av :swoon:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Lömsk P-skylt

Är det skillnad på personbil II och lätt lasbil i registreringen nä det gäller att parkera enligt ovan?
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Lömsk P-skylt

Efter en del sökande har jag kommit fram till följande:
P-skylten anger att parkering är tillåten. Om parkering är tillåten endast för ett visst fordonsslag eller en viss trafikantgrupp anges det på en tilläggstavla, i detta fallet skylten med husvagnen som anger en anläggning som enbart tillhandahåller platser för husvagnar och husbilar. Den andra tilläggstavlan anger när parkering är tillåten, dvs mellan klockan 8 och 20. Andra tider är ingen parkering tillåten (för någon).

Parkering - Transportstyrelsen


Husvagnsplats - Transportstyrelsen


Det spelar nog ingen roll om husbilen är registrerad som personbil II eller lätt lastbil.


Birger
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lömsk P-skylt

Jag läste det som att parkering för personbilar är tillåten utan restriktioner (utom 24 timmars regeln vill säga), efterson det inte finns någon tilläggstavla omedelbart under P-skylten. Och att husvagnar endast fick parkera enligt tidsangivelsen på skylten under husvagnsskylten.
I anslutning till parkeringen finns uthyrningsstugor där de boende utnyttjar parkeringen hela dygnet.
Men konstigt är det, vill man inte ha husvagnar/bilar där borde man sätta upp förbudsskyltar, men det ger kanske inte lika mycket klirr i böteskassan.
Fortfarande osäker, tror jag skall skicka ett mail till polisen.

:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lömsk P-skylt

I Norge ville tolkningen av denne skiltko,binasjon være at plassene er reservert for husvagn og husbil mellom 8 og 20, Resten av døgnet er det avhengig av om det er i en P-sone eller ikke. Normalt ville det være fri parkering om natten.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.588
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Lömsk P-skylt

.................Andra tider är ingen parkering tillåten (för någon).................

Min tolkning är, som det är skyltat, att parkering är tillåten endast för husvagnar/husbilar mellan 08.00 och 20.00 och under övrig tid är parkering tillåten för alla fordon. För att parkering skall vara förbjuden måste det finns en tilläggstavla med texten "Parkering förbjuden under övrig tid".

Huvudregeln är att parkering på en P-plats är tillåten under vardagar utom vardag före sön och helgdag, högst 24 timmar i följd, om inte annat framgår av en tilläggstavla.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lömsk P-skylt

Jag skickade foto på skylten till polisen i Mariestad med följande text:
Nedanstående parkeringsskylt finns i Töreboda och det råder tveksamhet om dess betydelse. Vi är ett antal som diskuterat denna skyltning men kan ej komma överens.
Jag tolkar det som att parkering av personbilar är tillåten hela dygnet, medan husvagna/husbilar endast får parkera mellan kl 08:00 och 20:00. Övriga tider parkeringsförbud för husvagnar/husbilar.
Är detta riktigt?
Om så är fallet tycker jag att man borde ha en förbudsskylt för husvagn/husbil för de aktuella tiderna för att undvika missförstånd och därmed slippa ge bidrag till felparkeringskassan.

Svaret blev:
Du har tolkat skyltningen rätt.

Inga kommentarer om att det vore lämpligare med förbudsskylt. De kanske vill ha det så då det ger ett tillskott i böteskassan.
Så passa er där ute i skyltdjungeln, skyltningen är många gånger inte självklar och logisk. Själv visste jag inte att husvagnsskylten även gällde husbilar.
Men å andra sidan så är väl parkeringböterna i nivå med priset på de dyraste ställplatserna som redovisas i en annan tråd.
:swoon:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Lömsk P-skylt

Tack för infot. Om det är en skylt med husvagn gäller denna skylt för husbil också.¨
Ha det
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Lömsk P-skylt

Jag blir lite fundersam. Vilket fordon är det egentligen som är husbil? Fordonsslaget är ju personbil klass II, lätt eller tung lastbil. Mig veterligen är det inget fordonsslag som heter husbil. Hur kan man då ha ett vägmärke som gäller för husbil? Kan någon förklara, för jag får inte riktigt ihop det hela? Undras vad som händer om man blir bötfälld och drar det till domstol?
Bara några tankar i sommarvärmen från /Jeanette
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.588
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Lömsk P-skylt

Som jag skrev i mitt förra inlägg så anger skyltningen inget förbud att parkera för något fordon efter 20.00 - 08.00. Skulle någon bli bötfälld och överklaga så är jag övertygad om att Tingsrätten kommer att fria.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Lömsk P-skylt

Etter å ha lest tolknigene av skiltet, så vil jeg snu litt på spørsmålet: Om det hadde vært bilde av en husbil på skiltet, kunne da man parkert der med husvagn også?
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Lömsk P-skylt

Jag blir lite fundersam. Vilket fordon är det egentligen som är husbil? Fordonsslaget är ju personbil klass II, lätt eller tung lastbil. Mig veterligen är det inget fordonsslag som heter husbil. Hur kan man då ha ett vägmärke som gäller för husbil? Kan någon förklara, för jag får inte riktigt ihop det hela? Undras vad som händer om man blir bötfälld och drar det till domstol?
Bara några tankar i sommarvärmen från /Jeanette

Det finns inget som heter husvagn heller det heter släp enl fordonsregistret.

:)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Lömsk P-skylt

Ja dessa skyltar finns verkligen i många färger och valörer.

Jag har fått lära mig att man lägger ihop alla skyltar till en skylt och det är väl också mest logiskt..
En del av skylten talar om att det är en parkeringsplats, en del talar om för vem den är avsedd/reserverad, en del talar om när skylten gäller och pilarna visar exakt var den gäller.

Det skulle alltså innebära att P-platsen är avsedd för parkering av husvagnar och husbilar vardagar mellan klockan 08.00 och 20.00 på platserna till höger och vänster om skylten.
Övrig tid gäller inte skylten och då finns det med största sannolikhet lokala zonregler som talar om vad som gäller och om det går att parkera annan tid.

Lika lite som skylten säger vad som gäller på parkeringsplatsen 2 kvarter bort talar den också om vad som gäller utanför tidsfönstret som är angivet på skylten

Om vi skall fördjupa oss ytterligare kan vi väl fundera på vad man ville åstadkomma när man satte upp skylten.
Om detta är precis utanför turistbyrån så vill man självklart ha reserverade platser för turister att lätt kunna parkera på när de kommer med sina husbilar och husvagnar. Kan vi sen också ställa ifrån oss vår husvagn/husbil där under dagen för att kunna röra oss i samhället och bränna lite pengar så är ju det bra tänkt.

Ursäkta fördjupningen i ett trivialt ämne men det blev lite sent igår..:cool:
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lömsk P-skylt

Jag börjar själv tvivla på att polisen har rätt. Det är inte första gången de har fel.
Vad man har är två skyltar som visar att det är tillåtet att parkera.
En som visar att alla? fordon får parkera enl. lokala parkeringsbestämmelser (24-timmarsregeln?).
Och en som visar att man får parkera husvagn/husbil mellan 08:00 och 20:00.
Kaka på kaka alltså.
Om man inte vill ha husvagnar/husbilar (H/H) där på natten så borde det vara en förbudsskylt för husvagn/husbil med förbud att parkera 20:00 till 08:00.
Om man tänker lite konspiratoriskt så kunde man tänka sig att man vill ha bort H/H på nätterna till förmån för campingen, men kan inte enl. gällande regler förbjuda t ex husbilar eftersom de går som personbilar.
Därför sätter man medvetet upp tvetydiga skyltar för att skrämma iväg potentiella övernattare.
Det vore intressant att veta om någon husbil fått P-böter där.
Jag funderar på att kontakta Trafikverket för att få en "överprövning" av dilemmat.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.588
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Lömsk P-skylt

Jag börjar själv tvivla på att polisen har rätt. ................

Din fråga var ganska ledande och gjorde det enkelt för polisen att besvara.

Jag tycker du skall gå vidare till Transportstyrelsen för att få klart att det skall vara tillåtet att stå där på natten med husbilar.

Gunnar /HBK-medlem
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Lömsk P-skylt

Jag har ställt följande frågor till transportstyrelsen, får se om det kommer något svar.
Förklara vad som gäller för oss på HBK
http://www.husbilsklubben.se/forums/t42014/
Kan man ha förbud för husbil om den är en personbil klass II? är det inte just en personbil då? Och inte kan väll förbud för husvagn gälla även för husbil?
Och vad är parkering och vad är camping när slutar man att vara parkerad och börjar campa övernatta?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Lömsk P-skylt

Söderom den aktuella parkeringsplatsen i Töreboda, (på andra sidan stugorna, ca. 100m närmare bron), stod jag torsdagen och -natten innan midsommarafton på en parkeringsplats med enbart P-skylten. Inga sträckmarkeringar på asfalten heller, så jag valde att stå med fören mot kanalen för att se och mata änderna :). Eftersom det var två analkande helgdagar, kunde jag ha stått där till måndag om jag nu hade önskat det. På andra sidan parkeringsplatsen fanns tillägsskylt men ingen husvagnsskylt. Parkering för stugboenden.
Jag brukar ta tilläggsskyltar till P-skyltar med en näve salt, (sorry, jag är så'n) har ännu inte fått böter men kommer självklart att bestrida det om jag skulle få. Tills dess väljer jag rena P-skyltar (utan tillägg) om det går. Onödigt att utmana ödet!
Det finns en uppsjö av otydliga, felaktiga och t.o.m. olagliga skyltar i ganska många kommuner. Orsaken är antingen okunnighet eller "skrämskott". Personligen har jag för lite tid att bekämpa dessa och väljer den enkla vägen.
Jag beundrar dem som orkar agera, ni är välsignade!
Kanske skulle vi starta en tråd för felaktiga och olagliga skyltar.
Julian

PS
Jag tycker även att det är för lätt att tänka lite för konspiratoriskt och negativt, när det gäller parkering av PBII.
Man skulle lika väl kunna tolka den lömska P-skyltningen så att ”Här får även husvagnar och husbilar parkera nattetid för vi behöver turismen i Töreboda!”
Skulle det vara förbjudet skall det rimligtvis skyltas med förbudsskylt. Är jag väl positiv nu?
DS
 
Senast ändrad:
Toppen