• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Låt oss göra något åt den orimliga husbilsbeskattningen!

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Efter att i mer än ett decennium ha varit båtmänniskor, har en grannfamilj bestämt sig för att växla över till mobilt boende till lands – och då i husvagn. Naturligtvis blev vi lite nyfikna på hur ekonomin ser ut för deras semesterekipage, jämfört med ekonomin för oss som valt husbilsalternativet.

Grannarnas val föll på en 6,5-metersvagn för ca ¾ miljon kronor. För denna betalar de en årlig skatt på 360 kronor.

Som dragbil använder de en Volvo V90 T8 Twin Engine, som drivs av en 2-liters bensinmotor på 223 kW. Bilen har ett deklarerat CO2-utsläpp (blandad körning enligt WLTP) på 161 g/km, men eftersom bilen även har en 65 kW elmotor (som knappast kommer till användning vid dragning av den 2 ton tunga vagnen) klassas den som ”miljöbil” och har en årlig skatt på 360 kronor. (Att bränsleförbrukningen, och därmed CO2-utsläppet, ökar kraftigt vid husvagnsdragning påverkar inte skatten.)

Hade grannarna i stället valt en husbil i samma storlek och prisklass – t.ex. en Sun Living A75 SL med en motor på 103 kW – hade de fått ett CO2-utsläpp på 314 g/km och en årlig skatt på 27 163 kronor under de första tre åren. (Från år 4 blir skatten ”bara” 9 321 kronor.)

Den som tycker husvagnslivet passar bäst betalar alltså årligen 720 kronor (360 för vagnen och 360 för dragbilen) i skatt, medan den som föredrar husbilslivet beskattas med minst 27 523 kronor (27 163 för husbilen och minst 360 för en ”vardagspersonbil”).

Detta är naturligtvis helt orimligt!

Vad kan vi då göra åt detta?

Jo, vi kan alla ta kontakt med våra politiska representanter på riksplanet (du har ju själv valt dem, så du vet ju vilka de är), och påtala denna orimliga och orättvisa beskattning och vilka effekter detta har på samhället.

Pålle
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ja du Pålle, jag beklagade mig redan för 2 år sen när TS höjde min skatt med 2500:- med luddig hänvisning till konstiga fingerade beräkningar om att vi drar ”större last” (trots Euro VI, liten plåtis, A7 låda och 3,5 t max + klara och tydliga CO2 mätvärden) medan 5 tonare (Euro V) räknades som miljöbilar i 5 år, hahaha... Det var så löjligt och logiklöst att t.o.m. skattemyndigheten tyckte det var ”konstigt” men kunde inte göra något åt saken. Det blir tydligen bara ”bättre o bättre” med tiden (läs ironiskt!). Tänkte dra ärendet vidare till Länsrätten, men tror i ärlighetens namn inte att mina kunskaper räcker för att ifrågasätta TS bjässen! Hoppas någon kunnig kommer med tiden att ifrågasätta TS rättsligt för det som TS håller på med saknar all logik.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Skyll inte på vare sig TS (trådskaparen) eller TS (Transportstyrelsen)!

Så här är turordningen (grovt förenklat):
• Vi väljer riksdagsmän
• Utifrån riksdagens sammansättning bildas en regering
• Regeringen lägger fram en budgetproposition
• Budgetpropositionen antas
• Skatteverket ger Transportstyrelsen i uppdrag att kräva in de fordonsskatter som fastställts

Pålle
 
W

Weckman

Guest
Din granne är smart, absolut inget annat.. Att sen ”grannarna” tycker det är fel att han åker Volvo och en fet husvagn efter ska väl inte er granne få skit för. Smart val för hans plånbok..
Hade han valt en VW Amarok V6 2030 så skulle skatten varit likvärdig en husbil.
Min närmaste granne köpte sig en fet Mercedes nyligen fast han redan har en. Och min granne rakt över köpte fälgar till sin bil för 60k.. Och till släpkärran han fraktar sin vattenskoter på. Alla har vi olika sätt att spendera vår fritid på och sina pengar, jag tycker det bara är trevligt så länge pengarna stannar i Sverige och inte på att min granne ska flyga ner på semester utanför Svenska gränsen..
Men struntar ifs vad dom hålle på med bara dom gör det legalt..
 
Senast redigerad av en moderator:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Efter att i mer än ett decennium ha varit båtmänniskor, har en grannfamilj bestämt sig för att växla över till mobilt boende till lands – och då i husvagn. Naturligtvis blev vi lite nyfikna på hur ekonomin ser ut för deras semesterekipage, jämfört med ekonomin för oss som valt husbilsalternativet.

Grannarnas val föll på en 6,5-metersvagn för ca ¾ miljon kronor. För denna betalar de en årlig skatt på 360 kronor.

Som dragbil använder de en Volvo V90 T8 Twin Engine, som drivs av en 2-liters bensinmotor på 223 kW. Bilen har ett deklarerat CO2-utsläpp (blandad körning enligt WLTP) på 161 g/km, men eftersom bilen även har en 65 kW elmotor (som knappast kommer till användning vid dragning av den 2 ton tunga vagnen) klassas den som ”miljöbil” och har en årlig skatt på 360 kronor. (Att bränsleförbrukningen, och därmed CO2-utsläppet, ökar kraftigt vid husvagnsdragning påverkar inte skatten.)

Hade grannarna i stället valt en husbil i samma storlek och prisklass – t.ex. en Sun Living A75 SL med en motor på 103 kW – hade de fått ett CO2-utsläpp på 314 g/km och en årlig skatt på 27 163 kronor under de första tre åren. (Från år 4 blir skatten ”bara” 9 321 kronor.)

Den som tycker husvagnslivet passar bäst betalar alltså årligen 720 kronor (360 för vagnen och 360 för dragbilen) i skatt, medan den som föredrar husbilslivet beskattas med minst 27 523 kronor (27 163 för husbilen och minst 360 för en ”vardagspersonbil”).

Detta är naturligtvis helt orimligt!

Vad kan vi då göra åt detta?

Jo, vi kan alla ta kontakt med våra politiska representanter på riksplanet (du har ju själv valt dem, så du vet ju vilka de är), och påtala denna orimliga och orättvisa beskattning och vilka effekter detta har på samhället.

Pålle
Du kan glädja dig åt att grannarna betalade ca 250000kr extra för förmånen att få 360kr i skatt på sin miljöbil,det blir drygt 60000kr i moms till staten.
Volvo har lobbat hårt för att få igenom detta och lyckats,det är bara att gratulera.
I övrigt så håller jag helt med om orimlig skatt på husbilar,men att ändra beskattningen på denna "lyskonsumtion" det blir värre.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, vi gnäller redan om skatter , vänta till hösten så får vi se vad finansmupparna kommer fram till, det blir cokoran som får skulden för allt älände som har drabbat oss, ett som är säkert är att pension o likvärdiga rättigheter kommer att hamna i blickpunkten, men någon måste betala och det är inga småpengar det handlar om.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Engelska förkortningen för husbil är ju RV, Rekreation Vehicle..... Rekreationsfordon som gör att man skall må gott på fritiden och läka kropp och själ för att orka med vardagen, jobb och betala in skattekronor.
Det borde kanske finnas med i ekvationen som de stoppar in alla värden i och får ut skattefantasierna.

Det skulle ju kunna bli rätt enkelt....... Bara att kolla.... Aha, RV/Husbil : då skall det in minus -90% på uträknad fantasiskatt i slutet på ekvationen.

M.v.h. JANKRO.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I England har man beslutat att sänka skatten på husbilar från 2100pund till 270 pund,samma skatt för alla.

Industry welcomes tax U-turn

The NCC and individual motorhome manufacturers have welcomed the Government’s decision to scrap the changes in vehicle classification that had seen VED on some new models rise by 705% since September.

Chancellor Rishi Sunak announced in his first Budget that from 12 March, new motorhomes will incur a flat-rate VED of £265 during registration, rising to £270 from the start of the new financial year in April.

From the 2021 financial year, VED for motorhomes will be the same as it is for vans, not cars, as new ’vans fitted with the Euro 6d TEMP engine have been classified since 1 September.

The change will not be applied retrospectively, however: anyone who bought a new motorhome with a new Euro 6d TEMP engine between 1 September and 11 March will still have to pay the increased tax, which in some cases is as high as £2135 in the first year.

The NCC had campaigned against the new rate since before it was brought in, and by the start of March had won support from more than 80 MPs.

NCC director general John Lally said: “Leisure vehicle manufacturing is a British success story. Growth in the industry was almost instantly halted. We are delighted that the chancellor understands motorhomes and campers should not be taxed as cars.”

James Turner, managing director of the Swift Group, said: “This is an incredibly important result. It will without doubt resonate with our loyal customers, which in turn will give all businesses the opportunity and confidence they need.”
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är obegripligt att husbilismen straffas hårt när båtturismen med dess helt orenade avgassystem lämnas utan
åtgärd.
Nu har ju skatten inte med avgasreningen att göra,utan du betalar mer skatt för en nyare renare bil.
Jag anser inte man ska ställa olika fritidssysselsättningar mot varandra,men en modern båtmotor är väl avgasrenad annars får den inte säljas.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Nu har ju skatten inte med avgasreningen att göra,utan du betalar mer skatt för en nyare renare bil.
Jag anser inte man ska ställa olika fritidssysselsättningar mot varandra,men en modern båtmotor är väl avgasrenad annars får den inte säljas.
En så länge är skatten helt galen efter som en miljö vänligare husbil straffbeskattas, och enda alternativet i dag är att behålla de gamla husbilarna med sämre rening. Det gäller nog att få in mer pengar till staten, och då spelar miljön inte så stor roll utan ses som en förevändning. Ett fordon som i snitt körs ca 600 mil per år beskattas som en tung lastbil som kör kanske 40000 mil per år eller mer. Men avstannar försäljningen så blir man snart medveten om sitt misstag, hoppas inte prestigen gör att man inte vill ändra på sitt beslut. Gör som England ändra och gör rätt.
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

En kompis till mig har en jättefin båt med dubbla motorer.

Den drar ca 3,5 liter/nautisk mil (En nautisk mil definieras som exakt 1 852 meter.)
Det blir en bränsleförbrukning på ca 18,9 liter/landmil.

Bara som en liten jämförelse.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Är inte för onödiga skatter, men den som tror att en bils utsläpp bara är relaterat till när den brukas, tror fel. Tillverkningen är en jättebit i den kakan. Så oftast är det bättre för miljön att köra en något äldre bil, än att tillverka en ny. Sen tycker jag att den här skatten, framförallt drabbar småföretagare hårt. Jag har, som småföretagare, försökt få politiker att förstå hur orättvist det är. Men det är lättare att, med en stumpsticka, stoppa upp smör i rumpan på en vildkatt.
Jag har fått förklarat för mig, att på -80 talet köpte företagare stora skåpbilar, som dom byggde om till husbilar. Då tog man bort momsbefrielsen på lätta lastbilar med integrerat skåp. Detta resulterade i att jag (läs mina kunder) måste betala halva momsen på min skåpbil. Medans kollegan som använder en pickup får dra hela momsen. Nu tycker jag att det är värt det, då jag får jobba varmt och torrt hela året.
Nu kommer, till 100%, mina egna spekulationer. Jag tror fortfarande att husbilar ses som en lite fuskbransch, som det inte gör så mycket, om dom får betala lite extra. Jag har inga fakta som stöder mitt påstående, utan det är bara vad jag tror. Men visst hade det varit lätt att undanta husbilar från dessa höga skatter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag är sedan långt tillbaka medlem i ACCS.
De tillsammans med andra hobbybilsföreningar har verkligen lyckats i sina möten med transportstyrelsen, att få bort en massa galna svenska särregler, skattebefrielse, import m.m.
Det borde även att finna eldsjälar inom vår hobby som kan lobba med ansvariga myndigheter, (hoppas jag)

Kampen pågår kontinuerligt, det strömmar in mer eller mindre galna förslag på nya förbud, som måste mötas med kraft och sammanhållning
NU ÄR DET DAX ATT KÄMPA FÖR HOBBYN 2020!!! | ACCS Sent using ShareThis
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det kan vara värre än så, här finns krafter som vill bort privatbilismen eller minimera den och dessa krafter har fått oproportionerligt stort inflytande i förhållande till sin storlek. De har lyckats väl med sin beskattning av husbilar då det inte längre är möjligt med nyköp för de allra flesta (och de gamla försvinner väl så småningom).
Ska man företa en semesterresa så ska den i deras ögon ske på en trampcykel.
 
Toppen