• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Låna ut Spanska Gasoltuber

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Låna ut Spanska Gasoltuber

Butangas har ett högre energivärde än propangasen

Densiteten är olika därför "fryser" butanen redan vid - 0.5º vilket gör den omöjligatt transportera i gasform, därav viktskillnaden.
Propanen har 12% högre densitet

Under kalla vintermånaderså används propanen istället för butangasen.

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025

Regulatorn till spanska tuber,är samma som till våra H11 som det fanns mycket av förr i sverige,finns även att köpa i sverige. Då kan man köpa en utan reducering d.v.s en fullflödes.Sedan skruvar du bara på din ordinarie regulator,,,enkelt,,,,så slipper man skära o byta slangar o skruva slangklämmor varje gång.
Ring till Gasolmästarna i Göteborg Tel 031-455045 förklara vad du vill ha,så skickar dom en på post till dej,billiga och trevliga är dom också.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Butan er helt ok ned til +5 grader, derifra til rundt 0 kan det fungere med lite forbruk - ved stort forbruk kjøles den veskeformige gassen for kraftig ned an fordampingen (ångbildane) slik at fordampingen stopper - Juan hadde en meget presis grense på -0,5 grader.

Har selv erfart dette drastisk på kysten av Finnmark før vi fikk oss husbil, et kokapparat med butanbokser og matlagning i +4 grader ble en langdryg jobb med oppvarming av gasolboksene og litt varme til flammene ble borte - bytte av boks og ny runde. Godt over en time på koking av potatis!

BarbrooBjorn

FD HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
979
Medlemskap
2023

Du får gärna låna min flaska; enda nackdelen är att den befinner sig i Åkersberg 35 km N Stockholm. Vi bjuder på kaffe !

BarbrooBjorn

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Hej!

Jag undrar om det kanske går att låna spanska flaskor hos Åhus Gas ?

Jojje

pannor

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Ja om naånn vill köpa min så är den till salu för en billig penning 300 spänn,heller nått.kan till å med tänka mej att skänka den till bättre behövande

F

F.d. 30007

Guest

Hej alla Goa vänner!
Jag kommer just från Spanien vi låg vid Calpe Mar utanför Benidorm där fick man köpa flaska nyfylld för 17€ alltså 4€ för flaskan, på vägen hem ställde jag flaskan vid en camping ville inte släpa på den för 4€ dom är tunga så köp när du kommer ner.
Med vänlig hälsning,
Matadåren

BarbrooBjorn

FD HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
979
Medlemskap
2023

Hej !

Du får gärna låna vår spanska P11. Problemet är att vi bor i Åkersberga !!!!

BarbrooBjorn

F

F.d. 29862

Guest

Butan ryker också mera (avgaser ), något sämre energiutbyte. tror jag, funkar dåligt vid låga temperaturer, ev inte alls under noll grader, men litet billigare.
RÅD : Köp propan!
LACH

Toppen