• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

lång träbro i Danmark

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
År 1982 körde jag från Frankrike upp genom Tyskland, körde ombord på en färja, som jag idag inte har en aning om vilken ort den avgick från eller anlände till i Danmark, det jag minns mycket tydligt i mörkret då jag körde i Danmark var att jag körde på en som jag då upplevde som en väldigt lång träbro med någon form av fackverksbyggnad uppåt, kan det finnas någon här som kan tipsa om vilken bro eller ort jag anlände till med ledning av mina knapphändiga uppgifter.

J

Jarn

Guest
Sv: lång träbro i Danmark

Jag tror att du kom till Rödby och bron som du tänker på är nog gamla Storströmsbron.
Den går från Falster till Själland och ansluter strax innan Vordingborg.

Den finns fortfarande kvar, bl.a. går tåget där. Väg 153.

Jag vet att på 80-talet när man körde på den, upplevde man den som lång och smal.
Hyrde en husvagn en gång och körde där, var livrädd man skulle möta en långtradare.

Sedan har den blivit ombyggd ett antal gånger.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kan det vara denna bron vid Middelfart?

middelfart.jpg

Du skrev träbro, alltså kan det inte vara denna, men lång och smal är den.

Senast ändrad:
S

StorDansk

Guest

Fritt ur minnet Anders, men Middelfart ligger nog uppe på nordvästsidan av Fyn, rätt nära Lilla Bältsbron?
Så fel Ö!

Innan man byggde ut vägnät och infrastruktur för Rödby(ligger på Ön Lolland)-Puttgarden var enda overfarten till Tyskland via öarna från Gedser (ligger på Falster), men till vilken ort i Tyskland minns jag inte, tror den går fortfarande men med annan destination i Tyskland än tidigare.
Vill minnas att man alltid hörde på nyheterna sommartid att det var långa bilköer vid färjan Gedser-"Grosengrote" för de som på den tiden valde att bila söderut (nu pratar vi om sextiotalet).
Nån som minns bättre än jag?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest

Lång träbro i Danmark ?

Jag är en 1947 modell och har sett hela Danmark + , men det enda träbron jag kan minnas, efter beskrivningen, var mellan Schweiz och Liechtenstein i 196x.

Rolandn finns rätt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tror ni söker den gamla bron vid Farö, den ligger väster om den man åker nuförtiden. det var alltid en skräck att möta långtradare på den. Den liknar nog bron vid Middelfart en hel del? :)

Senast ändrad:

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025

Hej.

Rolandn

Tack, skulle kunna vara den bron, vet du om den är öppen för biltrafik så man eventuellt kan få en AHA upplevelse om man åker på den ?

Någon som har annat förslag...

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Gamle Storstrømsbroen er lang og smal - med et par buespenn i stål fagverk i nordre ende, resten er fagverk på undersiden av kjørebanen og jernbanen.

I 1982 var dette hovedveien fra Rødby og nordover.

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025

hej

Knarrevik

Då jag se din bild så säger jag spontant nej, men det var mörk och ynglingen bakom ratten var trött så kanske, det jag är säker på att den var av trä, mörk och obehaglig. mvh thomas

J

Jarn

Guest

Ja, lite längre bort ser det ut så här och ja, det går att köra där.

Bilagor

• bro.jpg
    bro.jpg
    95,9 KB · Visningar: 8
D

Deleted member 11118

Guest

Nästan säker på du kommit i land i Rödby. Linjen mellan
Rødby och tyska Puttgarden invigdes 1963. Tidigare gick färjan mellan Gedser och tyska Grossenbrode.

Därför tror jag du kört på den gamla Storströmsbron som någon annan skrev.

Skulle du mot förmodan kommit i land i Gedser är det samma bro du kör över, vad jag vet eller har det inte funnits andra broar från Rödby eller Gedser när man kom från Tyskland och skulle mot Köpenhamn

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vi körde den för ett par år sedan med husbilen av nostalgiska skäl, och den känns riktigt smal vid möten, kantstenarna är riktigt höga också, så man kan inte väja! :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja, jeg har møtt en oversize buss på denne broen, skrapte rekkverket med speilen på høyre side og det gikk bra - hadde heldigvis speilene lavere enn på bussen, 5 cm fra ytterkant på speil til siden på bussen. Det gjelder å kjøre rett frem i en slik situasjon. Tror ikke bussen hadde mye å gå på mot lampepostene på sin side.

G

GunDogs

Guest

Körde den bron från Lolland till Vordingborg för bara ett par veckor sedan. Inga jobbiga möten, som tur var, men blev omkörd av tåget som fick köra fortare än våra 50 km/tim. Lite skakigt när tåget passerade. Det känns som om det är dags för en renovering.

Väldigt många cyklade på bron så den tycks fungera bra för de som pendlar till/från jobbet.

F

F.d. 21075

Guest

Det känns som om det är dags för en renovering.
Der ledes i øjeblikket efter penge til at bygge en ny bro. Penge kan være fundet til ny Storstrømsbro | TV2 ØST

Det er ikke så længe siden att broen var stängt i flera veckor, så tåget inte kunna køre över, fordi där var store revner i metaldelen av broen.

Det kan endast være den bro ni har kört på, där var inte andra möjligheter dengang om ni har sejlet med færge till Danmark.

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Började köra lastbil på Europa i slutet på 60-talet, då var enda vägen till Tyskland via Danmark innan direktfärjorna startade. Det var en utmaning varje gång man skulle över Storströmbron. Man fick dra in backspeglarna och hålla så långt till höger som möjligt,
Ingen ville dra ner på farten vid möte, värst var de holländska grönsaksbilarna som alltid hade bråttom.

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025

Tack för visat intresse, jag skall prova den bro som fler av er bedömt som trolig, nästa gång jag passerar platsen, hoppas jag känner igen bron och den slingriga uppfarten på landsidan i norra änden, och få känna lite nostalgi.

Toppen