• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Låna ut Spanska Gasoltuber

B Bergman

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Hej ni alla som har varit i Spanien och köpt Spanska Propantuber, ((jag skall nu för första gången åka till Spanien på vinterhalvåret ( har rest i Europa m.m sedan 1982 )) och har dem med er hem, skulle ni inte någon kunna låna ut tuben.
Varför jag tar upp detta är att när man läser hur svårt det kan vara att få tag i ( köpa ) en tub med olika papper och deposion så kan det vara en fördel att när man väl är i Spanien så går bytet lättare. Jag kommer att köpa en tub så fort jag får tillfälle.
Bosse

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025
Sv: Låna ut Spanska Gasoltuber

Hej ni alla som har varit i Spanien och köpt Spanska Propantuber, ((jag skall nu för första gången åka till Spanien på vinterhalvåret ( har rest i Europa m.m sedan 1982 )) och har dem med er hem, skulle ni inte någon kunna låna ut tuben.
Varför jag tar upp detta är att när man läser hur svårt det kan vara att få tag i ( köpa ) en tub med olika papper och deposion så kan det vara en fördel att när man väl är i Spanien så går bytet lättare. Jag kommer att köpa en tub så fort jag får tillfälle.
Bosse

Det är inte alls några svårigheter att köpa gasolflaska (Repsol)och regulator. Jag gick in i en järnaffär och köpte över disk.
20€ för flaska. 14€ för gasolen 10€ för regularton. regularton köpte (Blå) jag en som har fritt flöde eftersom bilen redan har regulator

Vad jag har lärt mig på denna resan är att inte lyssna på allt utan bilda sig en egen uppfatning. Till och med ställplatsvärden sa att man inte kunde köpa över disk.

PS)
Även på marknaden kan man få tag i Propanflaskor ( Orange med svart rand) om man har tur.

F

F.d. 25023

Guest

Samma här! Har aldrig haft problem att köpa en Repsol orangefärgad propanflaska i Spanien!

Vi brukade köpa en ny varje gång vi kom hit, inte numera då vi har skaffat en LPG-gas tankflöaska (Alugas) vilken vi kan tanka själv på många ställen.

I t.ex Vinaros, Torre del Mar, Fuengirola har köpet gått bra direkt från gasbilarna som brukar köra längs gatorna.

Lycka till
jyrki

pannor

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Hej
Kanske en dum fråga men hur vet man hur en sådan ser ut?Har en orange med typ bajonetfattning

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Orange med bajonettfattning , den är nog spansk.

När du köper ny gas (byter flaska) spelar det ingen roll om du har en tom butanflaska och köper en fylld propanflaska.
Propan är dock ganska svårt att få tag på , så det gäller att titta runt.

För att koppla in flaskan så behövs en fattning utan regulator jag fick leta runt i flera dagar innan jag hittade rätt sort , denna fattning ser likadan ut som en spansk regulator. Man kan ju inte koppla regulator till regulator.
Det behövs även en adaptor till den Svenska kopplingen annars får man kapa slang.

F

F.d. 55338

Guest

Orange med bajonettfattning , den är nog spansk.

När du köper ny gas (byter flaska) spelar det ingen roll om du har en tom butanflaska och köper en fylld propanflaska.
Propan är dock ganska svårt att få tag på , så det gäller att titta runt.

För att koppla in flaskan så behövs en fattning utan regulator jag fick leta runt i flera dagar innan jag hittade rätt sort , denna fattning ser likadan ut som en spansk regulator. Man kan ju inte koppla regulator till regulator.
Det behövs även en adaptor till den Svenska kopplingen annars får man kapa slang.
Hej Sharky,det där med regulatorn är rätt, men jag gick in på en järnaffär i St Pola och fick rätt modell (GLÖM inte att köpa ett par 2st gummipackningar) då behöver du ej kapa nån slang!! Lycka till OVE :mh4::bock:

F

F.d. 53078

Guest

Jag vill bara klargöra detta med dom Spanska gastuberna:

Man kan INTE köpa dom lagligt. Jag vet att det säljs flaskor på marknaden.

Man skall göra ett kontrakt med Repsol och du betalar en deposit för flaskan som man får tillbaka när man säger upp kontraktet. Många utlänningar flyttar och det är dessa flaskor som säljs på svarta marknaden.

När gasen är slut så ringer man till repsol som kommer med en bil fullastad med gasflaskor. Du ger då din tomma flaska och betalar för innehållet i den nya flaskan. Ni som bor i husbilar kan åka till gasdepån och byta eller leta upp en gasbil. flaskorna byts utan att någon frågar om kontrakt.

I en campingbil skall vid bilprovningen kontraktet visas upp med ett certifikat att den årliga testen är gjord.

Att ha en spansk gasflaska utan kontrakt anses som ett administrativt förseelse och häleri, kan högst ge bötesbelopp.
Händer det något kandet bli stora skadestånd och försäkringen gäller inte.

Detta gäller dom oranga flaskorna som till 100% ägs av repsol
Samma sak gäller dom cromade flaskorna som ägs av Campsa.

Dom blå små flaskorna är skillnaden att man köper ock äger. Dom säljs B.l.a i järnaffärer (ferreteria) Samma system med byte.
Nu är det upp till var och en att köpa en stulen flaska.
Polisen verkar inte bry sig särskilt mycket, dom kanske missar fikarasten.
Och ni som inte vet köper i god tro.

F

F.d. 55338

Guest

Jag vill bara klargöra detta med dom Spanska gastuberna:

Man kan INTE köpa dom lagligt. Jag vet att det säljs flaskor på marknaden.

Man skall göra ett kontrakt med Repsol och du betalar en deposit för flaskan som man får tillbaka när man säger upp kontraktet. Många utlänningar flyttar och det är dessa flaskor som säljs på svarta marknaden.

När gasen är slut så ringer man till repsol som kommer med en bil fullastad med gasflaskor. Du ger då din tomma flaska och betalar för innehållet i den nya flaskan. Ni som bor i husbilar kan åka till gasdepån och byta eller leta upp en gasbil. flaskorna byts utan att någon frågar om kontrakt.

I en campingbil skall vid bilprovningen kontraktet visas upp med ett certifikat att den årliga testen är gjord.

Att ha en spansk gasflaska utan kontrakt anses som ett administrativt förseelse och häleri, kan högst ge bötesbelopp.
Händer det något kandet bli stora skadestånd och försäkringen gäller inte.

Detta gäller dom oranga flaskorna som till 100% ägs av repsol
Samma sak gäller dom cromade flaskorna som ägs av Campsa.

Dom blå små flaskorna är skillnaden att man köper ock äger. Dom säljs B.l.a i järnaffärer (ferreteria) Samma system med byte.
Nu är det upp till var och en att köpa en stulen flaska.
Polisen verkar inte bry sig särskilt mycket, dom kanske missar fikarasten.
Och ni som inte vet köper i god tro.
Hej Juan (Jonas) det här har inget med gasoltuber att göra!! Det var bara så att jag såg ditt inlägg här. Vill bara medela att mitt problem med kylskåpet kvarstår. Blev lovad flyg fr. Sverige till Malaga av DOMETIC Sverige med reservdelar, MEN det har tydligen blivit manjana,manjana hos DOMETIC Sverige också, för EXPRESS med flyg blev lastbil fr. Göteborg till Malaga lev. nån gång nästa vecka????? M.A.O. DOMETIC:s snabba Europaservice enl. dom själva är (ja jag vill inte skriva vad jag tycker)!!!!!!!!! OVE :mh4::blabla::blabla:

F

F.d. 53078

Guest

Som sagt, vad har detta med gasoltuber att göra?! :msn_weird:

Deras kylskåp fungerar med gasoltuber och befinner sig i Spanien.

Ni får gärna låna mitt lilla 220v kylskåp som jag har på min terass tills det ordnar sig.

Om man ber snällt så kan man få byta en butan till propan på gasol depån.
Skillnaden är att propantuberna har en svart rand som det står repsol propan på.

Senast redigerad av en moderator:

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025

Det är inte alls några svårigheter att köpa gasolflaska (Repsol)och regulator. Jag gick in i en järnaffär och köpte över disk.
20€ för flaska. 14€ för gasolen 10€ för regularton. regularton köpte (Blå) jag en som har fritt flöde eftersom bilen redan har regulator

Vad jag har lärt mig på denna resan är att inte lyssna på allt utan bilda sig en egen uppfatning. Till och med ställplatsvärden sa att man inte kunde köpa över disk.

PS)
Även på marknaden kan man få tag i Propanflaskor ( Orange med svart rand) om man har tur.

Om man har handlat på järnaffärer (ferreteria) så har man gjort fel alltså. Där var det inte frågan om att jag behövde skriva kontrakt som Juan skriver om. Då är det tydligen så att den informationen har inte gåt fram till alla i Spanien som säljer detta.

F

F.d. 50209

Guest

En fråga från en som inget vet :msn_embarrassed: vad är det för skillnad på propan och butangasol? Vad är bäst?

F

F.d. 55338

Guest

Som sagt, vad har detta med gasoltuber att göra?! :msn_weird:
Hej Montreal. Som du kanske ser så skrev jag att det ej hade med inlägget att göra!!!! Utan det berodde på att jag såg att våran VÄNLIGA hjälp härnere Juan Norte var på tråden. Men STÖRDE det dig Montreal så mycket så får jag väl be dig och andra om URSÄKT!!!!!!!! Oturen kanske drabbar dig också nån gång!! Ta vara på livet så blir det lättsamt i framtiden.:blabla:. Hälsn. fr. OVE :mh4: :bock::msn_wink:

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Det bästa och säkraste sättet att ordna gasol i Spanien är med spanska flaskor, bara att byta på t.ex Repsol. Själv körde jag ner 3 jan med 3 svenska flaskor, och fick 2 fyllda på Taxo mack i Valencia.. 160 kr st. När jag efter tips här på forumet skulle ringa efter gasol i Estepona kostade det 400 kr/11kg flaska, som var toppade till nästan 13 kg.. På Hemvägen blir det Valencia igen och Ludvigstrasse i Trier.. Nästa Spanien-resa blir det def. med spanska flaskor.. Det är kalla nätter så här års, och att vakna mer 12 grader i husbilen är ingen höjdare för mig som åker solo.. Men många härliga svenskar har jag mött och fått fina ställplats-tips av..
Hälsn.
Libom i Tirana

Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest

Man måste skilja på flaskorna som finns.
1.jpg
Denna flaska är den vanligaste finns i propan med svart rand
ägs av REPSOL
2.jpg
Denna mindre flaskan gjorde jag i dagarna ett kontrakt med
Det kostade nästan 50€ då ingår depositionsafgift, gasen i flaskan och säkerhetsavgift som man får tillbaka är man säger upp kontraktet.
Kontraktet kan man göra på vilken REPSOL mack som hels.
När den är tom så åker man till vilken Repsolmack som hels och betalar för innehållet.
camping gas.jpg
Camping gas kan du köpa lite överallt i järnaffärer dom äger du och byter där dom har byte.Ferreteria.
alcachofa.jpg
Tillbehör som slangar ( Manguera e gas) eller regulatorn (Alcachofa de gas)
Säljes okså på järnaffärerna.

campsa.jpg
Campsa har ochså flasko. Hur det beter sig med dessa flaskor vet jag inte, men skulle tro att det är detsamma som dom stora oranga flaskorna.

(Campsa och Repsol är dom två statliga mackarna.)

Här nedan kan den som vill översätta och läsa mera om gasflaskorna ifrån REPSOL.

Bombona de Gas Butano en repsol.com

F

F.d. 53091

Guest

Hej vi har en flaska av vardera Cepsa o Repsol o betalar på campingen 13,95€ Kan du svara på om det är billigare att byta på ex en repsol tapp?:quest:

F

F.d. 50209

Guest

Vad är det för skillnad på Butan och Propangas??? vilket är bättre än det andra?

Toppen