• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Låt oss göra något åt den orimliga husbilsbeskattningen!

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kan vara värre än så, här finns krafter som vill bort privatbilismen eller minimera den och dessa krafter har fått oproportionerligt stort inflytande i förhållande till sin storlek. De har lyckats väl med sin beskattning av husbilar då det inte längre är möjligt med nyköp för de allra flesta (och de gamla försvinner väl så småningom).
Ska man företa en semesterresa så ska den i deras ögon ske på en trampcykel.

Men inte om dom själva skall resa, Isabella Lövin är den som flyger mest i regeringen! En tidigare partiledare hade klippkort på flyget för att besöka sin pojkvän i Finland.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Jag tror (har inte någon källa) att man inte förutsåg den otroliga konsekvens det blev för husbilar, när man beslutade sig för att i föra WLTP- modellen rakt av på husbilar. Allt fokus var på personbilar. När man väl insåg fadäsen, vill man inte erkänna beräkningsfelet, då antalet husbilar är väsentligt lägre än vanliga personbilar. HB-folket får ta problemet.
En enkel lösning hade ju varit att erkänna felet och införa en procentsats på skatten för husbilar. Säg 40 % av den uträknade WLTP-skatten. Tror att alla skulle varit nöjda då.
 
Senast ändrad:
Toppen