• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långtradare kör om!!!

F

F.d. 3088

Guest
Frågan väcktes i mitt huve när jag skrev i tråden "lagar som behövs"

Många ondgör sig och blir förbannade när man kommer ikapp en tradare som kör om en annan tradare det tar ju en stund. varför gör det det:confused: jo man har olika last, motorstyrka,körvana.
Om jag inte kör om får jag växla ner och växla ner och växla ner och växla ner är det då exempelvvis en gammal öststatare går vi ner till ca 30-40 i värsta fall. nu var det ju ett tag sedan jag körde som yrkeschaufför.
men jag tycker ändå att vi skall respektera yrkestrafiken, vi med vanlig personbil kommer ju ikapp stressen vid nästa bilkö ändå. föresten kanske tradaren du blev förbannad på står bakom hux flux :D

Föresten någon som åkt med en tradare och som har synpunkter, det är inte som att köra en vanlig liten personbil :D

Gurra

Senast redigerad av en moderator:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Långtradare kör om!!!

Gurra jag har aldrig retat mig på nån Tradare Dom är Proffs och hanterar nog Bilen efter bästa förmåga har alltid sett till att ge dom företräde vid påfart motorväg. Jag kör lungt på vägarna själv mest för jag har ingen bråska.

F

F.d. 11293

Guest

varför skall man respektera yrkestrafiken, mer än "privatbilister" :confused:

F

F.d. 3088

Guest

Gurra jag har aldrig retat mig på nån Tradare Dom är Proffs och hanterar nog Bilen efter bästa förmåga har alltid sett till att ge dom företräde vid påfart motorväg. Jag kör lungt på vägarna själv mest för jag har ingen bråska.

Det fanns bara en tackknapp annars hade jag tryckt två gånger:wink:

Dotorparn du har missuppfattat min tråd, vi vanliga personbilister med personbil far fram som kulor ur en gaitling (kulspruta) med ett visst mellanrum. 5 till 10 meter, stressade,förbannade, här kommer jag, mm.
Yrkestrafiken är som du å jag på jobbet vi vill ha säkerhet trygghet mm.
Om vi i kulsprutan kan få ett eldavbrott då och då kan ju underlätta lite för "fienden"

Föresten lite utanför ämnet, är din Avatar stulen så står den på återvinningen i Jönköping

Mvh/Gurra

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Frågan väcktes i mitt huve när jag skrev i tråden "lagar som behövs"

Många ondgör sig och blir förbannade när man kommer ikapp en tradare som kör om en annan tradare det tar ju en stund. varför gör det det:confused: jo man har olika last, motorstyrka,körvana.
Om jag inte kör om får jag växla ner och växla ner och växla ner och växla ner är det då exempelvvis en gammal öststatare går vi ner till ca 30-40 i värsta fall. nu var det ju ett tag sedan jag körde som yrkeschaufför.
men jag tycker ändå att vi skall respektera yrkestrafiken, vi med vanlig personbil kommer ju ikapp stressen vid nästa bilkö ändå. föresten kanske tradaren du blev förbannad på står bakom hux flux :D

Föresten någon som åkt med en tradare och som har synpunkter, det är inte som att köra en vanlig liten personbil :D

Gurra

Naaaa Gurra nu synar jag,
Det har hänt mycket med långtraderiet undet det senaste årtiondet. Även på dess förare. Förr höll de flesta tradare långt ut i vägrenen men sedan kom en dekal som påstod att "vägrenen det väljer jag själv"
Har kört långa tunga ekipagen plus buss i linjetrafik i Stockholm och det är inte kul. Det finns personbilar som verkligen gillar att jävlas med yrkestrafiken och ibland lyckas dom. Slutat med yrkestrafik sedan många år men åker som privatbilist mellan 3500 - 4000 mil per år och oftast mellan Murjek i Norrbotten och Grundsund. Blir förbannad på mycket paketbilar=lätta lastbilar taxi mm som skall om och före till vilket pris som helst. Vill påstå att pga den lätta yrkestrafiken inkl taxi sliter mera på mina bromsbelägg än det gör för en glesbygdsbo på flera år.
// Bror

F

F.d. 10115

Guest

Jag hamnade bakom en långtradare som försökte köra om en annan långtradare på E4an någonstans mellan Helsingborg och Markaryd för ett tag sen,det var tvåfiligt och dom körde exakt lika fort och ingen gav sig...dom höll på i cirka 20minuter och kön bakom var hur lång som helst.Till slut fick den som var på väg förbi ge upp och lägga sig bakom igen...jag var så förbannad att jag inte vågar skriva här vad jag ville göra,MEN när jag väl kommit förbi honom så fick hans resa fortsätta i 65-70 km tills jag skulle svänga av i Ljungby. Kändes riktigt skönt.....:D

F

F.d. 10115

Guest

Vad hade han för rätt att hindra övrig trafik? Med den långa kön som hade bildats där bakom hade han inte en aning om det var en brådskade ambulanstransport eller liknande som var tvungen att komma fram.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har varit med ett tag nu och minns den tiden när långtradarchaufförerna verkligen gjorde skäl för epitetet "vägens riddare". Saker och ting ändrar sig dock. Ingenting är statiskt!

Jappe

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Samma rätt som du att använda körbanan för omkörning, Tror att en tradarchaffis vet mera vad som hämnder bakom bilen än framför. 75 procent av sikten används säkert till att ha uppsikt bakåt. För att inte skada stöll som vet bättre. Tror att denna chaffis sett ett utryckningfordon innan du ens anat det
.Sedan kanske man kan fundera på vad det skall vara bra för men det är en annan fråga
Svaret blir igen ansvar omdöme och hänsyn.
// Bror

F

F.d. 10115

Guest

Ja,han var säkert en bra chaufför:)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Blev du putt nu?? Be att få åka med någon i ett tungt ekipage så kanske du inser att det är ett jobb som kräver sin man.
En fråga som dyker upp är hur många liv som räddats och olyckstillbud som undvikits pga dessa tradarkillar och tjejers vaksamhet då svensson satsat på en omöjlig omkörning t.ex. Har varit med om detta flera gånger.
// Bror

F

F.d. 3077

Guest

Har skrivit om detta förut men tar det en gång till.
har tillbringat hela mitt liv på landsvägen i olika fordon ,låntrad ,maskintransporter,tungt o specialtranspoter upp till 200 ton och nu enbart husbil.Men jag tycker att yrkestrafiken har onödigt bråttom och väl tuffa i trafiken.En annan sak VÄGRENSKÖRNING bestämmer föraren det är nämligen så att FÖRSÄKRINGEN INTE GÄLLER FÖR MEJ NÄR JAG KÖR PÅ VÄGRENEN,Endå häpnar man ibland att en långtradarkille ligger i 100 knyck mil på mil på renen.I MÖRKER!!!
Har sett några resultat av detta under åren ,de blir inte snyggt.
Bernt

F

F.d. 5110

Guest

Citat från aw1973:

"MEN när jag väl kommit förbi honom så fick hans resa fortsätta i 65-70 km tills jag skulle svänga av i Ljungby. Kändes riktigt skönt.....:D"

Gör man så i trafiken???????????

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

En av de paragrafer i vägtrafikförordningen som de flesta förtränger är den som säger att : "man får inte hindra annan trafik".
Det har blivit nån mentalitet att -"Bara jag kommer fram, sen får alla andra anpassa sig".
Vid den beskrivna omkörningen, (inlägg 11) så var det ju faktiskt inte den som försökte köra om som gjorde fel, utan den som inte tillät omkörningen.
Samma med alla privatpoliser som tycker att "Står det 70 på skylten, så får ingen köra fortare", och så ligger dom där i 65, mitt i vägen.
Om alla när dom ser att nån kommer ikapp, håller åt höger och underlättar omkörningen. Kanske släpper lite på gasen några sekunder, för det behöver inte ta längre tid, så skulle vi nog slippa en massa av de mest vansinniga omkörningarna.
Calle

Toppen